חדשות יסמין

כיצד הפכה "יסמין" לאחד הארגונים הבולטים והרלוונטיים ביותר במשק בעת משבר הקורונה?

משבר הקורונה פגע אנושות באוכלוסיית בעלות העסקים הקטנים: "יסמין" זיהתה את הצרכים החדשים והגישה להן חבילת הכוונה וייעוץ מיידית. במקביל, בארגון שוקדים על סקר צרכים, ייעוד תוכניות אופרטיביות מותאמות ליציאה מהמשבר ורתימת החברות המובילות במשק למתן סיוע משותף לבעלות העסקים

עם התפרצות מגפת הקורונה בעולם בדצמבר 2019 והסגר שהוטל לאחריה במדינת ישראל בחודשים מרץ-אפריל 2020, נפגעו מיליוני בני אדם כלכלית מהמשבר, בראשם האוכלוסיות המוחלשות כלכלית וחברתית. עמותת "יסמין", המתמחה בהצמחה כלכלית של בעלות העסקים העצמאיות מכל מגזרי החברה הישראלית (יהודיות, ערביות, חרדיות, בעלות צרכים מיוחדים, ועוד), התגייסה לסייע להן, תוך התאמת השירותים לצרכים המשתנים של בעלות העסקים בישראל – במטרה לתת להן כלים מקצועיים להתמודדות עם משבר והיציאה ממנו.

יותר מ  58% מהעסקים הקטנים והזעירים נפגעו קשות כתוצאה ממשבר הקורונה!
"יסמין" ערכה ניתוח נתונים והערכת מצב לאחר פרוץ המשבר, על מנת לעמוד את ההשפעה על בעלות העסקים ולבנות עבורן כלים חדשים, במטרה למנוע את קריסתן הכלכלית והחברתית.
יש לציין כי על פי הנתונים, בישראל פועלים כ-590,000 עסקים קטנים וזעירים בבעלות אוכלוסיות מגוונות, כ- 163,000 מתוכם הינם בבעלות נשים וכ- 56,000 עסקים מתוכם הינם בבעלות נשים מהחברה הערבית. מאחר ומרבית העסקים בבעלות נשים יהודיות וערביות הוקמו כברירת מחדל ומענה למצוקה כלכלית והם מתבססים על שווקים שכונתיים ומקומיים –  הם גם היו הראשונים להיקלע לקשיים כלכליים עם הטלת הסגר וההכרזה עליהם כעסקים "בלתי חיוניים". המכה שנחתה על העסקים היתה הרת גורל, שכן בעלי עסקים קטנים וזעירים בישראל אינם זכאים לקבלת דמי אבטלה ואינם יכולים לצאת לחל"ת. בנוסף, הצעות ממשלתיות לתמיכה וסיוע נמצאו כלא רלוונטיות, מאחר ורוב העסקים לא עמדו בקריטריונים שקבעה המדינה לקבלת מענקים.

"משמעות המשבר וסכנת הסגירה עבור עסקים אלה הינה פיטורים רבים ואובדן תעסוקה. חשוב לזכור כי הפגיעה איננה רק כלכלית וכספית אלא גם נפשית וחברתית ובראש ובראשונה, הפגיעה הינה באוכלוסיות מוחלשות", אומרת כיראם בלעום, מנכ"לית ומייסדת יסמין.  בין הממצאים שאספה יסמין, עולה כי יותר מ- 58% מהעסקים הקטנים והזעירים נפגעו קשות כתוצאה ממשבר הקורונה. "חלק מהם קיבלו החלטה קשה על סגירה מוחלטת של העסק על כל המשתמע מכך – חובות והפסדים", מסבירה בלעום, "חלק מהם לא הצליחו להמציא את עצמם מחדש בהתאם למציאות, כאשר מרבית העסקים שנפגעו כתוצאה ממשבר הקורונה הינם בבעלות נשים ממגזרים ותרבויות שונות- ערביות, חרדיות, פריפריה גיאוגרפית וחברתית. חשוב לזכור כי עסקים אלה מהווים את מנוע הצמיחה של הכלכלה הישראלית, ופגיעה בהם הינה פגיעה ישירה במשק הכלכלי, כמו גם בחברה הישראלית, ביציבותם והתפתחותם".

כיצד הצליחה עמותת "יסמין" לרתום את שדרת ההנהגה של נשות יסמין למען העסקים?
המשבר לא פסח גם על עמותת "יסמין", אשר הגיבה במהירות וביעילות למצב החדש. עם פרוץ המשבר, החליטה הנהלת הארגון להקפיא את הפעילות השגרתית באופן זמני וזאת עד סוף חודש אפריל. בזמן זה בנתה יסמין פתרונות יצירתיים, התואמים את מגבלות המשבר שעמו התמודד הארגון מחד, ומאידך היוו מענה יעיל לבעלות העסקים שבעת הזו היו צריכות יותר מכל את הליווי וההכוונה של "יסמין". "בעקבות פניות של נשים מכל רחבי הארץ ושיחות יזומות שערכנו לקהלי היעד שלנו, זיהינו את המצוקה הקיימת ופיתחנו חבילת תמיכה, שהיתה מבוססת על עוצמת נשות יסמין", מספרת בלעום.  לצורך כך גייס הארגון את מיטב המנטורים ובוגרות תוכניות יסמין, המהווים יחד חלק משדרת המנהיגות הכלכלית של ישראל – והם נרתמו מיד לפעילות העמותה.
חבילת הסיוע המשותפת כללה תמיכה דיגיטלית וטלפונית, שהתמקדה במתן ייעוץ לבעלות העסקים. "המטרה היתה לתת לבעלות העסקים כלים לשמר את הקיים, להימנע מהשקעות ומהלכים שעלולים לסכן את העסק, לפתח מוצרים חדשים התואמים למציאות של משבר ולנקוט בצעדים שיאפשרו להן לצאת מהמשבר בשלום", מסבירה בלעום. בין היתר, העניקה יסמין סדרת הרצאות וירטואליות מאת נשות יסמין ואנשי מקצוע נוספים, שכללו כלים יישומיים לניהול העסק בשעת משבר, חובות וזכויות, הכוונה משפטית, שיווק ושימוש ב"זום" ככלי מכירה ועוד.

פיתוח תכנית לאיתור צרכים בעת משבר והיציאה ממנו והמשך בניית תכניות, בשיתוף חברות מובילות במשק
במקביל, בימים אלה הסתיים פיתוח תכנית לביצוע סקר צרכים לקהילת בעלות ובעלי עסקים קטנים ומגוונים  אשר נפגעו כתוצאה ממשבר הקורונה, במטרה למפות את הצרכים החשובים ביותר העולים מהשטח ולסייע ביצירת עסק רלוונטי, רווחי  ומותאם לשוק הנוכחי. "על בסיס המיפוי, יסמין תפתח מודלים ותכניות ייעודיות עבור השוק הנוכחי והעתידי, המיועדים ומסייעים לעסקים קטנים ולבעלי ובעלות עסקים, אשר נמצאים בתקופה קשה עקב הקורונה", אומרת בלעום, "התוכניות והמודלים יתמקדו באופי והתנהלות צרכנים, רלוונטיות עסקים קיימים, תכנון עתידי של עסקים וארגונים לימי משבר והכנת תכניות חירום, סיוע הממשלה בתקופת המשבר ועוד".

בשלב זה, פנתה עמותת יסמין בשיתוף ציונות 2000, אל החברות והתאגידים הגדולים במשק, במטרה לרתום מנהלים בכירים וארגוניים לסייע לתהליך ולתרום מהידע שלהם לעסקים מתקשים. בנוסף, המנהלים יסייעו לשלב ספקים מגוונים בחברות, במסגרת מיזם יסמין וציונות 2000 "ויסורז – WESOURCE מהפכת הרכש המגוון", זאת על מנת לעודד רכישה של חברות גדולות ותאגידים מעסקים קטנים וזעירים.

"במקביל לחזרה לשגרה ולפעילות המתוכננת, הצוות המקצועי של עמותת יסמין שוקד על פיתוח תוכניות עתידיות לסיוע לעסקים במשבר כגון, תכנית תמנון להכשרת יועצות ניהול עסקים, אשר יסייעו לעסקים שנקלעו למשבר ועומדים בפני סגירה. כמו כן, יסמין בונה תכניות וירטואליות, דוגמת זינוק, TO GROW , יד ביד להצלחה, ועוד.  עוד כוללות התכניות למידה והעשרה באמצעות ליווי פרטני וירטואלי, השתתפות בשולחנות עגולים ויכולת השפעה על החלטות הממשלה לשילוב נשים בתהליך קבלת ההחלטות עקב משבר הקורונה, סיוע לעסקים קטנים בבעלות נשים, מיעוטים ופריפריה גיאוגרפית וחברתית, ועוד", מסכמת בלעום, מי שהצליחה להפוך את "יסמין" לאחד הארגונים הבולטים והרלוונטיים ביותר גם ובמיוחד בעת המשבר הכלכלי במשק, בזכות איתור צרכים שבטח ומתן כלים ומענה מיידי לעסקים.