חדשות יסמין

עסקים בצל המלחמה – עמותת יסמין מקדמת תוכניות סיוע לעסקים קטנים ובינוניים

המלחמה המתחוללת בישראל שומטת את הקרקע מתחת לרגליהם של בעלי.ות עסקים רבים,  שמתמודדים בשנים האחרונות עם מציאות של אי וודאות, ששיאה בימים אלו. בחודש הראשון למלחמה צנחנו הכנסותיהם של בעלי.ות עסקים רבים לשפל שידע המשק מאז הקורונה, וכ-65% מהם דיווחו כי הם עומדים בפני סכנת סגירה. על פי נתוני הלמ"ס בחודש דצמבר 2023 חלה אמנם התאוששות במצבם של העסקים הן מבחינת היקפי התעסוקה והן מבחינת היקפי המכירות, אך רבים מהם רחוקים ממחזורי המכירות שידעו ערב המלחמה, כשאי הוודאות סביב מועד סיומה מרחף מעל המשק הישראלי כולו.

עמותת יסמין, הפועלת למען קידומם של עסקים בבעלות נשים, מיעוטים וכן עסקים בפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל, התגייסה כבר עם פרוץ המלחמה לסייע לעסקים קטנים ובינוניים, ופתחה תוכניות ייעודיות, כמו גם התאימה את הקיימות למציאות המשתנה. היתרון המרכזי בתוכניות של עמותת יסמין הוא בפיצוח האתגרים הקיימים ובפיתוח פתרונות חדשניים בשותפות עם ארגונים וחברות גדולות במשק.

אחת התוכניות הפועלות בימים אלו היא יד ביד להצלחה בעסקים בשיתוף "פועלים בקהילה",  שנוסדה על רקע משבר הקורונה וזוכה בשנים האחרונות להצלחה גדולה. התוכנית, שבייסודה התמקדה במעבר למכירה מקוונת ובשיווק דיגיטלי, עברה התאמה על רקע המלחמה ומציעה למשתתפיה  שירותים ייחודים דוגמת אבחון מקצועי לעסק לאיתור האתגרים וההזדמנויות; בניית תוכנית עבודה ייעודית הכוללת יעדים מדידים; בניית תשתיות ניהול מבוקרות; בחינת השירותים והמוצרים המוצעים בעסק בהיבט של כדאיות ורלוונטיות; תמחור והמחרה ובניית תקציב שנתי, כמו גם אסטרטגיה שיווקית ומכירות. בנוסף, במסגרת התוכנית ניתן להגיש את המשתתפים לקבלת אשראי מותאם וייעודי עבורם וללוות אותם בניהול האשראי. התוכנית מבוקרת על ידי הנהלת העמותה ומביאה לתוצאות של  יציבות ואיזון פיננסי, לגידול באחוז הלקוחות הפוטנציאליים והקבועים ובמחזור הכספי השנתי.

תוכנית נוספת שהותאמה גם היא למלחמה היא WeSource,  בייסודה ובניהולה של עמותת יסמין,  בשיתוף ציונות 2000.  המיזם הראשון מסוגו בישראל, מתמקד בקידום עסקים מגוונים, קרי – עסקים בבעלות נשים, מיעוטים וכן עסקים בפריפריה, ובשילובם כספקים בחברות ובתאגידים, באמצעות  פלטפורמה ייעודית של WeSource .המלחמה חידדה את הצורך בהרחבת מנעד הספקים המעניקים שירותים לחברות גדולות וזאת על רקע המחסור בכוח אדם ועיכובים באספקה, והיא מהווה קרקע פורייה לשילובם של יותר ויותר עסקים קטנים ובינוניים כספקים בחברות מובילות במשק. על כן פועלים בעמותת יסמין לייצר את החיבורים הללו, שכולם יוצאים מהם מרווחים. כחלק מתהליך התאמת WeSource  לאתגרי התקופה, ערכה עמותת יסמין מפגש עם אנשי הרכש בחברות וכן ביצעה סקר צרכים, במטרה לאפיין את האתגרים והצרכים של החברות במלחמה. במקביל התקיים מפגש עם הספקים שלWeSource , שנועד לבנות ולייצר פתרונות ומענים לאתגרי החברות, ובכך גם להגדיל את שילובם של יותר עסקים קטנים בתוך חברות גדולות.

תוכנית ייעודית שהוקמה על רקע המלחמה היא RESTART, המתמקדת בעסקים קיימים בחברה הערבית, שעברו טלטלה מתקופת הקורונה, דרך האינפלציה ועד המלחמה ונקלעו כתוצאה מכך לחובות.  לאחר אבחון מקצועי שעוברים העסקים בתוכנית, הם זוכים למענה רחב, הכולל בתוכו ייעוץ משפטי להסדר חובות, בדיקת הרלוונטיות של העסק, בנייה וקידום תוכנית הבראה וכן הכנת תקציב ביתי משפחתי מבוקר. בנוסף מציעה התוכנית בניית תשתיות ניהול מבוקרות בתוך העסק וכן מנגישה את המשתתפים המתאימים לקבלת אשראי עם ריביות נמוכות לרבות מינוף האשראי. בשלביה האחרונים של התוכנית נבנית ביחד עם המשתתפים תוכנית שיווק ומכירות, שנועדה להגדיל את הכנסות העסק ולשמור על הישרדות ואיזון.

לצד התוכניות שמפעילה יסמין, חברה העמותה לארגונים מהדרום והצפון במטרה לסייע לעסקים מאזורי המלחמה, הן באמצעות הנגשת מקורות אשראי עם ריבית נמוכה והן באמצעות יצירת קהילת רוכשים. ביחד עם שותפים, בנתה עמותת יסמין תווי קניה מעסקים מפונים, שימכרו לעובדים בחברות ובתאגידים עם תוקף של עד שנתיים ויאפשרו לבעלי העסקים להמשיך ולהחזיק את העסק שפעילותו מוקפאת כבר חודשים ארוכים.

"העסקים הקטנים והבינוניים הם מנוע הצמיחה של המשק הישראלי ועמוד השדרה של כלכלת המדינה. כל עסק קטן או בינוני מפרנס משפחות רבות וקריסה שלהם עלולה ליצר אפקט דומינו", אומרת כיראם בלעום, מנכ"לית עמותת יסמין. "כארגון שפועל כבר שנים למען עסקים קטנים ובינוניים, אנחנו מתאימים את השירותים שלנו למציאות המשתנה ויודעים לייצר פתרונות אד הוק, שמעניקים חמצן וכלים משמעותיים להישרדותם, וגם מאפשרים להם לצמוח מתוך המשבר".

שירות נוסף שמעניקה עמותת יסמין לעסקים הוא הרצאות של מומחים.יות, המספקים כלים ותובנות להתמודדות עם המצב, כמו גם מעודדים חשיבה שונה בקרב בעלי.ות העסקים, הנדרשים במציאות משברית להתאים את המוצרים שלהם לרוח התקופה.

"הדבר הכי יציב שקיים בעשור האחרון זה חוסר יציבות, בין אם מדובר במחאה חברתית, קורונה, שוק הון, עליית ריבית או מלחמה. וזה יכול גם להמשיך לשגרת מלחמה, שתייצר מצב אחר לתקופה ממושכת". אומר משה ריעני, סמנכ"ל שרשרת האספקה קבוצת שטראוס לשעבר , בהרצאה בפני עסקים קטנים של עמותת יסמין. "אנו נחשפים בתקופה כזאת לפגיעה ישירה במוצר או בשירות, בין אם בשל העובדה שהמוצר לא מתאים לתקופה ובין אם בשל רגולציה שמגבילה את השימוש בו, דוגמת איסור התקהלות, אולם בחלק גדול מהמקרים למדנו שאפשר לעשות התאמה של המוצר או השירות לצורכי השעה. עסק שידע לעשות את ההתאמות הנדרשות במהירות ובצורה נכונה או לפתח שירות רלוונטי לתקופה – יצליח" אמר ריעני בהרצאתו המרתקת, תוך שהוא מביא שלל דוגמאות, רעיונות וטיפים לבעלי העסקים. כך לדוגמה סיפר על מדריכת היוגה שעברה ללמד בזום בראשיתו של משבר הקורונה או על המסעדן שהעביר ללקוחותיו הדרכות מצולמות להכנת המנות האהובות, כמו גם על מוצרים ושירותים נוספים שהביקוש שלהם עולה בתקופות שבהן הציבור מסוגר בביתו.

בעמותת יסמין, שמלווה בשנים האחרונות אלפי עסקים קטנים ובינוניים, בין היתר בזמן משבר הקורונה, מאמינים כי מהאתגר אפשר וצריך לייצר הזדמנויות עסקיות, ומזמינים את בעלי.ות העסקים להסתייע בשירותיה של העמותה.

כמו כן אנו פונים לכל מי שמעוניין.ת להיות חלק מרשת הארגונים הפועלים למען עסקים שנפגעו במלחמה, לפנות אלינו ולסייע בחיזוקם ובשימור החוסן האזרחי שלנו.

 

אודות תוכנית "יד ביד להצלחה בעסקים" לחצ/י כאן

סרטון בוגרי התוכנית " יד ביד להצלחה בעסקים" לחצ/י כאן

אודות תוכנית "ריסטארט" לחצ/י כאן

אודות מיזם Wesource  לחצ/י כאן

סרטון על Wesource   לחצ/י כאן

ההרצאה בנושא : נוהל עסק בתנאי חוסר וודאות לחצ/י כאן