חדשות יסמין

העתיד של הכלכלה המקומית נעוץ בשילוב עסקים מגוונים

המודעות לצריכת שירותים מעסקים מגוונים בישראל עלתה בשנים האחרונות, בעיקר בקרב חברות גדולות במשק. מדינות מערביות רבות כבר אימצו מדיניות לשילוב עסקים מגוונים, שמוכיחה את עצמה כלכלית וחברתית. בישראל נראים כבר ניצנים של שינוי ומגמה זו צפויה להתרחב בשנים הקרובות בין היתר בזכות מיזם WeSource מייסודה של  עמותת יסמין.

יותר ויותר חברות במשק מבינות כיום את חשיבות שיתוף הפעולה עם עסקים מגוונים, המצויים בבעלות נשים, מיעוטים, ממוקמים בפריפריה או מעסיקים אוכלוסיות בתת ייצוג. השינויים בכלכלה המקומית והעולמית, משבר הקורונה שפוקד אותנו והצורך בשילוב אוכלוסיות רבות ומגוונות יותר במשק, הובילו חברות רבות לפתוח דלת לספקים מגוונים ואף לעגן מדיניות מוסדרת בנושא. אחת החברות החלוצות בתחום היא קבוצת שטראוס, שקבעה מדיניות לפיה 20% מהרכש יהיה מספקים מגוונים.

המודעות לצריכת שירותים מעסקים מגוונים בישראל עלתה בשנים האחרונות, בעיקר בקרב חברות גדולות במשק. עסקים מגוונים הם כאלו המצויים בבעלותם של נשים או מיעוטים, או עסקים אשר ממוקמים בפריפריה או עסקים אשר מעסיקים אנשים עם מוגבלות, שילובם לא רק שמחזק את העסקים עצמם אלא מהווה מקור לחיזוק הכלכלה המקומית והלאומית כולה. מדינות מערביות רבות כבר אימצו מדיניות לשילוב עסקים מגוונים, שמוכיחה את עצמה כלכלית וחברתית. על אף שאצלנו הנושא עדיין מצוי בחיתוליו, נראה כי הוא צפוי להתרחב בשנים הקרובות וסימנים לכך כבר נראים כיום בשטח.

מי שאחראי בין היתר להעלאת המודעות בקרב מקבלי ההחלטות בחברות ובתאגידים הוא מיזם    WeSource מייסודה של  עמותת יסמין , המהווה פלטפורמה לעידוד השילוב השוטף של עסקים מגוונים יציבים כספקים בתאגידים הגדולים בישראל. המיזם, שפועל כבר 3 שנים, הוקם ביוזמתה ובניהולה של עמותת יסמין, בשיתוף ציונות 2000 בנק הפועלים, קבוצת שטראוס, והפורום הכלכלי חברתי . מעל  900 ספקים מגוונים פועלים כיום במסגרת המיזם ומכוונים לספק שירותים ליותר מ – 45 תאגידים גדולים במשק הישראלי אשר חרטו על דגלם שילוב ספקים מגוונים, נרשמו ולקחו חלק פעיל במיזם WeSource. בין התאגידים הפועלים במיזם אפשר למצוא את שטראוס, אינטל ישראל, תנובה, מייקרוסופט, אוסם, ד"ר פישר, חברת החשמל, סופר פארם, בנק הפועלים, טבע ישראל, יוניליוור, דלתא, טמבור ועוד.

קבוצת שטראוס לדוגמה, שהיא מהראשונות בישראל אחרי חברת אינטל ישראל אשר קבעה לשלב ספקים מגוונים, הבינו כבר את חשיבות המהלך וקבעו מדיניות מוסדרת בנושא. בהרצאה שנתן לאחרונה מנכ"ל שטראוס אייל דרור בפני 30 מנכ"לים ויו"רים של חברות ותאגידים , דיבר על חשיבות המיזם ואמר: "הרכש הוא תמיד בשולי הדברים. כל אחד מאיתנו שיפעיל את אנשי הרכש שלו – יכול לעשות שינוי. אנחנו שמנו לעצמנו יעד של 20% מהרכש שלנו יהיה בסופו של דבר מספקים מגוונים ".

לצד קבוצת שטראוס, ניתן לראות תאגידי ענק נוספים בישראל שעושים שינוי בפועל. כך לדוגמה חברת אינטל ישראל, שקובעת מדי שנה יעד לשילוב עסקים מגוונים, או חברות טבע וכיל שכבר משתמשות בפלטפורמה של WeSource לפרסום בקשות להצעות מחיר הספקים מגוונים .

"שילוב ספקים מגוונים הוא רווח נקי לכולם" אומרת כיראם בלעום, מנכ"לית עמותת יסמין. "המהלך מעודד תחרותיות במשק ומכניס אליו שחקנים חדשים שלא היו חלק מהכלכלה המקומית. התאגידים נהנים מספקים חדשים שמביאים איתם רוח יצירתית, מספקים פתרונות לצרכים הקיימים, התנסויות ורעיונות חדשים לשוק. בנוסף לכך הספקים המגוונים מביאים איתם הרבה יותר גמישות עסקית וזמינות ללקוח ובכך גם מייעלים עבורו תהליכים ומקצרים זמנים." עוד אומרת בלעום כי "שילובם של ספקים מגוונים, מעבר ליתרונות הכלכליים שיש בו, הוא גם מהלך חברתי וקהילתי, שגם הופך את החברות והתאגידים לכאלו שלא רק מדברים על אחריות תאגידית אלא מיישמים אותה הלכה למעשה, לא רק בתרומה אלא בשילוב עסקי נבון, משתלם ורווחי לכולם".

 

גם לקורונה שמלווה אותנו בשנה וחצי האחרונות יש השפעות על שילובם של עסקים מגוונים. סגירת השמים לתקופות ממושכות, השבתות של משקים רבים בעולם והמחסור בציוד הגבירו את הצורך במענה מקומי.  לדברי כיראם בלעום "הקורונה לימדה אותנו לקח. כאשר הדלתות בעולם נסגרו היה צורך לקבל שירותים מקומיים והדלתות נפתחו לקראתם של עסקים מקומיים רבים, בהם גם עסקים מגוונים, שהיו נגישים וזמינים לתת שירות. אנחנו מצויים כיום בעידן חדש, עידן הקורונה שימשיך ללוות אותנו כנראה בשנים הקרובות, ומחייב הערכות אחרת מצד החברות".

למשבר הקורונה מתווסף גם המשבר שפוקד את החברה הישראלית בשנים האחרונות, שחידד את הצורך לפעול לאיחוי הקרעים ולגישור על השסעים שקיימים, בין היתר באמצעות שוק העבודה והכלכלה. עסקים מגוונים, שמצויים כאמור בבעלותן של אוכלוסיות הנמנות על קבוצות מיעוט כגון ערבים, חרדים, צ'רקסים ועוד יכולים להוות את הגשר שהחברה הישראלית זקוקה לו. "הכלכלה, המדינה, הרשות המקומית והחברה הישראלית כולה יוצאת מרווחת מקידום עסקים מגוונים"  בלעום.

ההצטרפות למיזם WeSource היא פשוטה ונוחה. פלטפורמה אינטרנטית מאפשרת לאנשי הרכש בכל חברה לראות את רשימת העסקים המגוונים שפועלים במסגרת המיזם על פי השירותים אותם הם מעניקים, כמו כן באפשרותם לראות לאיזה חברות גדולות כל אחד מהספקים מעניק שירות ואף לפרסם בקשות להצעות מחיר באמצעות הפלטפורמה, אליה ייגשו רק ספקים מגוונים. זה לא דורש מאמץ רב מחברות, אלא בעיקר תכנון וקביעת מדיניות וחזון כולל רצון לפתוח את הראש ואת הדלת לכניסתם של ספקים מוסמכים ומגוונים, אשר יציעו שירותים איכותיים, זמינים ונגישים. החברות יצאו מרווחות, החברה הישראלית וכלכלתה יצאו חזקות הרבה יותר.

להצטרפות למיזם – הן כספק שרוצה להציע את שירותיו לחברות הגדולות במשק והן כחברה/ארגון/רשות/תאגיד שרוצה להצטרף לבשורת הרכש המגוון  לחצו כאן >

חדשות Wesource – אקטובר 2021 לחצו כאן

רוצים לשמוע עוד? דברו איתנו –

דולב בן ציוני | מנהל מערכת  WeSource

054-583-3275 | 04-6309209

[email protected]

https://wesource.jasmine.org.il