חדשות יסמין

פותחות דלת לנשים בדירקטוריון

ייצוגן של נשים בדירקטוריונים בישראל עומד על 20% בלבד. התוכנית היוקרתית "איזון – דירקטוריות משפיעות", שמפעילה עמותת יסמין, פועלת לצמצום הפערים ומעניקה למשתתפות בה לא רק ידע וכלים, אלא גם ליווי צמוד של דירקטוריות מובילות ונטוורקינג בתחום שבו חבר מביא חבר.

הפערים בין נשים לגברים בשוק העבודה ובכלכלה הישראלית ממשיכים להיות גדולים. ככל שעולים בסולם התפקידים כך הולך ייצוגן של הנשים וקטן. זירה מרכזית אחת היא הדירקטוריונים, שם עומד אחוז הנשים על 20% בלבד. תוכנית ייחודית שמפעילה עמותת יסמין, "איזון – דירקטוריות משפיעות", פועלת לצמצום הפערים ומעניקה למשתתפות בה לא רק ידע וכלים, אלא גם ליווי צמוד של דירקטוריות מובילות ונטוורקינג, שכה הכרחי בתחום שבו חבר מביא חבר.

רגע לפני שנפתח המחזור החמישי של תוכנית "איזון – דירקטוריות משפיעות", אנחנו מביאות בפניכן קצת מידע אודות התחום, התוכנית והדרכים להגיע לדירקטוריון.

הנשים בישראל עשו כברת דרך בהשתלבותן בעמדות מפתח בכלכלה. נשים משמשות כיום כמנכ"ליות בגופים ציבוריים ובחברות פרטיות, עם זאת שיעורן בתפקידים אלו עדיין נמוך. זירה אחת שבה ניכרים הפערים המגדריים היא הדירקטוריון (מועצת המנהלים), הממומן על ידי בעלי המניות ואחראי בין היתר על התוויית מדיניות החברה ופיקוח על התנהלותה.

בישראל עומד שיעורן של הנשים בדירקטוריונים על כ- 20% בלבד וזאת על אף החוקים שנחקקו בשנים האחרונות במטרה לצמצם את הפערים. בכל הנוגע לייצוגן של נשים ממגזרים שונים, בגזרה זו הפערים הם עמוקים אף יותר.

מחקרים בארץ ובעולם מצאו כי נוכחותן של נשים בדירקטוריונים הביאה לשיפור הביצועים הפיננסיים של החברות ולעלייה ברווחים.  הנשים בדירקטוריונים לרוב מגיעות עם ניסיון רב והשכלה גבוהה יותר בהשוואה למקביליהן הגברים, הן מביאות איתן חשיבה מגוונת ומעמיקה ונוטות לקחת פחות סיכונים.

שילוב נשים בעמדות מפתח

בעמותת יסמין, הפועלת לקידום עסקים בבעלות נשים יהודיות וערביות, שמו למטרה לנפץ את תקרת הזכוכית גם בצמרת, ולהכשיר נשים לתפקידי מפתח ולעמדות ניהול והשפעה במשק, בכלכלה ובחברה הישראלית. מאז שנת 2017 מובילה עמותת יסמין את אחת התוכניות המרכזיות והמבוקשות בתחום: תוכנית "איזון – דירקטוריות משפיעות".

לדברי כיראם בלעום, מנכ"לית עמותת יסמין ומייסדת תוכנית "איזון – דירקטוריות משפיעות": "100 נשים לקחו חלק בתוכנית, במסגרת ארבעת המחזורים שהתקיימו עד היום. 48% מתוכן כבר מונו לדירקטוריות בחברות פרטיות וציבוריות. מדובר על נתון חסר תקדים שמוכיח את ההצלחה הכבירה של "איזון"." עוד הוסיפה בלעום כי "בחודש נובמבר הקרוב יפתח המחזור החמישי של התוכנית, שהביקוש לה נמצא בשיא".

בין הדירקטוריונים בהן מונו בוגרות התוכנית ניתן למנות את דירקטוריון חברות ממשלתיות , חברות הייטק וטכנולוגיה , חברות מזון , חברות בניה ותשתיות , חברות פיננסיות ועוד. חמש בוגרות אף מונו לתפקידי ניהול בכירים, ובהם יו"ר המועצה לקידום נשים בטכנולוגיה, יו"ר קיבוץ להבות חביבה, דירקטוריון חברות ממשלתיות בתחום החינוך, יו"ר עמותה הפועלת נגד אלימות כלפי נשים ערביות ויו"ר חל"צ בתחום קידום טכנולוגיה. בכל אותם גופים וארגונים כבר רואים את השינוי שכל אחת מהן הביאה איתה, באופן הניהול, בצמצום הפערים ובהעלאת המודעות לחשיבות שילובן של נשים.

במסגרת תוכנית "איזון – דירקטוריות משפיעות" רוכשות המשתתפות ידע רחב והבנה מעמיקה בעולם העסקים, הכלכלה המשפט, הניהול, רישות עסקי, למידה מהצלחות, שיווק עצמי ועוד , וזוכות לליווי של מנטורים ומנטוריות, שכולן /ם דירקטוריות/ים בעצמן/ם, ומכהנות /ים בתפקידי מפתח במשק ובכלכלה מעל 5 שנים . תהליך הליווי מתחיל כבר בשלביו הראשונים של התוכנית ונמשך לאורך כל התוכנית, כאשר המנטורים והמנטוריות מייעצות/ים ומסייעות/ים  למשתתפות להשתלב בתפקיד דירקטורית בחברות ובארגונים .

נשים סוללות דרך לנשים נוספות

בעמותת יסמין זיהו שאחד הגורמים, שמונעים קידומן של נשים, הוא העדר קשרים. לכן אחד ממאפייניה המרכזיים של התוכנית הוא יצירת קהילה נשית, שדוחפת ומקדמת נשים אחרות. "כל בוגרת תוכנית איזון, שמונתה לתפקיד  דירקטורית, מצטרפת  למאגר המנטורינג של יסמין לתוכנית איזון – על מנת ללוות בוגרות חדשות להצליח ולהגיע לתפקיד" מסבירה מנכ"לית עמותת יסמין, כיראם בלעום, ומוסיפה "התהליך לא נגמר ברגע שמסתיימת  התוכנית . אנחנו ממשיכות לצעוד יד ביד בדרך משותפת, שבה יש לנו אחריות קולקטיבית לסייע לנשים להתקבל לדירקטוריון ולפתוח משם את הדלת לכניסתן של נשים נוספות".

גם עו"ד נאוה סברסקי סופר, יו"ר פורום דירקטוריות מובילות שינוי, המשמשת כמנטורית בתוכנית איזון מסבירה על חשיבות הנטוורקינג בתהליך שעוברות המשתתפות בתוכנית "הנטוורקינג שאנחנו מייצרות הוא קריטי להתקדמות של נשים למקומות שבהן מתקבלות ההחלטות. עלינו לנצל את הכוח שלנו כרשת של נשים שכבר הגיעו ולסייע לנשים נוספות בחברה הישראלית על כל גווניה." עוד מוסיפה עו"ד סברסקי סופר כי "מעבר לקידום נשים בעולם העסקי, יש לנו תרומה חברתית. זכויות וקידום נשים זה לא עניין של נשים אלא של החברה כולה."

בימים אלו כאמור נערכים לפתיחתו של המחזור החמישי של תוכנית "איזון – דירקטוריות משפיעות", שמתקיימת בשיתוף ובליווי הפדרציה היהודית במיאמי, קרן הדסה, המרכז האקדמי רופין, פורום דירקטוריות מובילות שינוי, שדולת הנשים, עמותת "כן", צוות המנטוריות והמנטורים המלווים, הצוותים המקצועיים של התוכנית וצוות עמותת יסמין.

לקריאה על בוגרת התוכנית, רוית פרנק, שמונתה לאחרונה לדירקטורית >>> לחצו כאן

למידע נוסף על התוכנית לחצו כאן

להצטרפות לתוכנית  לחצו כאן

סרטונים ביוטיוב לחצו כאן 

רוצות לשמוע עוד? דברו איתנו :

טל': 04-6309209 | דוא"ל: [email protected]