חדשות יסמין

חוסניה בן ברי סיפור הצלחה של תכנית יד ביד להצלחה בעסקים של עמותת יסמין.

שמי חוסניה בן ברי  אישה בדואית בת 54. נשואה ואמא לשמונה ילדים. נולדתי בכפר לא מוכר בנגב בדרום, ובגיל 11 עברתי לרהט. בשנת 2000  ואחרי שנולדו לי שישה ילדים ובגלל המצב הכלכלי, נאלצתי ללמוד הכשרה מקצועית ולקחת חלק בפרנסת המשפחה. באותו זמן זה לא היה מקובל על כולן (הנשים הבדואיות במיוחד) לצאת ולחפש הזדמנויות תעסוקתיות  ולהיות חלק מפרנסת המשפחה. למדתי קורס סייעות ועבדתי כסייעת בגן לילדים במשך 13 שנים, ובמקביל גם תופרת בבית ומוכרת מהעבודות שלי לאלו שהזמינו דרכי.

 

לפני כשש שנים לקחתי חלק באירועים חברתיים שאורגנו במסגרת חודש רמדאן, אירועים מיוחדים וייעודיים שמתקיימים לאחר הסעודה היומית המסיימת את הצום. אותם אירועים, וההזדמנות לארח אנשים – גרמו לי להקים את העסק ולפתוח את הבית לאירוח אנשים מכל המגזרים והדתות והצבעים.

אכן כשהקמתי את העסק ראיתי שיש היענות והאנשים צמאים למפגשים כאלה. המטרה שלי הייתה להיות חלק מפרנסת המשפחה ביחד עם בעלי וראיתי עסק שיש בו מפגש נטו עם האורחים, סביב אוכל, כשברקע מוסיקה וסיפורים מימי העבר. זה משמש אותי לפתוח את הבית שלי ולארח בו אנשים קרובים ורחוקים סביב אוכל בדואי, ולערב במפגש הזה היכרות עם הקהילה הבדואית, וכל האותנטיות והייחודיות שניתן לשלב במפגש הזה. במיוחד שאני חיה במדינה שחשוב בה הקירוב וההיכרות בין כל עמיה.

אני אישה שאוהבת להיפגש עם אנשים, מאמינה בבני אדם. אני גם אוהבת לבשל. אני תכננתי את הבית שיביא מבקרים לעיר רהט, שיכירו את האוכל שלנו, את המנהגים שלנו, וגם שיכירו את הנשים הבדואיות והסיפור האישי ופריצת הדרך שלי.

אני חייבת לציין שלא קל להיות אישה בדואית ופורצת דרך. אני עברתי את כל הקווים והגבולות ששמו לנו כנשים בדואיות, כי האמנתי בעצמי וביכולות שלי. לא רציתי להיות האישה המוגבלת, גם בזכות זה שבעלי תמך בי, הילדים שלי תמכו בי, ההורים וכל מי שהכיר אותי. את החזקות שלי הבאתי מעצמי מתוכי וגם מהסביבה העוטפת אותי.

אני אישה יזמת, מעיזה. גיליתי עם השנים שאני אישה יזמת ומתפתחת. אני אוהבת ללמוד ולנסות. העסק שלי גדל כל הזמן. אני לא מפסיקה לקבל אורחים מרחוק, צוותים מחברות גדולות, אורחים זרים, מוסדות  וארגונים חברתיים, תקשורת ואנשים פרטיים.

בזכותי ובזכות הארגונים אשר סייעו לי לעורך הדרך, כמו עמותת יסמין ובנק הפועלים, הצלחתי באמת להביא רגל זרה לעיר שלי , ולהביא שגשוג למקום שאני חיה בו. אני שותפה בכל הישיבות של הרשות העירונית בערי שלי  אשר התמקדו  בתכנון בניית העיר כעיר תיירותית, אני מעודדת עוד נשים לבנות עסקים בדגש על תחום התיירות.

חשוב לי לשלב את הנשים במעגל העבודה, ואני ממשיכה להעביר הרצאות על דרך החיים שלי בפני נשים צעירות ערביות ונשים מכל המגזרים וארגוני נשים ובכל מקום.

חשוב לי לחנך את הנשים הצעירות ליכולות שלהן ולהראות להן את ההצלחות שלי. העסק שלי מזמין שירותי חוץ מנשים נוספות, מתוך ומחוץ לעיר רהט. אני כל הזמן מעודדת אותן להקים עסקים: מורות דרך, מבשלות בסוגים שונים של אוכל בדואי, מספרות סיפורים, רוקמות בעבודות יד ועוד.

העסק שלי אמנם גדל כל שנה, אבל בתקופה משבר הקורונה בוטלו 80% מההזמנות שהיו לי, ולא הפסקתי לעבוד כדי לפצות את העסק שלי על כל ההפסדים. ברוך השם העסק שלי גדל שוב ומתחיל לקבל הכרה מצד הלקוחות, הרשויות, הארגונים והשותפים שאני עובדת איתם.

אני נמצאת בשלב של הקמת מבנה חדש של אירוח קבוצות שעובר שיפוץ והשקעה. בינתיים אני ממשיכה לקדם את העסק שלי ולארח קבוצות נוספות בבית שהקמתי אז – ליד הבית שלי באוהל הבדואי המושקע שהקמתי.

מבחינת ההשקעות בעסק בשלב ההקמה ובשלב הפיתוח, אני משתמשת בהון עצמי מהמשפחה, ולא  פניתי לבנקים לקבל אשראי עסקי. מבחינת הרשות המקומית לא היה קל לקבל רישוי עסק ועדיין אני מתמודדת עם הנושא. אני יודעת שכל מה שקשור לרשויות הרשמיות הנושא כרוך בתהליכים, ואני נעזרת עם ארגונים שעוזרים לי לעבור את הפיתוח של העסק מכל הבחינות.

עמותת יסמין ובנק הפועלים, במסגרת "תכנית יד ביד להצלחה בעסקים" בנו לי תכנית ייעודית לעסק שלי. קיבלתי יועצים מקצועיים, שיילוו אותי צעד אחרי צעד להגדלת העסק. הם עזרו לי רבות במינוף העסק, במיוחד בתקופת הקורונה ואחריה. בזכות התמיכה שלהם  הצלחתי לקדם את העסק שלי מול לקוחות פוטנציאלים חדשים שלא חשבתי עליהם קודם. בזכותם בניתי תשתיות דיגיטליות מכרתיות והצלחתי להגיע לרוב הלקוחות הפוטנציאלים של העסק שלי אשר נמצאים בדיגיטל. ללא עסק שבנוי על תשתיות  דיגיטליות ודרכי מכירה דיגיטליות, העסק יוגדר מיושן. בניתי תכנית אסטרטגית איתם ואני מצליחה לקדם אותה ולהגיע לתוצאות מניבות. מגיעים אלי אורחים מכל רחבי הארץ בזכות הסיוע של שני הארגונים.

אני גם מקבלת מהם את ההכוונה לבניית תכנים שיווקיים, חשיפה לתקשורת וגם תכנית לפיתוח העסק שלי לשנתיים הבאות, הכוונה להתמודדות עם הרשויות הרשמיות וקבלה של הרישיונות הרלוונטיים לעסק שלי.

אני יודעת שאני לא לבד ושעמותת יסמין מבחינתי היא בית וממשיכה לעטוף אותי ולהוות עבורי סביבה תומכת ומקדמת.

כתוצאה מהתמיכה שלהם בעסק שלי, גדלתי במעל 40% במחזור הכספי השנתי, ויותר מ70% מהלקוחות שפנו אלי הם לקוחות חדשים. כל זה כתוצאה משהשתתפותי בתכנית של עמותת יסמין ובנק הפועלים שנקראת "יד ביד להצלחה בעסקים" – וזה בדיוק זה: הם נותנים לי כל הזמן יד למינוף ולגדילה, ומחזקים אותי אישית ומקצועית.

ללא תמיכה והכוונה מקצועית נכונה  לא הייתי יודעת איך לשרוד את המשבר ואת כל האתגרים החיצוניים שאני עוברת.

 

להרשמה לתכנית יד ביד להצלחה בעסקים לחץ/י כאן 

לצפייה בסרטון יד ביד להצלחה בעסקים לחץ/י כאן