חדשות יסמין

כיצד הצליחה תכנית איזון לשנות את מפת הדירקטוריות בישראל?

בהובלת ארגון JASMINE ובמעמד נציגי ממשלה ובכירים במשק, התקיים כנס ארצי דיגיטלי לסיכום המחזור הרביעי של תכנית איזון – היחידה מסוגה בארץ להכשרת דירקטוריות. במהלך הכנס התקיימו מושבים מעוררי השראה והוצגו נתוני ההצלחה, לצד עלייה בביקושים להצטרף כמנטורים/ות למחזור הבא

הישג חסר תקדים: 45% מבוגרות תכנית "איזון", מייסודו של ארגון JASMINE השתלבו עד כה כדירקטוריות בחברות ובארגונים מוניציפאליים ואזרחיים!בעקבות ההצלחה הורחב מעגל המנטורים/ות למשתתפות התכנית והביקוש להצטרף לתכנית פורצת הדרך והיחידה מסוגה בישראל להכשרת דירקטוריון ובעלות תפקידים בכירים – נמצא בשיאו, כך עולה מנתוני המחזור הרביעי שסיים את התכנית.

ב"יסמין" מביעים שביעות רצון מהנתונים אולם לא מתכוונים לנוח על זרי הדפנה, להפך. עופרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, לשעבר נשיאת ארגון JASMINE וכיראם בלעום, מנכ"לית ומייסדת יסמין, הובילו לאחרונה אירוע מסכם לבוגרות המחזור הרביעי לתכנית, שם הן דיברו על הצורך להכשיר עוד ועוד נשים לתפקידי מפתח ומוקדי קבלת החלטות.

כנס מעורר השראה לסיום המחזור הרביעי לתכנית איזון 2020
בכנס המסכם הדיגיטלי של המחזור הרביעי השתתפו למעלה מ-100 מכובדות ומכובדים, מובילי דעה ובעלי השפעה בחברה הישראלית. במסגרת הכנס חשפה JASMINE את הבוגרות לנשים מעוררות השראה, מקרב בעלות תפקידי מפתח במשק הישראלי, במטרה לפתוח בפניהן חלון למתרחש בעולם הדירקטוריונים המעשי, באופן ישיר ובלתי אמצעי. מטרת העל של המפגש היתה לדרבן נשים נוספות להשתלב בתפקידי מפתח ובכך, לממש את חזון יסמין והשותפים לתכנית, לייצוג נשי הולם ובניית שדרת מנהיגות נשית כלכלית בזירות השפעה במשק הישראלי.
את הכנס כיבדו במעמדם נציגי ממשלת ישראל,  מירב כהן, השרה לשוויון חברתי וח"כ עודד פורר, יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת, זאת לצד תורמים ושותפים, דירקטורים ודירקטוריות בחברות ציבוריות ובוגרות התכנית המנטורים והמנטוריות. את הטקס הנחתה ליאה צור, בשלוש שפות – עברית, אנגלית וערבית, כיאה לארגון הדוגל בייצוג כל המגזרים והשפות, על כל גווניהם.

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי, אשר פתחה את הכנס הדיגיטלי, אמרה כי: "נשים הנמצאות בעמדות קבלת החלטות ועמדות מפתח נותנות תקווה, כוח, גאווה והשראה לנשים נוספות ולילדות".
עופרה שטראוס הדגישה את השליחות של ארגון יסמין למען שוויון ייצוגי של נשים מכלל האוכלוסיות, וציינה כי: "החזון של הארגון הפועל לקידום נשים באופן ייחודי, מדבר בכמה שפות והוא מתאים למרקם החיים הישראלי. יש לנו משימה ענקית להעצים את כל החלקים באוכלוסייה".

תכנית איזון נולדה במטרה לבנות שדרת מנהיגות כלכלית נשית לישראל ולקדם נשים לעמדות בכירות במוקדי ההשפעה במשק הישראלי, חברות, ארגונים וגופים ציבוריים. עד כה, סיימו את התכנית 100 בוגרות. את המחזור האחרון אפיין הביקוש מצד המנטוריות ללוות את משתתפות התכנית. אותן עשרות מנטוריות התגייסו למען חזון הארגון, לאחר שהן עצמן כבר מכהנות בתפקידים בכירים ושואפות למנף נשים נוספות לעמדות מפתח. כיראם בלעום התייחסה לדברים, ואמרה כי: "ככל שיותר ויותר נשים ישתלבו בהנהגת המשק הישראלי, ככל שנעמיד ייצוג מגוון לכלל המגזרים – כך השפעת הנשים תלך ותתרחב. היום אני יכולה להעיד ש'כדור השלג' הזה רק הולך, גדל ומתעצם, עם עוד נשים בכירות שרוצות ויכולות לסייע לנשים נוספות להצטרף למעגל ההנהגה וההשפעה".

המושבים המרגשים של הכנס: "נשים יובילו לשיפור בניהול דירקטוריונים"
מושבי הכנס עסקו, בין היתר במנהיגות כלכלית ובסלילת הדרך לתפקיד הדירקטוריון. מודי קרט, דירקטור בחברות ציבוריות ומנטור מלווה בתכנית איזון, אמר כי: "הגדלת מספר הנשים בדירקטוריון תוביל לשיפור משמעותי בניהול דירקטוריונים, שגם יביא לשיפור באיכות החברות. ישנם מחקרים בחו"ל שמוכיחים שכאשר יש שוויון נשי בניהול, הביצועים של החברות יותר טובים. יסמין מובילה את השינוי הזה לשוויון מגדרי בישראל".
לצד קרט ישבה גם בוגרת תכנית איזון הראשונה, דר' אנגל אלפחל, אשר עבורה קרט היווה מנטור דאז, וכיום היא עצמה מכהנת כדירקטורית וחברת ועדת ביקורת בקרן השתלמות לעובדי מדינה וכן, כמלווה בתכנית איזון. "בזכות תכנית איזון ב-2017 הצלחתי לצלוח את כל שלבי המיון והצטרפתי לנבחרת הדירקטורים של החברות הממשלתיות", סיפרה אלפחל, "בשנתיים וחצי האחרונות אני חברת דירקטוריון בקרן השתלמות לעובדי מדינה וועדת הביקורת. השנה הרגשתי את הצורך ללוות נשים נוספות בדרך לדירקטוריון והצטרפתי לקאדר המנטוריות של תכנית איזון".
במושב נוסף, המשותף לבוגרת ומנטורית התכנית, השתתפו אוסי הילל, מנטורית ודירקטורית בחברות ציבוריות ומאיה נפתלי, סמנכ"לית בחברת Q Medical Devices, בוגרת המחזור הרביעי של איזון. "בער בי הרצון לקדם נשים. הנתינה הופכת לקבלה", אמרה הילל, "זאת גאווה גדולה כמי שיושבת בדירקטוריון. אנחנו צריכות לשאוף להקים רשת נשית, ולהציע קידום נשים בייצוג הדירקטוריון".
נפתלי אמרה כי: "התכנית נתנה לי הזדמנות כפולה, דבר ראשון להכיר את אוסי ולהודות ליסמין על המחשבה שהשקיעו בהתאמה של המנטורית. תהליך הליווי היה הכי קרוב לפרקטיקום, בתהליך הועלו מצבים מחיי היום יום בדירקטוריון, ניתנו משימות, נדרשתי להציג ולדייק את עצמי פעם אחר פעם. התוספת של המנטורינג נתנה את היכולת לבצע באמת".

לבנה שיפמן, מנטורית ודירקטוריות בארגון העוגן וקרין אינס, מנכל"ית מאמאנט בוגרת המחזור הרביעי, השתתפו אף הן במושב במסגרת הכנס. "בסוף זאת אחריות של כל אחת ואחת מאיתנו, שעשתה כבר את הדרך, לקחת איתה עוד מישהי. בנוסף, אנחנו יכולות להיות מנטוריות אחת על אחת ולהשפיע במיקרו אבל ארגון יסמין הוא הצ'אנג'ר במאקרו, מכולל השינוי. איזון מהווה כר פורה להשפעה ואני כאן כדי להישאר", אמרה שיפמן. "לקחתי מלבנה את ראיית האחר, את האמונה באחרים, את ההבנה שמכל דבר לומדים וצומחים ומגלים עוד משהו", אמרה אינס על התהליך שעברה עם המנטורית שיפמן, "דרך המקרים האמיתיים שעלו על השולחן שבהם דנו, למדתי המון, צמחתי והתפתחתי והיום אני מרגישה מוכנה ושאני כבר שם – יכולה להיכנס לדירקטוריון בחברה ציבורית".

החזון והאסטרטגיה שמניעים את "איזון"
JASMINE מכשירה עשרות אלפי נשים יהודיות וערביות לשגשוג כלכלי ורואה בשדרה הניהולית הנשית כעוגן לקידום והצמחת נשים נוספות. תכנית איזון להכשרת ושילוב דירקטוריות משפיעות, בשיתוף עם סופרסונס, שדולת הנשים, עמותת כ"ן מנהיגות נשית ופורום דירקטוריות מובילות שינוי, היא חוד החנית של העמותה להשגת מטרות אלו, והיא מסייעת ליצירת מציאות חדשה של ייצוג הולם לנשים קרייריסטיות ופורצות דרך, סביב שולחן מקבלי ההחלטות בכלל ובדירקטוריונים של חברות ציבוריות וממשלתיות, בפרט.
במסגרת איזון נחשפות המשתתפות לכלל עולמות התוכן השזורים בתפקיד הדירקטורית, צוברות ידע רחב והבנה מעמיקה בעולם העסקים, הכלכלה והמשפט, לומדות אודות שיטות ניהול מגוונות ומקבלות כלים המותאמים לעידן הממשל התאגידי הנוכחי. משתתפות איזון זוכות כאמור לליווי על ידי מנטורים/ות מהבכירים/ות במשק, המכהנים/ות כדירקטורים/ות ותיקים/ות או/ו בעלי/ות ניסיון רב בניהול חברות אשר מסייעים/ות להן בפריצת דרכן לתפקידים בכירים.
פעילות זו מאפשרת, בין היתר, להרחיב את שדרת הניהול הנשית הכלכלית, בהתבסס על עקרון הובלת שינוי חברתי כלכלי למען חברה יציבה וכלכלה מגוונת וצומחת. מאחורי תכנית איזון עומדת אסטרטגיה ארוכת טווח, הכוללת הכשרת ושילוב 5 מחזורים שנתיים, בין השנים  2017-2021, למטרת בניית וחיזוק שדרת מנהיגות כלכלית נשית איתנה.

למידע נוסף והרשמה לתכנית איזון: לחצי כאן