חדשות יסמין

סיקור מיוחד: כך הפכה תכנית "איזון" למודל ארצי לשילוב נשים בתפקידי מפתח במשק הישראלי

 על החזון וההחלטה להכשיר ולקדם נשים למוקדי קבלת ההחלטות, המודל הבלעדי של תכנית "איזון" היוקרתית שבנתה עמותת יסמין, התאמת התכנית לתקופת הקורונה וסיפור הצלחה מרגש של אחת מבוגרות התכנית – רגע לפני שהמחזור הרביעי יוצא לדרך, קבלו הצצה אל מאחורי הקלעים של התכנית המצליחה בישראל

יוצא לדרך המחזור הרביעי בתכנית היוקרתית "איזון": תכנית איזון מתבססת על מודל ייחודי שייצרה עמותת יסמין להכשרת ושילוב דירקטוריות בחברות וארגונים מובילים במשק, כחלק מחזון לבניית שדרת מנהיגות נשית כלכלית וחברתית משפיעה בישראל. מדובר בתכנית היחידה בארץ שבה מלוות את המשתתפות מנטוריות, המכהנות בתפקידים בכירים במשק הישראלי .

"למרות ודווקא בשל משבר הקורונה החלטנו לפתוח את המחזור הרביעי, לאחר שנוכחנו לדעת  שבמיוחד בתקופת משברים מורגש מחסור בייצוג נשי במוקדי קבלת החלטות", אומרת כיראם בלעום מנכ"לית ומייסדת יסמין, אשר רתמה את ארגוני הנשים הבולטים בישראל לטובת התכנית, ביניהם ארגון סופרסונס, עמותת כן, שדולת הנשים, דירקטוריות מובילות  שינוי ועוד קאדר של נשים עוצמתיות, המכהנות בתפקידי דירקטוריות מהשורה הראשונה. עוד מציינת בלעום כי: " בתכנית איזון השנה – אנחנו רוצים לפצח את אתגר הכניסה לתפקיד דירקטור ועל סמך זה הפכנו את התכנית מעיונית ליישומית בידע שניתן ליישום ומביא את המשתתפת הרצינית לדרך הקצרה להגשמת חלומותיה. התאמנו את התכנית לצרכים המשתנים של המשק, והחל מהמפגש השלישי כל משתתפת תקבל ליווי אישי מטעם דירקטורית, שתנחה אותה בבניית ויישום  מסלול הקידום שלה, במטרה להגיע לתוצאות ולראות את הנשים משתלבות בצמרת ההנהגה הכלכלית והחברתית".

 לא בכדי ביסמין מדברים בתוצאות והצלחות. עד כה התקיימו שלושה מתוך חמישה מחזורים של איזון, אותם סיימו בהצלחה 70 נשים, מתוכן 42% כבר מכהנות בתפקידים בכירים וכדירקטוריות בארגונים חברתיים, חינוכיים, מוניציפליים, חברות פרטיות, ציבוריות וממשלתיות. למחזור הרביעי נרשמו עשרות נשים, כולן נשים משכילות בעלות ניסיון, ידע ניהולי ואמביציה להשתלב במקומות משפיעים במשק הישראלי.

 עו"ד אפרת שהם הילדסהיימר, יזמת ציבורית לקידום מנהיגות וחדשנות חברתית ומומחית לממשל תאגידי, המשמשת כיועצת אקדמית ומרצה מרכזית ב"איזון", מציינת כי:   "התכנית יוצאת מנקודת הנחה כי החסם המשמעותי עבור אישה לכהן כדירקטורית הוא חסם הכניסה, להבדיל מחסם ההכשרה. התכנית מבקשת להתמודד עם אתגר הכניסה לתפקידים ולספק מענה לחסם הניצב כאמור בפני נשים בכל הקשור עם השתלבות בעולם הדירקטוריון. בהתאם לכך, לצד הקניית ידע בעולמות התוכן הכרוכים בעבודת הדירקטורית – העולם המשפטי, החשבונאי – פיננסי והניהולי – התכנית אף מעניקה סט כלים, מיומנויות ואומנויות כנדרש לשם כניסה לתפקיד ושמה דגש מרכזי על הפן היישומי, לרבות באמצעות ליווי של דירקטורית מנוסה כמנטורית תוך כדי התכנית ולכל אורכה".

 לשאלה מהן מטרות ההכשרה המקצועית, עונה עו"ד שהם כי: "אחת המטרות המרכזיות היא לשרטט את קווי המתאר להבניית שיקול הדעת, כנדרש בעת קבלת החלטות כדירקטורית ולהכשיר את המשתתפות לחשוב כדירקטורית. לדעת להבחין בין עיקר לטפל, לדעת לזהות נורות אזהרה, לדעת לחשוב קדימה, בראייה אסטרטגית, מערכתית ורחבת היקף". בהתאם, לתכנית היוקרתית התקבלו גם במחזור הרביעי אך ורק נשים בעלות הכשרה וניסיון מקצועי ניהולי מוכח, "כאלו שיש להן הרוח והכוח להגיע אל שולחן קבלת ההחלטות ולהטביע שם את חותמן", כך לדבריה.

 אחת מבוגרות המחזור השלישי של תכנית איזון היא אורית שטרנברג, מי שהשתלבה בעקבות התכנית כדירקטוריות בחוות "בין התלמים" לנוער בסיכון. שטרנברג, בעלת תואר שני בהגירה ושילוב חברתי, מגשרת ומטפלת משפחתית, מרצה ומעבירה סדנאות לאנשי מקצוע בתחום ההתמכרויות במצבי סיכון בקרב מתבגרים, מספרת כי: "לאיזון הגעתי בהמלצה של חברה ופגשתי את כיראם לשיחה ראשונה, שהיתה מאוד משמעותית וחזקה עבורי. יצאתי בתחושה שיסמין פועלת מתוך שליחות, שרוצים לתת לי כלים ממקום של שליחות חברתית אמיתית, וזה התחבר לתפיסת עולמי".

אחרי 27 שנים בשרות הציבורי, בתפקידה האחרון כמנהלת אגף הדרכה ומידע ברשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, החליטה שטרנברג לעשות שינוי שיתאים לעולם הערכים שלה וכך נרשמה ועברה בהצלחה את תכנית איזון. על התרומה של התכנית להצלחתה, היא אומרת: "המפגשים עם אפרת היו מאוד משמעותיים, ההכנה, הכנות, המקצועיות, ההתייחסות שלה לנושא, ההבנה של אחריות דירקטור יחד עם אפשרויות לשילוב, קידום תרומה חברתית. מעבר לכך, התרגולים שלה היו מאוד מיוחדים. כל הטיפים שהיא נתנה לנו לאורך הדרך היו אחד לאחד מקצועיים. בזכות ההנגשה שלה לתחומים שונים נכנסתי למערך היועצים הבכירים בשרות המדינה ובזכות התפיסה של יסמין חשיפה לגופים שונים, התקבלתי למאגר הלאומי של נבחרת הדירקטורים החברתית בשיתוף ארגון הג'וינט".

 כיצד התקבלת לכהן כדירקטורית?
"הפצתי שסיימתי את תכנית איזון ושאני מעוניינת להשתלב כדירקטורית. בדיוק כשיצאתי מפגישה עם כיראם לסיכום התוכנית, קיבלתי טלפון עם הצעה להצטרף לדירקטוריון".

מה תרמו לך הפגישות עם המנטורית?
"בתכנית  עצמה  המנטורית שלי הייתה יעל ארד, אשה מדהימה, המפגשים איתה היו מאוד משמעותיים, היא הפכה איתי את התהליך לתהליך של עשייה ובזכותה פניתי לחברים, והפצתי שאני מחפשת תפקיד כדירקטורית".

במבט לאחור, מה החלק הכי משמעותי ב"איזון" מבחינתך?
"שילוב של אנשים ומפגש בין אנשים, הליווי של יסמין, היחס הבינאישי והמקצועיות של המרצים, כולם מהשורה הראשונה. כל המידע היה מקצועי ביותר, ענייני, דיונים מפרים עם נשים רציניות, שבאו כולן ממקום של קידום ותרומה".

"בהתבוננות יסודית על זירת התעסוקה אנו עדות לכך ששנים עצמאיות ונשות עסקים עדיין לא תפסו את מקומן הראוי בקרב מקבלי ההחלטות ומעצבי המציאות שבה אנו חיים, והאינטרסים שלהן אינם זוכים לייצוג הולם", מסכמת בלעום, "הנחת היסוד שלנו היא שנשים יכולות לקדם נשים ולכן, אנחנו פועלות להטמיע את ההכרה כי בכוחות משולבים ניתן לחולל שינוי כלכלי וחברתי. מטרתנו ליצור כוח משמעותי ולדרוש זכויות שוות לאלה של בעלי העסקים הגברים. החזון שלנו הוא ליצור דור של מנהיגות נשית כלכלית משפיעה על מנת להוביל מנהיגות כלכלית שונה ושוויונית".

תכנית איזון מתקיימת בשיתוף  מתן משקיעים בקהילה, קרן בראשית, הפדרציה היהודית של מיאמי, קרן הדסה והפדרציה היהודית של פינקס, ארגון סופרסונס, דירקטוריות מובילות שינוי, שדולת הנשים בישראל. את התכנית מלוות דירקטוריות ובעלות תפקידים בכירים במשק, ביניהן ריקי גרנות ואורית סתיו, ציפה כרמון , אוסי הלל, תמי אנג'ל, רונית בודו, דורית ענבר,  אסתר לבנון ועוד, הנותנות ידע ורעיונות יישומיים לבניית מסלול הקידום של המשתתפות.  המחזור הרביעי יפתח ב -8.9.2020.

למידע והרשמה לתכנית >>>לחצי כאן