חדשות יסמין

להפוך את האתגר להזדמנות

תוכנית ייחודית חדשה "יד ביד להצלחה בעסקים",  שמובילה עמותת יסמין בשיתוף בנק הפועלים, מעניקה ייעוץ וליווי מקצועי צמוד לעשרות בעלי ובעלות עסקים, שממציאים עצמם מחדש לנוכח משבר הקורונה ומתאימים את העסק שלהם לשוק המשתנה.   

משבר הקורונה תפס את המשק הישראלי לא מוכן. שיטות המכירה המסורתיות, הנוכחות הדיגיטלית הדלילה והעדר תשתיות טכנולוגיות מתאימות, יצרו קושי בעבור עסקים קטנים ובינוניים רבים, שמצאו עצמם במציאות כלכלית מאתגרת, שחייבה אותם לאמץ דפוסי התנהלות חדשים בניהול העסק. אלא שהעדר כלים, תשתית וידע מספקים הביאה רבים מהם להקפיא את פעילותם ובמקרים מסויימים אף לסגור אותה לחלוטין.

על פי סקר שפרסמה חברת פייסבוק ישראל בחודש יוני האחרון, רק ל- 14% מהעסקים הקטנים היתה נוכחות דיגיטלית במהלך הקורונה, ורק כמחצית מהם הצליחו למכור באופן דיגיטלי.  סקר אחר שפורסם בחודש אוגוסט האחרון על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, מצא כי רק 29%  מהעסקים הקטנים והבינוניים עברו למתן שירותים מקוונים.

לדברי מנכ"לית עמותת יסמין, כיראם בלעום "מעל 85% מהעסקים חיכו שהמשבר יחלוף ולא עשו דבר כדי להתאים את העסק שלהם למציאות המשתנה. למעשה, מרבית העסקים הקטנים והבינוניים עסוקים ביומיום בביצוע ופחות בתכנון קדימה ולכן כאשר פורץ משבר הם מצויים בבעיה וחלקם גם לא שורדים. חשוב לזכור שעסקים אלו תורמים למעלה מ- 60% מהתוצר העסקי, ויש לכך השלכות רבות על המשק הישראלי."

על מנת לסייע לעסקים קטנים ובינוניים, המצויים בבעלותם של נשים, מיעוטים או ממוקמים בפריפריה, יזמו בעמותת יסמין בשיתוף בנק הפועלים תוכנית חדשה "יד ביד להצלחה בעסקים", שנועדה לקדם את העסקים להתנהלות עסקית, שיווקית ומכירתית באמצעים הטכנולוגיים הרלוונטיים ביותר.

במסגרת התוכנית, שהחלה בחודש ינואר האחרון, זוכים העסקים המשתתפים בה לאבחון העסק, התאמתו לקהלים חדשים ודיגיטאליים, הקמת תשתיות דיגיטאליות, תפעול תוכנית מכירות עם יעדים והגדלת הלקוחות והמכירות בעסק. בנוסף, מקבלים בעלי ובעלות העסקים כלים ניהוליים הכוללים תכנון לאורך זמן, התמודדות ויציאה ממשברים וניהול העסק בשיטות רלוונטיות, המותאמות לצרכנות המשתנה.

בבנק הפועלים, ששותף לתוכנית, רואים ב"יד ביד להצלחה בעסקים" מיזם חשוב ומרכזי בסיוע בעלות ובעלי עסקים. לדברי סמר בשארה, מנהלת פועלים בקהילה בבנק הפועלים: "בנק הפועלים קיבל החלטה אסטרטגית להוביל שורה ארוכה של מיזמים מתוך מטרה לעודד את התעסוקה בציבור הישראלי, במגזרים ייעודיים ובפריפריה והיה שותף במתן מגוון פתרונות למחפשי העבודה לצד מענה לעסקים קטנים שהיה וממשיך להיות אחד המיקודים המרכזיים והחשובים." עוד מוסיפה בשארה כי "לצורך זאת אנחנו חוברים לארגונים חברתיים מובילים בתחום למתן כלים ולווי מקצועי לבעלי עסקים קטנים להצמחת העסק והתרחבותו והתאמתו למציאות המשתנה. בשלוש שנים האחרונות בחרנו יחד עם עמותת יסמין פרויקטים משמעותיים לעסקים קטנים. האחרון בהם תוכנית "יד ביד להצלחה בעסקים" אשר נותנת מענה לאתגרי התקופה ומסייעת לבעל העסק בהתאמתו לכלל הערוצים ע"י הענקת מגוון כלים ולווי אישי ומקצועי. משק חזק, כלכלה יציבה ,חברה וקהילה מאוזנת ומשגשגת -זה האינטרס של כולנו."

עד היום הגישו מועמדות למעלה מ- 300 עסקים, 30 מתוכם כבר החלו בתהליכי עבודה ו- 30נוספים יצטרפו במהלך החודשים הקרובים. בסך הכל יזכו 60 עסקים לקחת חלק בתוכנית.

"אנחנו יושבים עם כל בעל או בעלת עסק, מנתחים את מצבו של העסק, האתגרים, הקשיים והמשאבים ומקבלים תמונת מצב עדכנית על העסק שעל בסיסו בונים תוכנית עבודה." אומרת כיראם בלעום, מנכ"לית עמותת יסמין. "לאחר תהליך האבחון המקיף, אנחנו בליווי אנשי המקצוע שלנו, מתחילים יחד עם העסק לבנות את היסודות המוצקים שלו וליצור תשתית דיגיטלית, שכוללת מגוון רחב של פתרונות טכנולוגיים, מהקמת חנות מקוונת, דרך יצירת קמפיינים שיווקיים, איתור ואפיון קהלי היעד, הכנת סרטונים, כלים לשיווק עצמי ועוד. כל עסק לפי הצרכים שלו."

תוכנית יד ביד להצלחה בעסקים, כשמה כן היא, תוכנית שבה כל בעל או בעלת עסק זוכים לליווי צמוד של מנטור או מנטורית, שמלווים אותם לאורך התהליך שנמשך 6-8 חודשים. העסקים יוצאים מהתוכנית כשהם לא רק בעלי עסק עם אתר אינטרנט וערוץ ביוטיוב, אלא הם גם מנהלים ומנהלות של העסק של עצמם, עם מיומנויות חדשות שרכשו בזכות הליווי האישי והמקצועי שמעניקה התוכנית.

"אחד הפערים הגדולים שאנחנו מזהים מהעבודה עם בעלי ובעלות העסקים הוא חוסר היכרות עם המרחב העסקי וחוסר ידע לגבי הפוטנציאל העסקי" אומרת ענת יגורי, יועצת עסקית בתוכנית "יד ביד להצלחה בעסקים". לדבריה, "בתהליך שאנחנו עושים עם העסקים אנחנו מלמדים אותם לעלות על גג הבניין, באופן מטאפורי, ולהתבונן ממנו על השוק, לבחון את העסקים המקבילים, ללמוד מה הלקוחות הפוטנציאלים צריכים ואיך לזהות את מקורות הצמיחה של העסק שלהם".

כמה מהעסקים שענת יגורי מלווה במסגרת התוכנית מגיעים מהתחומים שהושפעו יותר מכל ממשבר הקורונה – תיירות ותרבות פנאי. אחד מבעלי העסקים הללו הוא דני זקס, בעלים של חברת "יעדים שירותי תיירות חוץ ופנים". לדברי זקס, "ברגע שסגרו את השמים ועצרו את עולם התיירות העסק התרסק. זה עסק שהיה בתחילת דרכו והחל להתרומם ואז הגיעה הקורונה. כחלק מתהליך העבודה עם ענת יגורי אני מקבל כלים ניהוליים וכלכליים שמאוד מסייעים לי. אנחנו מפתחים שלושה מוצרים חדשים בתחום תיירות הפנים ובדגש על השוק העסקי."

בעלת עסק אחרת שזוכה לליווי במסגרת התוכנית היא ליאת בן עמי, בעלת הצימרים "שושנת המדבר שדה בוקר", שאת הפגיעה הקשה ביותר חוותה לאחר פתיחת הסגרים. "ברגע שנגמרו הסגרים חוויתי צלילה עמוקה שלא הרגשתי מעולם, נפתחו השמים ואנשים טסו לחו"ל. בנוסף אנשים הפסיקו לתכנן קדימה, הכל מהרגע להרגע. זה מה שהוביל אותי לפעול לחיזוק העסק ונרשמתי לתוכנית. כיום אנחנו מפתחים מוצר חדש שנועד לענות על צרכי השוק ולהתקיים לצד הצימרים" אומרת בן עמי.

"אחת המשימות המרכזיות בתהליך העבודה היא לאתר את הצרכים של הלקוחות ולתפור חליפה מותאמת עבורם." מדגישה היועצת העסקית ענת יגורי. "במסגרת התהליך לומדים בעלי העסקים מגמות ביקוש ומגמות היצע, הם לומדים לפתח מוצר וכל זאת מתוך הסתכלות שנה או שנתיים קדימה ולא רק כאן ועכשיו".

עוד מוסיפה יגורי כי "שנת 2020 היא שנה מהפכנית במובן הזה שתהליכים שהיו צריכים לקחת 15-20 שנה קרו בתוך ימים. משבר הקורונה חייב עסקים לתת פתרונות זמינים, נגישים וטכנולוגיים ולהיות קשובים לצרכי השוק. הגישה הצרכנית מחפשת חידושים וריגושים ואת התפיסה הזאת אנחנו מלמדים את העסקים." לסיכום, מדגישה יגורי "בעלי ובעלות עסקים שיתמידו בניהול העסק שלהם בשיטות ובאמצעים שאנו מלמדים אותם, יבטיחו את המשך קיומו של העסק ביציבות וברווחיות".

רוצים/ות לשמוע עוד? דברו איתנו –

מידע על התוכנית ולהרשמה לחצ/י כאן

רנה עפאנה, רכזת התוכנית – עמותת יסמין

דוא"ל [email protected]