חדשות יסמין

11,000 נשים מצליחות: יסמין גאה להציג את המספרים שמאחורי ההצלחה

עמותת יסמין תמכה עד היום בכ-11,000 נשים יזמות, מתוכן 4,500 יזמות יהודיות וערביות הקימו עסקים חדשים, הוכשר קאדר של 53 מנהיגות כלכליות וכ-80% מנשות יסמין היהודיות והערביות יצרו ביניהן קשרים עסקים וחברתיים. כל המספרים מאחורי העמותה שמובילה שינוי כלכלי וחברתי בישראל!

כיצד הצליחה עמותת יסמין לייצר מנהיגות נשית כלכלית חזקה ואיתנה, להצמיח נשים לכלכלה עצמאית וליצור שינוי חברתי וכלכלי בישראל? מנכ"לית ומייסדת העמותה, כיראם בלעום, אשר מובילה את הפעילות בעשור האחרון, מדגישה כי השינוי המיוחל עבר ועובר מידי יום בהרבה מאוד מוקדים ושלבים, שכל אחד מהם מקדם את המטרה ויוצר מערך שלם מחולל שינוי. "יסמין היא ארגון המתמחה בקידום ופיתוח עסקים בבעלות נשים מכלך המגזרים במדינה. שיטת הארגון "יסמין בהובלת ההתמחות שלה  היא בניית וביצוע  תכניות ייעודיות לקהלי יסמין, החל משלב הבסיסי לשלבים המתקדמים – לעצמאות הכלכלית. בתוך כך, יסמין מקדמת קאדר של נשים מנהיגות כלכלית,  למטרת חיזוק הנשים במדינה ובזכות פעילות זו נסללו דרכן של נשים להצלחה", אומרת בלעום.

המספרים שמאחורי ההצלחה של "יסמין"
לאורך השנים הצליחה יסמין להוביל שינוי בדינמיות הסקטור הציבורי, בתחום הרכש ציבורי, בשילוב נשים בעמדות הנהלה בתאגידים, ביישום תכניות ושירותים לקידום נשים בעסקים  מכל מגזרי המדינה, ועוד. "מדובר במערך מענים מורכב מאחר ואנחנו עונות על צרכים מאוד מגוונים", מסבירה בלעום, "צריך להבין ששינוי חברתי אומר בראש ובראשונה שאנחנו כאן בשביל כלל הנשים בישראל, ערביות, יהודיות, דתיות, עולות חדשות, במצבים סוציואקונומיים שונים ותפיסות עולם שונות. המענים ניתנים לכלל המגזרים וזו גם הדרך שלנו לייצר שדרה רחבה של מנהיגות כלכלית נשית, המקיפה את כל המשק הישראלי. מעבר לכך, מדובר בתפיסת עולם. יסמין מקדמת קשרים עסקיים משותפים בקרב בעלות עסקים יהודיות וערביות, מתוך אמונה כי נשים הן אלה שיביאו את השלום והחיים המשותפים למדינה". 

הכשרת 11,000 נשים, יצירת קאדר של מנהיגות כלכלית ורתימת אנשי ונשות עסקים מובילים במשק!על מנת להבין את היקפי הפעילות וההצלחה של עמותת יסמין, כדאי לדעת שבין השנים 2007- 2018 תמכה וקידמה העמותה כ-11,000 נשים יזמות, בעלות עסקים ומחפשות עבודה יהודיות וערביות, והוציאה את רובן ממצב של אילוץ כלכלי אל שוק העבודה והעסקים!

בתוך כך, יסמין הקימה והכשירה קאדר של 53 מנהיגות כלכליות ומתוכן 21 השתלבו ומכהנות  בתפקיד דירקטורית בחברות ציבוריות וממשלתיות. "באופן זה אנו מייצרות מוקדי השפעה של מנהיגות נשית. נשים אלו יכולות להשפיע על מקבלי ההחלטות, על קבלת ההחלטות ולקדם נשים בעסקים", מסבירה בלעום, "ולא פחות חשוב מכך- אנו רותמות את אותם מומחים ובעלי השפעה במשק ומגייסות אותם לקדם את נשות יסמין". עד כה רתמה "יסמין" מעל ל-85 אנשי ונשות עסקים מובילים במדינה לתמוך באג'נדה  ובחזון של הארגון והם מעורבים ברמה אישית בתכניות יסמין השונות ומהווים מנטורים מלווים ותומכים הן לנשים והן בפיתוח וחיזוק מטרות יסמין בקהילה.
על המודל שמאחורי יצירת קאדר מנהיגות, מספרת בלעום: "המודל שיסמין פועלת על פיו כולל את בניית הבסיס ליצירת עסקים חדשים, חיזוקם והבאתם להתרחבות והגדלת הרווחים. לאורך כל הפעילות הזו אנחנו מושכות את הנשים למעלה. בשלב הבא, אחרי שהבאנו אותן לראש הפירמידה, אנחנו שואפות להפוך אותן למנהיגות חזקות כלכלית ומשפיעות, כל אחת מהמקום ועמדת הכוח שלה. למעשה, המנהיגות שאנו יוצרות, חייבות להיות בעלת השפעה על הסביבה, החברה והמדינה, כך שהן באמת תוכלנה לקדם ולהוביל לקידום נשים בעסקים".
כ-5800 עסקים התרחבו וגדלו!
בין יתר הפעולות אותן נוקטת יסמין כדי לייצר כוח נשי כלכלי, העמותה משקיעה משאבים גם ב"הרמת" עסקים בקשיים. כך הצליחה "יסמין" להציל  ולדחוף קדימה עסקים בבעלות נשים שהיו על  סף סגירה, ובמספרים-  כ- 5,800 עסקים התרחבו וגדלו בכ- 20% במחזור הכספי השנתי! ועוד 10% עברו צמיחה פיזית בעסק.

כ-50% יזמות ערביות ויהודיות הקימו עסקים חדשים וכ- 700 השתלבו בעבודה!
עוד נתון מדהים הוא שכמעט 50% מתוכן- כ- 4,500 יזמות יהודיות וערביות מכל רחבי הארץ- הקימו עסקים חדשים! אולם זו רק ההתחלה, אם נסתכל על היבטים המורכבים יותר של העצמה כלכלית שמבקשת "יסמין" להעניק לנשים אז נראה שהעמותה מתייחסת גם לנשים שכירות, להן היא מסייעת להגיע לעצמאות כלכלית. כך הצליחה "יסמין" להכשיר ולשלב כ-700 נשים, רובן מהחברה הערבית, כשכירות בעולם העבודה!

מעל 350 עסקים מגוונים נמצאים במאגר We Source!
מיזם שמובילה עמותת יסמין הוא תכנית וי-סורס, שמטרתה לשלב את העסקים שהיא מלווה כספקים של התאגידים הגדולים במשק.  "מטרת המיזם היא לחזק את העסקים שנמצאים בצמיחה", מספרת בלעום על הרעיון שמאחורי הקמת המיזם, "לצורך כך ביצענו סקר שוק, קיימנו שולחנות עגולים עם סמנכ"לי ומנהלי רכש בתאגידים ועם עוד 25 עסקים מגוונים מבוססים, למדנו את הצרכים של כולם וראינו שלמיזם We Source יש ביקוש הן מצד התאגידים והן מצד העסקים המגוונים".

מדובר בעסקים בבעלות נשים, מיעוטים, מהפריפריה, עסקים חברתיים, עסקים ירוק לבן, עסקים כחול לבן, עסקים מקומיים, עסקים שמעסיקים אוכלוסיות מודרות ועוד. על העסקים לעמוד בקריטריונים, כגון מעל 3 שנות ותק, העסקת מעל 3 עובדים ומחזור כספי של בין 500 אלף ל-30 אלף שקל, הרוצים לעבוד עם החברות והתאגידים הגדולים, נמצאים במאגר  המיזם. עד כה כ- 37 תאגידים כבר נחשפו לתכנית ומהם 8 החלו תהליך בניית תכנית עבודה ושינוי שיטות העבודה לרכש מגוון כולל התאמות ומכרזים, כך שניתן יהיה לשלב את העסקים שרשומים במאגר. "מדובר בשיתוף פעולה עסקי וחברתי, שמטרתו בין היתר מניעת סגירת עסקים כתוצאה מהריחוק שלהם מהמרכז", אומרת בלעום ומזכירה כי מידי שנה נסגרים במדינת ישראל 45,000 עסקים, לעומת 50,000 שנפתחים.

כ-80% מהנשים היהודיות והערביות יצרו קשרים עסקיים וחברתיים!
אחת ההצלחות והגאווה הגדולה ביותר שרושמת יסמין, היא ביכולת לחבר בין נשות המגזרים השונים ולייצר שיתופי פעולה עסקיים וחברתיים. "אנו מייצרות חיבורים וקשרים, המחזקים את  הקשרים בין קהילת נשים יזמות יהודיות וערביות ומכל המגזרים", מסבירה בלעום, "הן למדו ביחד בתכניות יסמין, נפגשו והקימו קשרים עסקיים בינן לבין עצמן והקשרים הללו התרחבו לקשרים חברתיים עסקיים יציבים".
התוצאה מדברת בעד עצמה- עד כה כ-80% בקרב המשתתפות של תכניות יסמין, ממגזרים שונים-  יצרו קשרים עסקיים וחברתיים, אשר בנויים על אינטרס עסקי מקדם.
"המטרה הכוללת העשייה שלנו ביסמין ליצור חברה של חיים משותפים וקשרים משותפים, בדגש על חיים משותפים בין יהודים וערבים, באמצעות הכלכלה והעסקים", אומרת בלעום.

עוד מסבירה בלעום כי הרעיון מאחורי יצירת הקשרים החברתיים, מתבסס על יצירת קשרים עסקיים חזקים: "הבסיס המשותף הוא האינטרס כלכלי של כל אחת לקדם את העסק שלה. מתוך האינטרס הזה צומחים קשרים עסקיים, אשר יבטיחו שתמיד יתקיימו חיים משותפים, מאחר והם מבוססים על אינטרס כלכלי נטו. "השינוי שאנו מייצרות ישפיע גם על הדורות הבאים. נשים רוצות שלום, כלכלה יציבה וחברה בריאה ולכן הן המנוע ליצירתם.  אנחנו בונות חברה טובה יותר, קירבה בין העמים והמינים, חברה שוויונית הרבה יותר, מכבדת  והכל מתוך אמונה בעוצמה הנשית לשנות ולהוביל את התהליכים וההצלחות. אם לא נעשה את זה אז נקבל חברה ללא פרנסה, ללא ביטחון כלכלי, העוני והפערים הכלכליים יגדלו. עלינו לבנות ביטחון כלכלי וליצור מכנה משותף עסקי בין המגזרים. בהתאם לחזון, יסמין מקדמת נשים שנוטות לחיים משותפים ושלום, ללא דרישות ואגו. את אותן נשים אנו מקדמות, מטפחות, מושכות למעלה ומפגישות אותן עם נשים ממגזרים אחרים על בסיס עסקי- מהמקום הזה נוצרת קירבה אמיתית וקבועה".

לשאלה איך מצליחה עמותת יסמין ליצור הצלחה חסרת תקדים בהגשמת חזונה, יש רק תשובה מרכזית אחת, המבדלת את העמותה ומייחדת אותה: הקשבה. בלעום: "המיוחד ביסמין היא היכולת המקצועית לאיתור צרכים והקשבה לאתגרים הקיימים בקרב קהלנו ומהמקום הזה- בניית וביצוע  מודלים ותכניות ייחודיות וייעודיות ברמה ארצית כפתרון לצרכים, ביצוע וליווי  מקצועי וצמוד לכל תכנית עם השגת יעדים והצלחות מדידות ועוד".

ומה המסר של כיראם בלעום לנשים?  "הגאווה שלנו היא ההצלחות שלכן- אל תתנו לעסקים לנהל אתכן – תפתחו ותנהלו אותם".