חדשות יסמין

סיפורי ההצלחה של בעלות עסקים בעולם הטכנולוגי

סיפורי הצלחתן של שלוש נשים פורצות דרך, שהקימו עסקים טכנולוגיים ודיגיטליים מצליחים. כיום הן קוראות לעוד נשים להצטרף לעולם מלא בהזדמנויות עסקיות ולעשות שימוש ברשת לפיתוח עסקי. כיראם בלעום, מנכ"לית יסמין: "הן ההוכחה שהכל אפשרי, זה הזמן להתקדם, לצאת לשווקים חדשים ולפתוח עסקים טכנולוגיים"

עמותת יסמין שמה לה כמטרה לעודד נשים מכל המגזרים להקים עסקים טכנולוגיים ומעבר לכך, לעשות שימוש בכלים טכנולוגיים ודיגיטליים לקידום העסק שבבעלותן. כיראם בלעום, מנכ"לית ומייסדת יסמין, טוענת כי מי שמפחדת להתקדם לעולם החדש, מונעת מעצמה פיתוח עסקי ואף עלולה "להעלם" מהזירה. "אני נתקלת לא אחת בנשים שלא פורצות את המחסום הווירטואלי ובכך מונעות מהעסק שלהן את הקידמה והחדשנות. העולם הטכנולוגי מציע אינספור אפשרויות להרחבת שווקים, למידה ומידענות ופריצת גבולות עסקיים חוצי יבשות", אומרת בלעום, "הכל אפשרי, רק צריך לצאת לעולם". עוד אומרת בלעום כי נשים נמנעות מפתיחת עסקים בתחום הטכנולוגיה, עולם הנתפס כ"גברי", זאת למרות ההצלחות שרושמות אלו שכן מעיזות להיכנס לעולם הטכנולוגי הנחשק.

הסטרטאפיסטית של תכנית "איזון"
אחת מהנשים המצליחות הללו היא הסטרטאפיסטית קרן הומל אלון, בוגרת המחזור הראשון  של  תכנית "איזון"- דירקטוריות משפיעות של עמותת יסמין. הומל אלון היא סטארטאפיסטית שייסדה וממנכלת את WhoPaze, פלטפורמת תשלומים לנוער ובעלת בית תוכנה, המתמחה בחדשנות. בין היתר, היא עוסקת גם בשיווק דיגיטלי ומעסיקה כיום כ-9 עובדים.

"אחת הסיבות שהגעתי לתכנית איזון הייתה ללמוד את עולם החברות והיום אני יו"ר דירקטוריון בעצמי", היא מעידה, ומוסיפה כי תכנית איזון הייתה עבורה צעד משמעותי, "הנטוורקינג והקשרים העסקיים שניתן לייצר ולפתח בזכות התשתית שמאחדת במקום אחד כל כך הרבה נשים בולטות, חזקות ומוכשרות, גרמו לי להתבונן, להעריך ולהגיד- שם אני רוצה לראות את עצמי".
הומל אלון רכשה ב"איזון" כלים פרקטיים לפיתוח עסקי, זכתה לייעוץ וליווי ופיתחה קשרים. היום היא מעידה כי: "ברמה האישית התכנית סייעה לי בניהול הדירקטוריון של הסטארטאפ שלי, בתהליכי גיוס אנשים, פיתוח עסקי ועוד – קיבלתי הכשרה מאוד משמעותית ביסמין".

על העולם הווירטואלי שנשים בעלות עסקים מתקשות לפרוץ, היא אומרת: "תהיו שם, תפעלו ברשת. גם אם עושים פעולות מעטות, ניתן לראות תוצאות מאוד מהר בדיגיטל. נוכחות נכונה ועקבית ברשת יכולה להפוך אותך לידוענית בתחומך וככזו, אנשים ירצו לבחור בך ולעבוד איתך. השלב הראשון והקריטי בשיווק הוא שידעו שאת קיימת ומה את יודעת לעשות ולכן, בעלות עסקים צריכות לשים את עצמן בפרונט. אם קשה לך לעשות את הצעד הראשון לתוך העולם הדיגיטלי, אפשר להיעזר באנשי מקצוע. אם החלטת לעשות זאת בעצמך, אני ממליצה מדי תקופה להתייעץ עם מישהו ש"חיי דיגיטל", כי זה עולם דינמי ומשתנה מאוד".

 

ד"ר אסמאא, גנאיים: "התחום הטכנולוגי הכי מתאים לנשים"
אחת מתומכות יסמין, פורצת דרך ומי שהפכה את העסק שבבעלותה להצלחה בינלאומית, היא ד"ר אסמאא, מייסדת ומנכ"לית INNDIGITAL, עסק חברתי העוסק בקידום דיגיטציה בחברה הערבית, עם דגש על פיתוח הון אנושי ומיומנויות המתאימות למאה ה 21,  ובמיוחד בקרב נשים ובני נוער. "כאשה שבנתה את המסלול האקדמי והתעסוקתי, עם מינימום משאבים ליווי ותמיכה, וחוויתי אתגרים רבים, אני תומכת ביסמין כארגון שיכול לספק מסגרת תומכת שתעזור בהתמודדות עם אתגרים מיוחדים לנשים מניסיון שנצבר ומשאבים אחרים", אומרת גנאיים.

המרכז שבבעלות גנאיים מעניק קורסים והכשרות במגוון רחב של מיומנויות דיגיטליות משימוש בסיסי ועד לתכנות ופיתוח, פיתוח אתרי ווב, ייעוץ ומחקר בתחומי חברה חינוך וטכנולוגיה. "עתיד התעסוקה מבוסס על מיומנויות מתקדמות בטכנולוגיה, ואם לא מתקדמים בתחום זה מהר אז הפערים יגדלו והזדמנויות התעסוקה יצטמצמו עוד יותר, זאת בנוסף לעובדה שניהול רוב ממדי החיים היום מצריכים ידע ומיומנויות באינטרנט, לכן תחום זה הופך להיות תנאי קיומי", אומרת גנאיים.

גנאיים בעצמה עשתה דרך ארוכה עד שקיבלה את האומץ לפתוח את העסק, שזוכה כיום להצלחה בינלאומית. "זו הייתה החלטה לא פשוטה", היא מספרת, "אבל זה היה חלום שליווה אותי הרבה שנים, אומנם אחרי ניסיון רב באקדמיה ובמסגרות אחרות כשכירה בתחום, ראיתי צורך בהקמת מרחב בו אוכל ליישם את הראייה שלי בהתפתחות חברתית חינוכית דרך העולם הדיגיטלי. לא מצאתי מודל אחד בחברה הערבית בו אישה מייסדת ומובילה עסק טכנולוגי דומה , למרות שהתחום מצריך תכונות שנחשבות חזקות בקרב נשים, כולל מיומנויות חשיבה, נחישות ותקשורת בין אישית, ניהול וחדשנות. בסופו של יום, לקחתי סיכון וסיכוי, כשאני מצוידת ברעיונות, רצון עז, ניסיון מקצועי בתחום, עבודה קשה, תמיכה של משפחתי וסכום התחלתי שחסכתי לאורך שנים".

מעבר לחסמים המעשיים שעמדו בדרכה של גנאיים, היא נתקלה לא אחת בחסמים חברתיים. "גם אישה וגם ערבייה בתחום טכנולוגי, היווה שילוב של שני מעגלי אפליה וחסמים קשים, שלא קל לשנות בהן סטיגמות בתחום. מה שמעניין הוא, שיכולתי לזהות אותם רק אחרי שעברתי אותם אבל לאורך הדרך ראיתי בהם רק אתגרים טבעיים שיש להתמודד ולמצוא להם פתרונות.  לרוב הייתי שקועה בעשייה עד כדי כך שלא שמתי לגודל שלהם, ורק בהסתכלות אחורה יכולתי להבין עוצמת הדרך", היא אומרת. גם היום, למרות ההצלחה, ישנם מעגלים שעדיין סגורים בפניה אולם אין הדבר מרתיע אותה: "להפך זה דוחף אותי ואני מאמינה שתמיד יש הזדמנויות ואלטרנטיבות, ובאמת זכיתי בכמה שותפים שנתנו בי אימון ומקבלים את השירותים שלנו כבר מספר שנים, ונהנים ומצליחים ביחד בצורה מאוד מיוחדת בעיניי.

לשאלה מה היתרונות של עסק "און ליין", שיכול לתת שירות גלובלי, עונה גנאיים כי: "עולם האינטרנט פורץ את הגבולות הגיאוגרפיים והמדיניים ומאפשר הצעת שירות וקבלת שירות. כמו כן, בניית שיתופי פעולה כמעט בכל מקום בעולם, זה יתרון עסקי, חברתי ותרבותי ענק".

כיום גנאיים פועלת לעודד נשים נוספות להיכנס לתחומי הטכנולוגיה: "בעיניי התחום הזה הכי מתאים לנשים, עם העובדה שהאינטרנט מאפשרת גמישות במקום העבודה, כולל עבודה מרחוק ומהבית, ומאחר ועולם התעסוקה בעתיד הקרוב יהיה מבוסס בעיקר על טכנולוגיות מידע ותקשורת, אזי צריך להיכנס ולהתרחב ולתפוס מקום משמעותי, ולאפשר מבפנים כניסתן של עוד נשים ולקדם איזון מגדרי בתחום, דבר שישפיע על דרך התנהלות הענף בצורה הוגנת, ואנושית יותר, ולכן אני משקיעה במספר פרויקטים לקידום נערות וצעירות בתחום".

בית התוכנה לעולם האינטרנט
תמר נדלר, בוגרת תואר שני במינהל עסקים היא מייסדת ובעלת חברת "2 לינק", בית תוכנה לעולם האינטרנט, שהוקם במטרה "להגשים חלומות דיגיטליים" לגופים, ארגונים וחברות בישראל ולספק פתרונות תוכנת ייעודיים, בהתאמה אישית, לחברות המובילות במשק. גם נדלר מספרת שהדרך לעולם הטכנולוגי לא הייתה פשוטה אולם כיום היא מעסיקה 6 עובדים ונחשבת לאחת הנשים המצליחות בתחומה.
נדלר התחילה את דרכה לפני 20 שנה, כשהייתה בין מייסדי אתר "קופידון" המצליח ומשם הגיעה לעולם הדיגיטלי. "במקור הקמתי חברה לניהול מועדוני לקוחות דיגיטליים אולם עד מהרה הלקוחות התחילו לבקש מוצרים נוספים על אלו שסיפקתי, ועשיתי מיזוג עם חברה לבניית אתרים", מספרת נדלר.

 

כמו נשים פורצות דרך אחרות, גם נדלר מעידה שעדיין מדובר בתחום מאוד גברי אולם הדבר אינו מרתיע אותה. "כשאני מגיעה לפרזנטציות אני אומרת תמיד 'אני משערת שהפגישות הנוספות יהיו עם גברים אבל אותי אתם תזכרו כי אני אישה'. אני רואה יתרון בהיותי אישה בעולם גברי", אומרת נדלר.

אולם נדלר ידעה גם לא מעט אתגרים ואף נפילות עסקיות, בחרה לשלם את המחיר ולהמשיך הלאה: "הצלחתי להתרומם בחזרה מאותן נפילות עסקיות, בזכות ההבנה שאסור לפחד. כשלא טוב לך את חייבת לעשות שינוי". בין היתר, היא מספרת כי בתחילת דרכה לקחה על עצמה פרויקט גדול אולם לא העריכה את היקפו והגישה הצעת מחיר שגרמה לה להפסד כספי גדול. "עמדתי בפני צומת- האם אני מכריזה על פשיטת רגל או מביאה כסף מהבית, והחלטתי שאני לא נותנת לעצמי ליפול. הייתה לי תמיכה מהבית ועברתי את זה. עצם ההבנה שנפילה היא שלב בחיים של עסק- גורמת לך להשתפר. היום אני במקום שאני בוחרת עם מי לעבוד, אני יודעת לאן אני מכוונת ואיך להגיע לשם, יש לי המון תובנות שאני מיישמת ביום יום", מסבירה נדלר.

בשלב מסוים  נדלר יצרה קשר עם ארגון יסמין , וביקשה לסייע לנשים נוספות להיכנס לעולם הטכנולוגי: "מאוד התחברתי לפעילות ולחזון של יסמין, ורציתי לעזור לנשים לפתח כלים דיגיטליים שיסייעו לבעלות עסקים".

כיום שלושת הנשים המצליחות של עולם הטכנולוגיה מהוות מודל לנשים נוספות
"הן ההוכחה שאסור לפחד מיוזמות טכנולוגיות ודיגיטליות, שיש נשים שעושות עסקים בתחום בכל המגזרים- והן מצליחות בגדול!", מסכמת בלעום, "אני קוראת לנשים לא לפחד להקים עסקים טכנולוגיים. אני קוראת לבעלות עסקים בכל התחומים לעשות שימוש בדיגיטל ובטכנולוגיה שהם כלים חיוניים שפותחים דלת לעולם הגלובלי הווירטואלי, לחדשנות ולצמיחה עסקית".