חדשות יסמין

"בזכות תוכנית איזון יש יותר נשים בדירקטוריונים"

מאז שנת 2017 מפעילה עמותת יסמין את התוכנית הנחשקת והמצליחה ביותר בישראל להכשרת דירקטוריות – "איזון דירקטוריות משפיעות". 50% מבוגרות התוכנית כבר הצטרפו אל מועצות המנהלים ורבות נוספות עושות דרכן אליהן. וכל זאת בזכות מודל ייחודי, מערך נטוורקינג ובעיקר – שותפות נשית. כל הפרטים על התוכנית שסוללת את דרכן של נשים לדירקטוריונים.

הדירקטוריונים הפכו להיות אחד ממוקדי השיח בשנים האחרונות, סביב הייצוג החסר שמאפיין אותם. במשך שנים אויישה מועצת המנהלים בחברות הפרטיות כמו גם הציבוריות בגברים המשתייכים לאותו מיליה, ומקומן של נשים בה עמד על מספרים בודדים.

שורה של מאבקים של ארגוני נשים, ובג"צ שהגישה שדולת הנשים, הובילו בשנים האחרונות לשינוי ולעלייה בנוכחות נשים בדירקטוריונים של חברות ותאגידים. ברוב המקרים הנוכחות היא עדיין דלילה ולא שוויונית, ועומדת בממוצע על כ- 20%, עם זאת ניכר כי המגמה חיובית ועולה בהתמדה.

בצד השינוי בתפיסה בחברות עצמן, חל בשנים האחרונות גידול גם במספר הנשים שמבקשות לרכוש כלים על מנת להתמודד על תפקידי דירקטוריות. מי שכיום מובילה את הרחבת נוכחותן של נשים רבות נוספות בדירקטוריונים היא עמותת יסמין, הפועלת לקידום נשים יהודיות וערביות בכלכלה ובחברה הישראלית. מאז שנת 2017 מובילה עמותת יסמין את התוכנית הנחשבת והמבוקשת ביותר בתחום: תוכנית "איזון – דירקטוריות משפיעות".

 

"הייחוד של תוכנית איזון  – דירקטוריות משפיעות הוא בכך שהיא מקיפה ונוגעת בכל עולמות התוכן שקשורים בעבודת הדירקטוריון" אומרת עו״ד אפרת שהם הילדסהיימר, מנהלת התוכן ומרצה מרכזית בתוכנית: "לצד הידע העיוני, המשתתפות רוכשות ארגז כלים מעשי. את המיומנויות והאמנויות הנדרשות כדי להשתלב בתחום. המשתתפות אף זוכות לליווי של מנטוריות, דירקטוריות מנוסות ומסורות, תוך כדי התוכנית. התוכנית מחוברת לעולם המעשה, זה נרטיב ששזור לאורך כל הדרך מתוך הבנה כי החסם העיקרי שעומד בפני נשים הוא לא ההכשרה אלא הכניסה לתפקיד".

מאז החלה לפעול בשנת 2017 הסתיימו ארבעה מחזורים של תוכנית איזון – דירקטוריות משפיעות, עם כ-120 בוגרות, שכ- 50% מהן כבר מונו לדירקטוריות בחברות פרטיות וציבוריות וארגונים חברתיים ומוניציפליים . מדובר על נתון חסר תקדים שמוכיח את ההצלחה הכבירה של "איזון", ובעיקר את ההצלחה של המודל שיצרה עמותת יסמין, לפיו נשים מקדמות נשים אחרות בדרך לדירקטוריונים.

המודל של תוכנית איזון מבוסס על שלוש אבני דרך מרכזיות, הראשונה שבהן היא הקניית הידע התאורטי על הדירקטוריונים, עיסוקם, תפקידיהם, דוחות כספיים ועוד. אבן הדרך השניה נוגעת בחיזוק המסוגלות ותכונות הניהול הנשי והיא כוללת סדנאות לחיזוק הערך והייחודיות של כל משתתפת שתביא לעולם הניהול, חיזוק תכונות אישיות ותכונות ניהול, וכן מיתוג, נטוורקינג ושיווק עצמי. אבן הדרך השלישית משלימה את השתיים, כאשר לכל משתתפת בתוכנית מוצמדת מנטור/ית, שהיא דירקטור/ית בפועל, שמלווה אותה לאורך התקופה ומסייע/ת לה לבנות וליישם את מסלול הקידום להשתלבות בתפקיד דירקטורית.

 

לדברי כיראם בלעום, מנכ"לית עמותת יסמין ומייסדת תוכנית "איזון – דירקטוריות משפיעות": "אחד הגורמים המרכזיים שזיהינו כמונעים קידומן של נשים הוא העדר קשרים. לכן אחד ממאפייניה המרכזיים של איזון הוא יצירת קהילת מנטורים.יות, המורכבת מיו"רים.יות ודירקטוריות.ים מכהנות ומכהנים, אשר מאמינים.ות בחזון עמותת יסמין ובחשיבות תוכנית איזון, ומסייעים.ות בשילובן של נשים לתפקידים החשובים. כל בוגרת תוכנית איזון, שמונתה לתפקיד  דירקטורית, מצטרפת  למאגר המנטורינג של יסמין על מנת ללוות בוגרות חדשות בדרכן להצליח ולהגיע לתפקיד." עוד מוסיפה כיראם "התהליך לא נגמר ברגע שמסתיימת התוכנית. אנחנו ממשיכות לצעוד יד ביד בדרך משותפת, שבה יש לנו אחריות קולקטיבית לסייע לנשים להתקבל לדירקטוריון ולפתוח משם את הדלת לכניסתן של נשים נוספות. בזכות תוכנית איזון יש כיום יותר נשים בדירקטוריונים".

מביאות ערך לדירקטוריון

אחת ממשתפות התוכנית היא שהד עספור, בעלת שני תארים במשפטים מאוניברסיטת תל אביב ומסיימת תואר MBA בניהול בעידן דיגיטלי מאוניברסיטת רייכמן (הבינתחומי). אחרי כעשור בו עבדה ברשות למשפט טכנולוגיה ומידע (היום – הרשות להגנת הפרטיות) במשרד המשפטים, פנתה לתחום חדש והחלה לסלול את דרכה לתפקידים בדירקטוריון. "החלטתי להצטרף לאיזון בגלל הערך המוסף שהתוכנית הזאת מעניקה למשתתפות שבה. מעבר לתכנים ולכלים שהיא מספקת למשתתפות, ההוויה והתפיסה של איזון מבוססת על אחווה נשית וקידום של אישה אחת את רעותה", אומרת שהד עספור.

כיום מכהנת שהד עספור כדירקטורית בהתנדבות בבית ספר האמריקאי (WBAIS), כשהיא מכוונת לדירקטוריונים נוספים בהם תוכל להביא מהערך והניסיון הרב שצברה בעבודתה מול הממשלה והכנסת, וביכולת שלה לגשר בין תרבויות וקבוצות שונות בחברה הישראלית. לדבריה, "הניסיון שלי והמקום שממנו אני מגיעה מאפשרים לי לגשר בין קבוצות שונות בחברה הישראלית ולהביא הסתכלות רחבה יותר. הדירקטוריון שבו אני מתנדבת כיום הוא מוסד חינוכי ודווקא בגלל שאני לא מגיעה מרקע חינוכי אני מביאה איתי לדירקטוריון תובנות חדשות וזוויות אחרות שתורמות לשיח סביב שולחן קבלת ההחלטות".

משתתפת נוספת במחזור החמישי של תוכנית איזון היא אושרית סטבון, יו"ר מועצת ארגוני הנשים בישראל, תפקיד אותו היא ממלאת מאז שנת 2018 ומאגד את ייצוגם ופעילותם של ארגוני הנשים הגדולים בישראל. לתפקיד זה הגיע לאחר 20 שנות עבודה כיועצת למפלגות ולפוליטיקאים וכפעילה מרכזית בתנועת האישה דתית לאומית אמונה. במסגרת תפקידיה השונים עסקה אושרית סטבון רבות בסוגיית ייצוגן של נשים בשוק העבודה בישראל כמו גם במשרות בכירות במשק הישראלי.

אל איזון – דירקטוריות משפיעות היא הגיעה לאחר ששמעה על התוכנית ועל ההצלחות שהיא קוטפת בזירת הדירקטוריות בישראל. "אני נמצאת בלמידה מתמדת וכשאני בוחרת ללמוד משהו אני הולכת על הטוב ביותר" אומרת אושרית סטבון ומוסיפה, "מדובר בתוכנית מקצועית, שמכשירה, נותנת כלים ומעטפת ונמצאת כל הזמן בהתפתחות ובהקשבה למשתתפות ולצרכים שעולים מהשטח. על אף שידעתי לאן אני מגיעה אני כל פעם מחדש מופתעת לטובה".

איזון – סיפור הצלחה

בין סיפורי ההצלחה הרבים של תוכנית איזון – דירקטוריות משפיעות, ניתן למנות את סיפורן של רוית פרנק ואורית עוז. רוית פרנק, מעצבת פנים מונתה לפני מספר חודשים לחברת דירקטוריון בחברת "להבות", העוסקת בייצור ציוד ומערכות לגילוי, כיבוי ומיגון אש. לדבריה "תוכנית איזון נתנה לי כלים להכיר את תחום הדירקטוריון, שהיה חדש עבורי וסיפקה לי מקורות השראה שהניעו אותי בסופו של דבר לגשת ולהתמודד על התפקיד".

אורית עוז, בעלת חברת המיתוג Oz Global B2B, היא סיפור הצלחה נוסף של התוכנית. כשנה לאחר שסיימה את התוכנית, מונתה לאחרונה לשני דירקטוריונים שונים במגזר הפרטי והציבורי. האחד, דירקטוריון של חברת כבירן, העוסקת ביציקות בתחום התעופה, והשני – דירקטוריון תאגיד המים והביוב "קולחי משגב" של המועצה האזורית משגב.

"תוכנית איזון – דירקטוריות משפיעות של עמותת יסמין פתחה לי דלת להגשמת המטרה שהצבתי לעצמי." אומרת אורית עוז. "זה קורס מדהים, מעניין, יישומי ומאוד מֻכוון להכניס את המשתתפות שבו לתוך דירקטוריון. זה נאמר כבר ביום הראשון ומיושם לאורך כל התהליך, בכלים שניתנים, בהרחבת מעגלי הנטוורקינג ובאמצעות ליווי צמוד של מנטוריות".

עליה חדה בביקושים לתוכנית איזון – דירקטוריות משפיעות

בעמותת יסמין מדווחים על עליה חדה בביקושים להשתתף בתוכנית איזון – דירקטוריות להצלחה. מאפייניה הייחודיים של התוכנית, אחוזי ההשמה הגבוהים שלה כמו גם מעגל הנטוורקינג שהיא יוצרת, גורם לנשים רבות שמגלות עניין בדירקטוריונים להגיש מועמדותן להשתתף בה.

"תוכנית איזון – דירקטוריות משפיעות חיזקה את המודעות בקרב נשים ויצרה מודעות שיש לנשים מקום בדירקטוריונים" מדגישה כיראם בלעום, מנכ"לית עמותת יסמין. "איזון הגדילה את ההיצע של נשים בתחום הדירקטוריון, והיום אף אחד לא יכול לטעון שאין נשים מתאימות לתפקיד, יש לנו 120 נשים כאלו ועוד עשרות רבות שיוכשרו בזמן הקרוב".

תודות לשותפינו לדרך: קרן הדסה, הפדרציה היהודית של מיאמי, הפדרציה היהודית של צפון אמריקה, הפורום לדירקטוריות מובילות, המרכז האקדמי רופין, צוות המינטוריות.ים המלווה את משתתפות התכנית , הצוות המקצועי, המרצות והמרצים ומנחי התכנית וכן בוגרות איזון מחזורים 1-4 .

 

למידע נוסף על התוכנית לחצו כאן

 להרשמה לתוכנית מחזור 6  לחצו כאן

 סיפורי הצלחה תוכנית איזון לחצו כאן / לחצו כאן 

רוצות לשמוע עוד? דברו איתנו :

 דוא"ל: [email protected]