חדשות יסמין

כנס יסמין 2016 – עסקים בבעלות נשים: חדשנות, שותפות וצמיחה כלכלית


כנס יסמין השנתי התקיים ב- 6.12.16 בסינמה סיטי גלילות.
בעולם כולו הולכת וגוברת ההכרה בחשיבותו של סקטור העסקים הקטנים והבינוניים. תרומתם להתפתחותן של כלכלות, המקומיות והגלובלית כאחת, גדולה ממה שנוטים לחשוב. עם השנים מתבהרת גם תרומתן הגדולה של הנשים בהקשר זה. בישראל, למשל, כ-15% מתוך כ- 450 אלף עסקים קטנים ובינוניים, הם עסקים בבעלות נשים. ישנה חשיבות גדולה לכך שהמדינה תכיר בנשים כבמנוע צמיחה לכלכלת המדינה, תייצר אקלים מתאים להתפתחות וצמיחה של עסקים בבעלותן, וכך גם תוביל ליצירת חברה שוויונית וצודקת יותר.

שיתוף הפעולה המתמשך בין קרן קונרד אדנאואר ועמותת יסמין מכוון בדיוק לטיפול באתגר זה. כנס יסמין השנתי לקידום נשים בעסקים ובכלכלה, אותו קיימנו גם ב- 2016 בהצלחה רבה, מיועד להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי, על ידי מתן במה לשיח חברתי-פוליטי בין הנשים למקבלי ההחלטות, ליצירת קשרים אישיים ושיתופי פעולה עסקיים ולהענקת כלים בעלי ערך לנשים בעלות עסקים במגמת צמיחה.
כמדי שנה גם כנס יסמין 2016 אירח פסיפס עשיר של נשים מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים, בעלות עסקים קטנים, בינוניים וגדולים, נשים המתכננות להקים עסק, נציגי חברות וארגונים עסקיים וציבוריים במשק, דוברים מהזירה העסקית והציבורית, נשות עסקים מובילות ומצליחות, נציגי ממשלה ואנשי עסקים.

נשים למען נשים

את הכנס פתחה מנחת האירוע, העיתונאית אורלי וילנאי, אשר הציגה את התרומה של יסמין לקידום הנשים בעסקים. עד היום סייעה יסמין לכ- 8000 נשים בעלות עסקים בתחומים שונים, הן בבניית עסקים והן בחיזוק ופיתוח עסקים קיימים. יסמין פועלת עם נשים למען נשים, ובכך טמון ייחודה.

summit2

בהמשך העבירה את השרביט לכיראם בלעום, מייסדת ומנכ"לית יסמין, שהציגה בפני הקהל את הרעיון שעומד מאחורי הפעילות הענפה של  יסמין – קידום שינוי כלכלי וחברתי, יצירת שוויון בין מגדרים ובין מגזרים.

כיראם בלעום הצביעה על כך שהחברה מרבה להשתמש במושג "העצמה" ביחס לנשים בלבד, מה שמוכיח כי הנשים מלכתחילה נתפסות כחלשות. היא תובעת תיקון עוולות ואפליה מתקנת לא מתוך מקום של חולשה, אלא מתוך עוצמה ומתוך אמונה שחיזוק נשים ישפר את הכלכלה בישראל. "הנשים רוצות להשפיע, לשנות את השיח, ואת המבנה הכלכלי ההיררכי" אמרה. למרות ההתקדמות בשנים האחרונות, הנתונים בשטח עדיין אינם לטובת הנשים. קשה למצוא נשים בראש הפירמידה, רק ארבעה אחוזים מכלל העסקים בישראל הם של נשים, ועוד כהנה וכהנה נתונים מדאיגים, לכן הדרך של יסמין עוד ארוכה.

זמן קצר לפני הכנס התבשרה כיראם בלעום שיסמין זכתה בפרס יו"ר הכנסת לאיכות חיים. בהתייחסה לידיעה משמחת זו הדגישה כיראם בלעום, כי "אין משמעות הדבר שיסמין תוכל מעתה לנוח על זרי דפנה. להיפך, מדובר בפרס מחייב שמעלה את רף הצפיות".

היא הגדירה את יסמין כנושאת בשורה. כוחה הוא לא רק בעיסוק ברובד המגדרי, אלא ובעיקר בחותם הדו-קיום הטבוע בה. הכוח שבהתאחדות נשים יהודיות וערביות בישראל במטרה לדרוש זכויות ושוויון הוא עצום. "בכוחות משולבים אנו יכולים לחולל שינוי" סיכמה.

אנה יאנדריי, סגנית מנהל קרן קונרד אדנאואר בישראל התייחסה לנושא המגדרי בהקשר בינלאומי. על אף שאחוז הנשים המשכילות היום גבוה יותר, הנשים בכל העולם עדיין מופלות לרעה ונתקלות בתקרת זכוכית: נשים עדיין מרוויחות פחות מגברים

ומספרן בעמדות מפתח מוגבל. תופעה זו מאפיינת גם את מדינות המערב המפותחות. צמצום הפער הכרחי לא רק בעסקים, אלא גם בכל תחומי החברה. החברה והכלכלה העולמיות רק ירוויחו מכך. 

אנה יאנדריי הדגישה את חשיבות שיתוף הפעולה בין קרן קונרד אדנאואר ליסמין בעיקר בכל הקשור בהנגשת הנושא למקבלי ההחלטות בפוליטיקה הישראלית. היא הזכירה את פרס אדנאואר שהוענק לכיראם בלעום, מייסדת ומנכ"לית יסמין, בכנס יסמין בשנה החולפת עבור תרומתה לקידום הנשים בארץ.  לדברי אנה יאנדריי קידום הנשים הוא לא רק לטובת הנשים, אלא לטובת כלל החברה בישראל, כולל גברים.

חדשנות כאן ועכשיו

עם תום שלב הברכות עלתה על הבמה אשלי וקסמן בקשי, יוטיוברית ובלוגרית בתחום היופי והלייפסטייל שהפכה לאישה בעלת מספר המשתמשים הרשומים הרב ביותר ביוטיוב בישראל. מה שהתחיל כסרטוני יוטיוב ביתיים צנועים, שנועדו לענות על מחסור במידע בתחום הביוטי, הפך עד מהרה לעסק משגשג. היום אשלי וקסמן בקשי מחזיקה בליין מוצרי איפור, היא דמות ידועה ומשתתפת בתכניות טלוויזיה.

לדבריה, מה שהביא להצלחתה הוא הרצון להעז ולנסות דברים חדשים. "אל תפחדו לנסות" ייעצה לנשים בקהל. במקביל היא המליצה לשמור על אותנטיות ועל אתיקה. לדבריה, כבוד ללקוחות ולקהל הוא תנאי בסיסי להצלחה עסקית ארוכת טווח.

עידית ביטון, מנכ"לית SIT ישראל, שפכה אור על מושג החדשנות מזווית חדשנית. "לא עושים חדשנות" אמרה ביטון, "אלא מחדשים במה שעושים". כמי שמתגאה בכך שהחברה אותה היא מנהלת התברכה ברוב נשי מובהק, הסבירה ביטון לקהל המופתע, כי חדשנות היא לא בהכרח המצאה של משהו חדש מאפס, אלא דווקא משהו שנוצר מתוך אילוץ או פשרה. לטענתה, דווקא אילוצים מגבירים יצירתיות, שכן הם מכריחים אותנו להתגבר על קבעון חשיבתי. "חשיבה בתוך הקופסה", כך הגדירה את תפיסתה. בבואנו לחדש, הדגש צריך להיות לא רק על החידוש עצמו אלא על המחשבה האם זה ישים או בעל ערך.

המסקנה כי הפתיחות והחדשנות הן אמצעים להשגת מטרות עלתה גם בדבריה של עולא באכר סלאמה, מנכ"לית חברת "סבנה מדיקל" לפיתוח תרופות בתחום האסתטיקה והסוכרת. כמי ששייכת לחברה הערבית השמרנית, בה הקודים מוכתבים לרוב על ידי הגברים, הצלחתה במשרה ניהולית בתחום המדע, אינה מובנת מאליה. היא דיברה בכאב רב על הקשיים העומדים בפני הנשים בחברה הערבית להתקדם ולהגשים את עצמן. פחות מחמישה אחוז מהנשים הערביות פונות לתחומי ההיי-טק והביו-טק. ישנה בעיה במקומות תעסוקה, בעיית תשתיות שמקשה על הנשים לצאת לעבודה וקיים מחסור במעונות יום לילדים. לדבריה "בחברה בה ההצלחה של הגבר נמדדת בסטטוס החברתי שלו, בעוד שההצלחה של האישה נמדדת בניהול המשפחה,  ידרשו עוד דורות רבים כדי לשנות את מה שמושרש בחברה".

גם החברה החרדית ידועה כמגבילה עבור נשים. שרי רוט, עיתונאית חרדית, פרצה את הגבולות האלה בכל הקשור במעמד ובמקצוע, מבלי לקרוא תגר על מוסכמות החברה אליה היא שייכת בלב ובנפש ומאמינה בדרכה. דווקא בחברה החרדית כיום בולטת התופעה של נשים מפרנסות בעוד שהבעלים לומדים תורה. אל אף התרעומת בחברה הישראלית על כך שהחרדים אינם שותפים לנטל של כלל אזרחי ישראל, שרי רוט אינה רואה בכך כל פסול ומאמינה שהחברה הישראלית צריכה לקבל את החברה החרדית כמות שהיא.

דווקא לאור מבנה חברתי זה היא רואה חשיבות רבה בקידום וחיזוק נשים. לדעתה לנשים ישנה נטיה להיות צנועות וביקורתיות כלפי עצמן, וזה מה שמונע מהן להתקדם. "הממשלה צריכה לתמוך ולקדם נשים מכל המגזרים". כעיתונאית היא שמה דגש על ההצפה של הנושא בתקשורת. לדבריה גם הנשים עצמן צריכות לפעול כדי לשנות.

אנחנו צריכות לקבוע את המציאות

ברב שיח שהתקיים בהשתתפות נשים משפיעות בפוליטיקה, בתקשורת ובעסקים נדון מעמד הנשים בהקשר של שינוי תפיסות וחקיקה מקדמת נשים.

summit7

יעלה מקליס, ראשת העיר יהוד מונוסון, שהתמודדה על תפקידה מול ששה גברים ונצחה, דיברה על כך שבשנים האחרונות דווקא חל גידול מסויים במספר הנשים העומדות בראש רשויות, מועצות ובעיקר באחוז חברות מועצות. אך זה עדיין לא מספיק.

"תפקיד ראשת עיר אינו תפקיד קל עבור אישה", אמרה מקליס, "זהו תפקיד אינטנסיבי, שקוף, חשוף ומאתגר, הדורש המון אחריות אישית". מקליס מאמינה כי הנשים צריכות לקחת את המושכות לידיים "אנחנו צריכות לקבוע את המציאות". לשם כך היא מפעילה בעיר שלה תכניות עירוניות להעצמת נשים, המתמקדות במתן כלים לנשים במעגל העוני ובבניית הדור הבא. היא מקדמת ספורט בקרב בנות במטרה לחזק את הביטחון העצמי שלהן.

כשנשאלה על ידי המנחה האם המודל שלה הוא אנגלה מרקל? – השיבה מקליס כי היא מאוד מעריכה את מנהיגת גרמניה ואת הדרך שעשתה, אך רוצה קודם כל להיות היא עצמה. "לתת דוגמא אישית ולטעת בנשים את האמונה שהן מסוגלות ליצור שינוי במודל השלטוני המסורתי".

גלית חמי עורכת כלכליסט מיקדה את הזרקור על נושא המשפחה בהקשר של עבודה. לדבריה, מקומות עבודה נוטים להתייחס למשפחה כאל בעיה. "יש לשנות את התפיסה ולומר אחת ולתמיד: המשפחה היא לא בעיה", אמרה חמי. לטענתה יש לקדם חקיקה רחבה יותר שתתמוך בהורים עובדים. כיום החקיקה מתרכזת רק בתקופת הלידה ואינה מתייחסת להמשך החיים. מצב זה מקשה מאוד בעיקר על הנשים. כמו כן, חמי חושבת שתשלום על מעונות וגני ילדים חייבת להיות הוצאה מוכרת למס. לדעתה חייבים לבנות תכנית רחבה שתתרום לאיזון הנכון בין חיי המשפחה לחיים המקצועיים של הנשים. גם היא קראה לנשים לקחת את הגורל לידיהן, לגלות רגישות וערנות כלפי נשים אחרות, להפגין נוכחות, למשל בכנסים שעוסקים בענייני נשים, וכמובן, שהיא עצמה בתור עורכת העתון הכלכלי הנקרא ביותר, דואגת להציף את הנושא על בסיס קבוע.

עו"ד סוזאן דסוקי, ממשרד המשפטים הסבירה שדווקא במגזר הציבורי יש יותר התחשבות בנשים, וכי במשרד המשפים בו 60% מכלל העובדות הן נשים. יחד עם זאת, בחוק יש בהחלט מקום להעדפה מתקנת והכוח להשפיע ולשנות נמצא בידי הממשלה.

גב' ישראלה שטיר, נשיאה ובעלת קבוצת שטיר בע"מ, שהקימה את החברה שנמנית היום על החברות החשובות ביותר לעריכת כנסים ותערוכות בעולם, הודתה כי העולם היום קשה יותר להקמת עסק, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר באישה. לדבריה, בחקיקה חייבת להיות הבחנה על בסיס מגדרי. יחד עם זאת, היא עודדה את הנשים לגשת לעניינים ממקום של כוח.

התובנות והעצות של משתתפות הפאנל החזקות שהצליחו להגיע לעמדות מפתח היו מאירות עיניים. חשוב שנשים אלו תנצלנה את מעמדן המשפיע בחברה, בכלכלה ובפוליטיקה ויפלסו את הדרך עבור הנשים האחרות. חברת הכנסת מירב מיכאלי, אשר מקדמת מאוד את האג'נדה הנשית בכנסת ושהיתה מיועדת להשתתף בפאנל זה, לא יכלה להגיע, וכך לא זכינו הפעם לשמוע את הזווית הפוליטית משולחן מקבלי ההחלטות.

עקרונות לצמיחה ולמצוינות

לפני היציאה להפסקה המשותפת, המשמשת כהזדמנות להיכרויות ונטוורקינג, קיבלו הנשים הדרכה מקדימה לרישות עסקי יעיל: לחפש את השותפים לאותם לקוחות, לא לחשוש לשאול ולבקש, לדייק במה שמבקשים, לא לפחד לחשוף מידע וקשרים, שכן לתת משמע לקבל. בהפסקת הארוחה המשתתפות פוזרו לפגוש עוד נשים על ידי שולחנות עגולים מונחים מנשות יסמין אשר הונחו כל שולחן במקצועיות רבה במטרה להכיר ולקדם רישות עסקי וקשרים וכתוצאה מהנחיות שולחנות עגולים נוצרו הרבה קשרים עסקיים בין משתתפות הכנס .

אורחת כבוד מיוחדת בכנס יסמין היתה הפרסומאית המפורסמת ג. יפית. כיום ג. יפית היא יו"ר קבוצת התקשורת G ומבעלות רשת הספרים סטימצקי. בדרכה הישירה ומתוך ניסיונה העשיר בעולם העסקים הקשוח הציגה ג. יפית את העקרונות שלה להצלחה בחיים העסקיים: למידה מתמדת בתחום שלך שכן העולם שלנו מתחדש ללא הרף, להשקיע בעצמך, לדעת להיות מתוכננים, לא להסתכל על הכנסות אלא על הרווחים, לדעת מתי עוצרים אם לא הולך, והכי חשוב – כל הזמן לחזק את הביטחון לבנות שלנו.

בהמשך קרן אהרון, פסיכולוגית המומחית להתנהגות צרכנים, הסבירה כיצד הבנה וניתוח התנהגות של הצרכנים יכולים לשרת צמיחה עסקית. היא השוותה בין מכירה למערכת יחסים והנחתה את הנשים ללמוד לזהות את הצפיות של הלקוח, לדעת להתאים המסר ואפילו לדעת באיזו שפה וטון צריך להשתמש מול לקוח מסויים. תכונות חשובות נוספות שבעלת עסק צריכה לפתח הן בהירות וגמישות.

את הכנס חתמה רויטל הנדלר, שבתובנות ובמסקנות שלה בעקבות הקריירה העסקית המצליחה שלה, הפתיעה וריגשה את הנוכחות. "חונכנו שנשים שרוצות להצליח, ובעיקר בתחום העסקים. צריכות להיות נשות אלפא, חזקות וגבריות יותר", אמרה הנדלר, מייסדת ויזמית רשת האינטרנט החברתית All Jobs. אך כשהיא עצרה לרגע ובחנה את נקודות ההצלחה שלה במהלך הדרך, גילתה להפתעתה שמה שהביא אותה לאותן הצלחות זה לא קשיחות ולא חוזק, אלא דווקא נחמדות, אימהות, רגישות, הגינות והקשבה לאינטואיציה. כל אותן תכונות המזוהות עם נשיות. כך הצליחה אביטל הנדלר לנפץ את הסטיגמה ולעורר את השאלה הגדולה מהו בעצם חוזק? האם זה בהכרח קשיחות וגבריות, כפי שהחברה לימדה אותנו לחשוב?

שאלות ותהיות אלו מעידות על כך כי המסע של הנשים למעמד הנכסף הוא עוד ארוך, איטי ומורכב. כנסי יסמין השנתיים שלנו מוכיחים כי הדרך אל העצמאות הכלכלית, אל שבירת תקרת הזכוכית ולהצלחה עסקית טמונה בראש ובראשונה באחווה נשית, בסולידריות ובהעצמה נשית שמקורה בכוחן של הנשים עצמן. עם שינוי תפיסות ותמיכה נכונה מצד מקבלי ההחלטות . יש לציין שהייתה קריאה מעל הבמה לכל משתתפות הכנס ולתקשורת, שישי להתאחד כקבוצה ולבקש הכרת הממשלה לתמיכה בעסקים של נשים …

הכנס קבל תגובות חמות , מעניינות ממשתתפות הכנס.

הכנס היה ביוזמת ובניהול עמותת יסמין וקרן קונדר אדנאואר בישראל , בנק הפועלים וקבוצת שטראוס.