סיפור הצלחה תכנית איזון

תכירו את ריקי גרנות, דירקטורית, מרצה ומנטורית בתכנית "איזון" ואת בוגרת התכנית, אילנית הראל תירוש, המכהנת כיום כדירקטורית בחברה שבבעלותה. כך מצליחה תכנית "איזון" לייצר מנהיגות כלכלית נשית בישראל

ריקי גרנות                                                           אילנית הראל תירוש

תכירו את ריקי גרנות (51), המכהנת כחברת ועדת השקעות בקרנות הפנסיה "עמיתים", כדירקטורית בחמש חברות ציבוריות, כיו"ר ועדת ההשקעות של אוניברסיטת חיפה וכדירקטורית בקמ"ר של בית החולים רמב"ם. אם לא די בכך, ריקי היא אחת המנטוריות והמרצות הבכירות בתכנית "איזון" של עמותת יסמין, תכנית אשר פועלת לשלב נשים בדירקטוריונים ובתפקידי מפתח בחברות מובילות במשק ובכלכלה הישראלית.
במסגרת תכנית איזון, מקבלות המצטיינות ליווי אישי ממנטורית, אשר מייעצת ומסייעת להן להשתלב בארגונים וחברות מובילות במשק. המנטורית, המהווה מקור השראה ומודל מצליח בפני עצמה,  מדריכה ומכוונת את המשתתפות אל הדרכים היעילות והמהירות ביותר להגיע לתפקידי דירקטורית ויו"ר בחברות וארגונים ואף לתפקידי ייצוג בשלטון המוניציפאלי

 

ריקי, כמו גם מנהיגות נוספות בעמותה, הצטרפה ליסמין מתוך אמונה בפעילויות ובאג'נדה שמובילה העמותה, והיא משקיעה מזמנה ומרצה לקידום המטרות המשותפות. "תכנית איזון מובלת על ידי נשים מצליחות ומובילות במשק הישראלי, כמו ריקי, שהיא אישיות מעוררת השראה. בעזרתן בנינו שדרת הנהגה נשית, שלקחה על עצמה 'למשוך' את הנשים למעלה ולסייע להן בהשתלבות במוקדי ההשפעה. איזון היא חלק ממערך תכניות ופעילויות  שיוצרות מנהיגות כלכלית נשית, שתשנה את מפת הכלכלה בישראל", אומרת כיראם בלעום, מנכ"לית ומייסדת "יסמין"- העמותה הראשונה והיחידה מסוגה בישראל שמובילה לקדמת הבמה נשים מכלל המגזרים והאוכלוסיות.

 

החיבור של ריקי עם עמותת יסמין התחיל כאשר כיראם פנתה אליה. "נפגשנו וכיראם שבתה אותי ברוח 'היסמינית' שלה, בטמפרמנט וברצון לעשות, לשנות ולקדם דברים בכלכלה ובחברה הישראלית", אומרת ריקי, אשר פעילה בעמותת יסמין מזה כשלוש שנים. ריקי מעבירה בתכנית איזון הרצאה בנושא "ממשל תאגידי וניהול סיכונים בדירקטוריון- הדירקטוריון בעולם החדש" אולם, כאמור, זהו רק פן אחד בפעילותה. הפן השני הוא המנטורינג וליווי משתתפות התכנית. לשאלה האם המנטורינג תורם לה, היא עונה: "זה נותן לי הרגשה טובה של תרומה ועזרה לנשים אחרות". על פעילותה כדירקטורית, מספרת ריקי: "הגעתי במקרה לתחום הדירקטוריונים, לאחר שעזבתי את עבודתי בתחום שוק ההון. מצאתי שהתחום מרתק ומאפשר חשיפה לחברות מובילות במשק, לתחומי עניין שונים ולתהליכי קבלת החלטות ממקום של בקרה ואסטרטגיית על- ופחות ממקום של ניהול היום יומי".

 

אחת ממשתתפות התכנית שריקי ליוותה, היא אילנית הראל תירוש, העוסקת בתחום הנדל"ן. "לאילנית יש הרבה מה לתרום, היא מכירה את עולם הנדל"ן, מאוד חכמה ואמביציוזית. נפגשתי עם אילנית מספר פעמים במהלך התכנית ועזרתי לה בהכוונה, יישום קשרים, הסברה אודות דרכי הכניסה לדירקטוריונים וכדומה", מספרת ריקי, אשר מסבירה כיצד היא רואה את תפקידה, "אני מעשירה את המשתתפות בידע שרכשתי מניסיוני, מדברת איתן על הכניסה לעולם הדירקטוריונים. למשל, אני מציעה להן להתחיל כדירקטוריות בהתנדבות בעמותות, על מנת לרכוש ניסיון ורזומה בתחום. התחלה כזו גם מסייעת בכניסה לתחום וגם נותנת סיפוק מאוד גדול, לפעמים יותר מאשר תפקידי דירקטוריון בחברות ציבוריות. כמו כן, אני מדברת איתן על מיפוי אנשי קשר ומובילי דעה, קידום וקיום פגישות עם גורמים משפיעים, הגעה לכנסים וחשיפה אישית בפני אותם גורמים, ועוד".

 

אפשר לומר שכמנטורית חשוב לך לתת כלים מעשיים?
"בסופו של דבר, משתתפות תכנית איזון רוצות להיות דירקטוריות. אני עורכת איתן תיאום ציפיות ומנסה לסייע בכלים והכוונה שיביאו אותן לתוצאה הנחשקת. אני מסבירה למשתתפות על האחריות, התפקידים, הדגשים שישנם בישיבות דירקטוריון, ועוד. למרות שהקורס תורם  ידע לצד כלים מעשיים, עדיין, כשהן מגיעות לשלב המנטורינג יש הבדל בין קורס לבין ידע מהשטח. אני למעשה מנסה לתת ערך מוסך, מעבר לקורס, מתוך הניסיון האישי שלי".

 

אילנית הראל תירוש (49), בעלת תואר שני במנהל עסקים, היא כיום שותפה בחברה בבעלות משותפת, אשר מקדמת פרויקטים נדל"ניים בתחומי מלונאות והשקעות נדל"ן בחו"ל. לתכנית איזון היא הגיעה דרך חברה שהמליצה לה על התכנית. "נהניתי והפקתי הרבה ידע מהתכנית", מעידה אילנית, אשר החליטה להפנות את זמנה ומרצה לקידום החברה שבבעלותה, בה היא מכהנת גם כדירקטורית.

 

"ריקי היא מנטורית ואישיות משכמה ומעלה, היא כמו חברה עבורי", מסכמת אילנית, "מעבר לכך, בזכות התכנית הכרתי את כיראם, ואני מבקשת לחזק את ידיה בעבודה המדהימה שהיא עושה ובעיקר ביכולת שלה להגיע לנשים בפריפריה, בזמן שכולם עסוקים בכלכלת גדרה-חדרה. כיראם פרצה את הגבולות והביאה נשים מכל מקום ומכל המגזרים. זה לא טריוויאלי בכלל לקחת נשים ממגזרים שבהם כמעט ולא קיימת מודעות לקידום מעמד האשה ולהביא אותן למקומות של פיתוח קריירה מצליחה".

 

הסיפור של ריקי ואילנית, הוא אחד מיני רבים ש"נולדו" בעקבות תכנית איזון. עד היום, הכשירה עמותת יסמין במסגרת התכנית עשרות נשים להשתלבות בתפקידי מפתח בכלכלה הישראלית, ביניהן כאלו המכהנות כיום בתפקידים בכירים בדירקטוריונים, ארגונים וחברות במשק ובחברה הישראלית.  כיראם: "תכנית איזון מצליחה לייצר אימפקט, זאת הדרך שלנו לרתום נשים חזקות, שמצטרפות ליסמין מתוך אמונה שלמה בדרך ולכולנו יש מטרה אחת- להעלות את מספר הנשים  בעמדות מפתח במשק, על מנת שהן יוכלו להביא לשינוי".

 

כיראם מדגישה כי יסמין חרטה על דגלה לייצר ייצוג נשי הולם לכלל אוכלוסיות הנשים המגוונות בישראל, יהודיות, ערביות, חרדיות, תושבות הפריפריה, המרכז ועוד: "כל אוכלוסייה צריכה לבסס ייצוג מנהיגותי שמובל על ידי נשים, על מנת שנצליח לעשות שינוי אמתי ומשמעותית במפת החברה והכלכלה הישראלית", אומרת כיראם, שכל יום מחדש ממשיכה לדחוף נשים להצלחה, מאמינה בהן ויודעת שהן המנוע לשינוי המיוחל.