חדשות יסמין

עמותת "יסמין" זכתה בפרס הארצי היוקרתי מטעם קרן בראשית

הפרס, בסך מיליון דולר, הוענק ל-37 מתוך 220 ארגונים  שעושים מהפכה בהעצמת נשים בישראל. בכך מיקמה את עצמה עמותת "יסמין" בראש רשימת הארגונים המשפיעים בארץ. כיראם בלעום, מנכ"לית העמותה: "לקחנו על עצמנו להמשיך ולהוביל שינוי חברתי-כלכלי בבניית וחיזוק דור המנהיגות הכלכלית הנשית"

 

 "חרטנו על דגלנו את השוויון המגדרי בשילוב וייצור הזדמנויות לנשים. חשוב לנו להגיד כי החברה הישראלית כולה הרוויחה מפועלכם ומההתגייסות שלכם הבלתי מתפשרת להפוך אותה לחברה מתוקנת ושיווניות יותר ועל כך מגיעה לכם תודה", כך אמרה לוסי אהריש, מנחת טקס הענקת הפרס, שהתקיים בתחילת החודש במרכז רבין, במעמד הנהלת קרן בראשית, קרן קאהן ובהובלת "מתן- משקיעים בקהילה".  את הפרס העניקה כלת הפרס הראשון למפעל חיים של קרן פרס בראשית, השופטת האמריקאית רות ביידר גינזבורג.

"הוכחנו שהכל אפשרי"

 מנכ"לית עמותת יסמין, כיראם בלעום, אשר מובילה את "יסמין" להישגים בלתי מתפשרים בקידום נשים יהודיות וערביות בכלכלה ובחברה הישראלית, פרסמה הודעה עם קבלת הפרס, בה הביעה את גאוותה על ההכרה בחשיבותה של פעילות העמותה: "התרגשות גדולה וגאווה ענקית לנו הנהלה, צוות וקהלי עמותת יסמין לקידום עסקים בבעלות נשים יהודיות וערביות וכל הנשים על הזכייה שלנו בפרס Genesis Prize מטעם קרן בראשית, בשיתוף Kahn Fondation ומתן משקיעים בקהילה. להיות במעמד הזה ולזכות בפרס קרן בראשית זה לא מובן מאליו, זה מאתגר אבל אני אישית חושבת ועושה שהכל יהיה אפשרי – היום הוכחנו שהכל אפשרי".

הפרס היוקרתי ממקם את "יסמין" בראש רשימת הארגונים המשפיעים בישראל

כאמור, מאות ארגונים הגישו מועמדות לפרס, מתוכם עלו לשלב ב' רק 220 ארגונים ולבסוף, נבחרו רק 37 ארגונים, בתוכם עמותת יסמין. הפרס הכספי, בסך מיליון דולר, נועד לעודד העצמת נשים בישראל והוא יחולק בין ה37 הארגונים שנבחרו לקבלו.

"לקחנו על עצמנו להמשיך באסטרטגיה שלנו ולהוביל שינוי חברתי -כלכלי בבניית וחיזוק דור המנהיגות הכלכלית הנשית", הצהירה בלעום עם תום הטקס והתייחסה לתוכנית "איזון", אשר בגינה הוענק לעמותה הפרס:  "התוכנית ממשיכה להביא עצמאיות משפיעות לראש הפירמידה בקבלת החלטות במטרה לקדם נשים בעסקים במדינה". בלעום הודתה לשותפים בתוכנית- הפדרציה היהודית של מיאמי,  קרן נשים יהודיות ניו יורק, בנק הפועלים, קרן הדסה ולעופרה שטראוס וגליה אלבין- "שעשו ועושות הרבה למען קידום עמותת יסמין".

הצלחתה האדירה של תוכנית "איזון" דירקטוריות משפיעות :

 ההישג האדיר שרשמה עמותת "יסמין" עם קבלת הפרס הוא תוצאה של עבודה קשה ובעיקר של חזון. העמותה, המונהגת על ידי נשים ולמענן, פועלת בזירות שונות למטרת קידום כלכלי וחברתי ומפעילה עשרות פרויקטים לחיזוק והצמחת עסקים בבעלות נשים יהודיות וערביות מכל המגזרים והשכבות הסוציו- אקונומיות בישראל.

מדובר בתוכניות  ייעודיות מעשיות לחיזוק היזמות, קידום עסקים בבעלות נשים וחיזוק צמרת ההנהגה הנשית בישראל, כאשר התוצאות הנן מדידות ומתבצע מעקב צמוד אחר העמידה ביעדים. תוכנית "איזון" החלה לפעול בשנת 2017 ובמסגרתה  מקדמת העמותה נשים יהודיות וערביות- בעלות עסקים מצליחים, רקע אקדמאי וניסיון ניהולי, לתפקידי הנהלה בכירים בחברות ציבוריות וממשלתיות בישראל. "המטרה היא שנשים אלו ישולבו בעמדות השפעה, ייקחו חלק בקבלת ההחלטות ויתוו מדיניות לקידום האינטרסים הכלכליים, התעסוקתיים ושוויון זכויות של עצמאיות ובעלות עסקים", אומרת בלעום.

לתוכנית ארבעה שלבים עיקריים, הכוללים הכשרה אקדמאית, הכשרה יישומית, מנטורינג על ידי חברות דירקטוריון מהחברות המובילות במשק הישראלי ולבסוף, בניית קהילת דור נשים משפיעות, הפעילות בפורום ייעודי. על החזון שמאחורי התוכנית, מספרת בלעום כי: "בהתבוננות יסודית על זירת התעסוקה, אנו עדות לכך שבעלות עסקים עדיין לא תפסו את מקומן הראוי בקרב מקבלי ההחלטות ומעצבי המציאות שבה אנו חיים, והאינטרסים שלהן אינם זוכים לייצוג הולם. יתר על כן, שיעור הבעלות של נשים על עסקים קטנים ובינוניים עומד על 4% מהם מצויים בבעלות נשים, ו–17% בניהול משותף וכי זכויותיהן של נשים עצמאיות נפגעות חדשות לבקרים. לכן, שילוב בעלות עסקים בתפקידי ניהול בכירים בחברות ציבוריות וממשלתיות, יהיה צעד חשוב למען קידום השפעתן על החלטות הקשורות אליהן ולבסוף, גם על נשים בכלל".

צילום: Natasha Kuperman

התוצאות מדברות הצלחה!

 הייחודיות של עמותת "יסמין", היא הדרך שבה בחרה העמותה להוביל את השינוי- דרך שבנויה על מעשים, על תוכניות פרקטיות ואסטרטגיות עם תוצאות מוכחות: "בעלות עסקים ועצמאיות הן קהל יעד שזכויותיו לא יקודמו כל עוד נשים לא יעמדו בראש הפירמידה. מבנה התוכנית מיועד להשיג תוצאות בפועל – שילוב הנשים בעמדות השפעה. השלב השני של התוכנית הוא שלב קריטי, המספק בסיס איכותי ונותן מענה מעשי לנשים בעלות כישורים ויכולת לכהן בתפקידי ניהול בכירים בארגונים ובחברות ציבוריות וממשלתיות", מסכמת בלעום.

יש לציין כי הקריטריונים להענקת הפרס כללו היבטים רבים, ביניהם גם "מבחן התוצאה", אותו עברה העמותה בהצלחה, לאחר שהציגה תוצאות מוכחות לטווח הקצר והארוך, ביניהן שינוי חשיבה והתנהלות עסקית של המשתתפות, יצירת מערכת נטוורקינג אשר הצמיחה יוזמות נוספות- שיצרו הנשים עצמן, וכמובן שילוב הלכה למעשה של המשתתפות בתפקידי  דירקטוריון ובתפקידי השפעה בכירים במגזר הציבורי. בין המדדים להצלחה, בחנה העמותה את הנוכחות של המשתתפות במפגשים, פרמטר אשר עומד על 95 אחוזים, שביעות רצון והתרומה של התוכנית למשתתפות והכי חשוב- היישום בפועל, כאשר היעד שהוגדר היה שכ- 18 מתוך 24 המשתתפות יהיו בעלות מוטיבציה גבוהה לבנות את תכנית פעולה ממוקדת לתהליך האינטגרציה שלהן בתפקידי ניהול בכירים. לאחר בחינת המדדים, עלה כי העמותה הצליחה לעמוד בכל היעדים שהציבה לעצמה וסיימה את מחזור 2017 עם תוצאות מרשימות: 3 בוגרות שולבו כדירקטוריות בחברות פרטיות, 5 בוגרות עברו ראיון לנבחרת הדירקטוריון ברשות החברות הממשלתיות, מתוכן 1 התקבלה לנבחרת הרשות ו-1 מהבוגרות התקבלה לדירקטוריון הרשות והפכה ליו"ר קיבוץ להבות חביבה. כמו כן, 3 בוגרות שולבו כחברות בוועדות ניהול שונות של ארגונים ארציים.

התמונות צולמו ע"י :נטשה קופרמן