חדשות יסמין

מהפכת "יסמין": המודל הבינלאומי לנשים חזקות בכלכלה

מודל יסמין, המבוסס על חיזוק כלכלי של נשים עצמאיות יהודיות וערביות, הצליח לפרוץ גבולות עסקיים, להציב נשים בתפקידי מפתח ולבנות שדרת מנהיגות כלכלית בישראל. אחרי שהצליחה לחולל שינוי כלכלי וחברתי וליצור חיים משותפים, פונה כעת מייסדת "יסמין", כיראם בלעום, ליישום המודל המצליח במדינות נוספות 

כאשר מייסדת ומנכ"לית עמותת יסמין, כיראם בלעום, חלמה ליצור מודל לשינוי כלכלי וחברתי בישראל, היא הבינה שהשינוי צריך להיות בנוי על בסיס השילוב בין האינטרס הכלכלי העסקי לבין הפן החברתי והציבורי. עוד היא הבינה, שנשים מטבען, יכולות להביא את השינוי הזה וחרטה על דגלה לקדם נשים לצמרת העשייה הכלכלית בארץ ולרקום קשרים חברתיים וציבוריים לחיזוק פעילותן.
כיראם הקימה את עמותת "יסמין" ויצאה לדרך עם החזון לקדם ולחזק נשים יהודיות וערביות בעלות עסקים עצמאיים וליצור שדרת מנהיגות כלכלית נשית, שתשתלב במוקדי ההשפעה במשק. במקביל, היא חתרה לחבר בין הסקטור העסקי הנשי, לבין הסקטור הציבורי והממשלתי ולגרום לשלושתם לשלב ידיים. כך הצטלבה דרכה עם עופרה שטראוס, "יו"ר שטראוס גרופ" ואחת הנשים המובילות במשק ובחברה הישראלית. החיבור הזה היה תחילתו של מודל "יסמין", שהפך לימים לשם דבר הארץ ובעולם.

שותפויות וחיבורים עסקיים לקידום נשים
המודל של "יסמין" התבסס על בניית שדרת מנהיגות כלכלית נשית, מתוך הבנה שחוסר שוויון והעדר יציבות כלכלית, כמו גם עוני ואפליה, אינם יכולים להיות קרקע לעשייה משותפת.יסמין החלה לבנות תכנית הכשרה ולווי, שסייעו לאלפי נשים לבנות עצמאות וביטחון כלכלי. בוגרות התכנית החלו להשתלב במוקדי ההשפעה המרכזיים במשק ומעבר לכך- הן החלו לחזק נשים נוספות ואף לבנות יחד עסקים משותפים ליהודיות וערביות.
החלום לשינוי כלכלי בהובלת נשים החל להתממש  וכתוצאה מכך, לרקום חיים משותפים בין מגזרים מגוונים בחברה הישראלית, המבוססים על מכנה משותף כלכלי. בכל הזמן  הזה המשיכה "יסמין" ליזום עוד ועוד חיבורים ולגייס את הסקטור העסקי. מיטב החברות והארגונים המובילים במשק חברו לפעילות העמותה והביעו אמון בחזון ובמודל "יסמין". עוד ועוד נשים מכל המגזרים- עולות חדשות, חרדיות, תושבות הפריפריה, ידידות מירדן השכנה, מארה"ב ומכל רחבי העולם- הצטרפו במשך השנים ל"יסמין", מפעל החיים של כיראם בלעום ושותפתה לדרך עופרה שטראוס- כולם עלו על העגלה הדוהרת שהצליחה לקדם נשים בעסקים.

במהלך השנים מאז הקמת "יסמין", נשאלה כיראם לא אחת, כיצד היא הצליחה לממש את החזון, על כך היא השיבה: "שמגדלים אותך להיות עצמאית אז את יכולה לרוץ מאוד רחוק". לנשים הרוצות להצליח, היא אומרת: "תעזי ולכי קדימה. אין דבר כזה גבולות וחסמים, אם אנחנו רוצות להשיג משהו אז אנחנו יכולות".
כיראם היא אשה עם עוצמות בלתי רגילות ואנרגיות בלתי נגמרות, היא סוחפת, דוחפת, לא מוותרת לאף אחת על עמידה במטרות- ובטח שלא לעצמה.
החיבור עם עופרה שטראוס, אישיות בכירה ומובילה במשק הכלכלי והחברתי הישראלי, אשר בעצמה נושאת את השם יסמין, הוליד ערך מוסף לפעילות יסמין ונתן תקווה לאלפי נשים ואנשים לעתיד כלכלי וחברתי טוב יותר במדינת ישראל. "יושבות יהודיות וערביות בחדר אחד, מוצאות נושא משותף לשיחה ופעילות דרך העסקים", אמרה עופרה באחד ממפגשי יסמין, "לכל אחת מהנשים יש הזדמנות לצמצם את הפער בין המגזרים". על הצלחת יסמין, אמרה עופרה: "המודל של יסמין עובד ומצליח לעשות שינוי. אנחנו מדברות כאן על עתיד טוב יותר למדינה הזו".

נשיא המדינה: "סמל לשינוי ולתקווה"
יסמין הפכה לא רק למודל מצליח להצמחת כלכלה ולביסוס יציבות כלכלית לנשים  אלא למודל לחיים משותפים בחברה ישראלית, מודל שמכיל את כלל רבדי האוכלוסיות ונותן הזדמנות שווה לנשים מכל המגזרים. "אנחנו במקום שבו יש מעמד שווה לשפות שונות ולמגדרים שונים", מסבירה כיראם, לאחר שמתוך פעילות יסמין צמחו חיבורים עסקיים שהולידו עסקים משותפים ליהודיות וערביות, אלפי נשים פתחו והצמיחו עסקים מצליחים, נבנתה שדרת מנהיגות כלכלית נשית חזקה בישראל, נשות יסמין השתלבו בתפקידי דירקטוריון וניהול בכירים, נכנסו כספקיות למאגרי החברות הגדולות במשק, הן יושבות יחד בתכניות יסמין, דוחפות אחת את השנייה קדימה ומחברות חוט ועוד חוט לרקמה אחת אנושית גדולה.

"נשים עצמאיות כלכלית זוכות לביטחון כלכלי ומשם נבנים קשרים, נוצרת קירבה בין מגזרים מכל קשת המדינה ונשברות סטיגמות סביב הקמת עסקים ושילוב נשים בתפקידים בכירים, ביחד אנחנו כוח שיש לו את היכולת לשנות מציאות", מסבירה כיראם כיצד הצליחה להגשים את החלום יחד עם עופרה. "הארגון הזה שם נר לרגליו לא לדבר על דמוקרטיה אלא לעשות דמוקרטיה", מציינת עופרה.

גם נשיא המדינה, רובי ריבלין, לא נשאר אדיש אל מול מפעל החיים העוצמתי של יסמין, ולמרות שיסמין זכתה בלא מעט פרסים והוקרה במהלך השנים, אחד הרגעים המרגשים ביותר בהכרת ההצלחה, היה הגעתו של הנשיא לאירוע העשור של העמותה , שם הוא אמר על נשות יסמין כי מדובר ב"נשים אמיצות ופורצות דרך, שהן בעבורי סמל לשינוי ולתקווה".
מי שעוד התפעלה מתוצאות עבודת יסמין היתה מלאני וורוויר, לשעבר שגרירת נשיא ארה"ב לסוגיות גלובליות, שאמרה על מודל יסמין: "זו אחת הדרכים הטובות ביותר לתרום ליציבות כלכלית, ליציבות כלכלית ולשלום".

המטרה הבאה: "לחזק את המודל עם ממשלות"
אם תשאלו את עופרה שטראוס מה מסמלת "יסמין" עבורה כיום, היא בוודאי תגיד שתקווה, שיותר מכל יסמין גרמה לה לאהוב את המדינה הרבה יותר.
"הצלחנו לבנות מודל ייחודי הבנוי על תשתית עסקית ויציבות כלכלית לנשים, בעזרת התשתית התחלנו, על בסיס שוויון  ומתן הזדמנות שווה לנשים, הצלחנו להוביל שינוי. על כך הוספנו חיבורים עסקיים וציבוריים, שותפויות אמת בין אנשים וארגונים, שנתנו עוד דחיפה קדימה לשילוב נשים בעסקים", מסכמת כיראם את הסיבות להצלחת המודל, "ואולי יותר מהכל אנחנו חושבים ביחד, חולמים ביחד, ובעיקר עושים ביחד. הצבת מטרה, שיתופי הפעולה החברתיים והעסקיים והעבודה הקשה- הם תמהיל מנצח".
בימים אלו החלה עמותת יסמין לצעוד לכיוון הגשמת החלום הבא: "המטרה הבאה היא לחזק את הקשר עם ממשלות, זה הסקטור החשוב  שיכול לחולל את השינוי יחד איתנו, אומרת כיראם, "אני מדברת גם על חיזוק הקשר עם ממשלת ישראל וגם על יצירת קשרים עם ממשלות נוספות, שמתעניינות באימוץ ויישום משותף של מודל יסמין. עמותת יסמין שואפת תמיד להרחיב את השותפויות ונמשיך לבנות את עצמנו בעזרת שותפויות, על בסיס עצמאות כלכלית לנשים ואינטרס כלכלי שמחבר בין כולם. בסופו של יום, העבודה המשותפת גם יוצרת חיים משותפים, וזה הישג נוסף שאנחנו גאות בו".

יסמין מבקשת להודות לכל שותפיה לדרך: להנהלת וצוות יסמין ,לנשות וקהילת יסמין, למינטוירנג והמלווים לקהל נשות ואנשי העסקים ,לקרנות ולשותפים המרכזיים : הפדרציה היהודית של מיאמי, הפדרציה היהודית של ניו יורק, קרן הדסה, נשות ניו יורק, קרן פראט , שגרירות ארה"ב , בנק הפועלים , בנק לאומי, הבנק הבינלאומי , קרן בראשית , קרן מקהאן , קרן מתן השקעות בקהילה , קרן אינגלנד , חברת בזק תקשורת , קבוצת ישראכרט , ציונות 2000 , הסוכנות היהודית , הפדרציה היהודית צפון אמריקה , חברת סיקרט ספא, סופר פארם , קבוצת שטראוס , חברת אינטל ישראל , חברת אסתי לאודר , קרן קונרד אדנואואר בישראל, המרכז האקדמי רופין, עירית חיפה , עירית נצרת עילית ועוד …