חדשות יסמין

הישגים חסרי תקדים לתוכנית "איזון" של יסמין

52 נשים סיימו את תוכנית איזון, המכשירה אותן להשתלב בעמדות מפתח במגזר הציבורי והעסקי. כיראם בלעום, מנכ"לית עמותת יסמין לקידום נשים עצמאיות: "מי שאחראי זה מי שלוקח על עצמו את האחריות"

"אבא שלי היה אומר: 'מי שאחראי זה מי שלוקח על עצמו את האחריות, לא מאשים'", כך פתחה כיראם בלעום, מנכ"לית עמותת יסמין לקידום נשים בעלות עסק עצמאי, את אירוע השיא השנתי של תוכנית "איזון"- כנס "נשים במרכז ההשפעה", הכל במטרה לשלב נשים  בדירקטוריונים המובילים במגזר הציבורי והכלכלי.

הכנס הינו אחד מבין אירועים רבים, ליצירת נטוורקינג וחיבורים והוא התקיים בהשתתפות עשרות משתתפות תוכנית איזון ובעלי ובעלות דעה ותפקידי מפתח בשלטון ובמשק הישראלי, במטרה להעביר את המסר אותו מובילה בלעום: "בואו לא נחכה לחוק שיביא לשוויון זכויות בין נשים לגברים- בואו נקדם את השוויון בעצמנו!".

בלעום ביקשה בדבריה להבהיר לנשים כי תם העידן שבו הן מוחות על עולם גברי והעדר ייצוג נשי בתפקידי מפתח, ומתחילות לקחת לעצמן את התפקידים:  "אנחנו צריכות לדאוג לעצמנו", היא אמרה מעל בימת הכנס, "אתן ראויות, קחו לעצמכן את הקידום, היכנסו לרשויות המקומיות, למועצות, לחברות כי אם תתאמצו ותיקחו- אף גבר לא יעצור אתכן. איפה שיש נשים יש גם קידום נשים אז בואו נדאג לעצמנו וגם לאחרות".

 בכירות ובכירים במשק ובשלטון השתתפו בכנס "נשים במרכז ההשפעה"

בכנס השתתפו בוגרות התוכנית ובכירים במשק ובשלטון. ביניהם אלה אלקלעי מבית השקעות IBI יו"ר שדולת הנשים, שאמרה כי: "כשנשים מנצחות- כולם מנצחים" ו אוה מדז'יבוז' מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה במשרד לשוויון חברתי, שאמרה: "חשוב לזכור ולהזכיר שנשים הן מנהלות טובות. אחווה נשית היא חלק חשוב מהתהליך. גברים דואגים אחד לשני. אם נדע לדאוג אחת לשנייה, זה יהיה כח נוסף".

עוד השתתפו אלוף (במיל') יפתח רון – טל  יו"ר דירקטוריון חברת חשמל, היזמית העסקית חנה רדו וגיתית שלומי, יו"ר פורום המיסים ומ"מ נשיא לשכת יועצי המס בישראל, אשר אמרה כי: "בתור ילדה- הייתי מרדנית לא קטנה. תמיד מצאתי דרך להפוך את ה"לא" ל"כן". היום אני חיה בשלום עם הלא, אני יכולה לצמוח ולגדול ממנו. לחגוג לא- יגרום לנו לצעוד קדימה".

אחד האורחים המכובדים בכנס, דר' סאמר חג' יחיא  עו"ד, רו"ח, MBA, CFA,  אמר בדבריו כי: "נשים הן ציבור שלא מקבל את המקום הראוי לו. לבוא בצורה פוזיטיבית, חיובית, יעזור לכן נפשית, אישית ועסקית".

בין הבכירות שנאמו מעל במת הכנס היתה גם אסתר לבנון דירקטורית, לשעבר מנכ"לית הבורסה לניירות ערך, אשר אמרה כי: "מה כללי המשחק? להיות טובה מהגבר. כשאשה עושה קריירה זה עניין משפחתי. המסר שלי: אל תנסו להשיג את הכל. אין חיה כזאת. תהיו אתן". את הכנס הנחתה רו"ח רגינה אונגר מרצה בכירה, מלווה פיננסית של חברות, שאמרה כי: "שיעור הנשים בדירקטוריונים עומד על 24% בניגוד לשיעורנו באוכלוסייה – 51%. מי שרוצה ומעזה – מצליחה. ככה לימדו אותי בבית".

יסמין במגדל שלום

 

תוכנית איזון למען נשים במרכז ההשפעה

כנס "נשים במרכז ההשפעה" שהתקיים בחודש יולי השנה, היה גולת הכותרת של השנה השנייה לתוכנית "איזון" שמובילה עמותת יסמין ואף הוענקו במסגרתו תעודות למסיימות התוכנית לשנת 2018.

תוכנית איזון של עמותת יסמין כוללת 5 מחזורים שנתיים, שמטרתם לבנות דור של מנהיגות כלכלית נשית, אשר תשתלב מוקדי קבלת ההחלטות ותהפוך לכוח משפיע על הכלכלה והחברה הישראלית. "התוכנית פועלת לחזק את הנשים העצמאיות ולפתוח להן דלת לתפקידי חברות דירקטוריון בממשלה, במגזר הציבורי והמוניציפאלי, בחברות מובילות במשק", מסבירה בלעום, אשר רואה את התוצאות לטווח הארוך: "אני מאמינה שאותן נשים שיפרצו דרך לתפקידים אלו גם יוכלו להשפיע על כניסתן של נשים נוספות, קידומן במגזר הציבורי וביחד הן יהוו כוח משפיע על תהליכי קבלת החלטות במדינה".

התוכנית נפתחה בשילוב 26 דירקטוריות,  המכהנות מעל 10 שנים בחברות ציבוריות נסחרות בבורסה, כולן יהודיות וערביות  וכולן מובילות את המשק הכלכלי. במסגרת התוכנית הן מלוות את בוגרות התוכנית שרוצות להגיע לעמדת השפעה, סוללות להן את הדרך ומעניקות מהזמן והידע שלהן בתחומים שונים. חלקן אף הפכו למנטוריות לנשים יזמיות בעלות עסקים.

משתתפות "איזון" מייצרות חיבורים ומגיעות להישגים

בין משתתפות התוכנית במחזור השני, נמצאת תמר רחמים, דתיה, בעלת עבר ניהולי ותואר במשפטים, אשר הגישה את מועמדותה לרשות המועצה בישוב שבו מתגוררת. רחמים מעידה כי השתתפותה בתכנית חיזקה את רצונה להמשיך את המרוץ לרשות המועצה וסייעה לה לחיזוק קשרים וסיוע מצד משתתפות התכנית. את פעילותה מלווה מנטורית מעם התוכנית ובעקבות הגשת מועמדותה לרשות המועצה אזרו נשים נוספות אומץ והגישו את מועמדותן למועצה.

עוד בתוכנית משתתפת לירון פורת, המכהנת כחברת דירקטוריון בוועדת ביקורת, אשר הגיעה לתוכנית איזון עם רקע פיננסי, יזמי וניהולי עשיר. בזכות "איזון" היא פגשה אנשי מפתח בעמדות ההשפעה, והשכילה למנף מפגישים אלו להכרות מעמיקה יותר ויצירת קשרי עבודה, ביניהם עם מודי קרת, דירקטור בחב' איסתא ובזק, אשר כיום משמש כמנטור שלה בתכנית.

אחד משיתופי הפעולה המרגשים שמייצרת התוכנית הוא בין המשתתפות עצמן. כך למשל, לירון הוזמנה להרצות במיזם שהקימה שני סרור במסגרת השתתפותה בתוכנית, אשר במסגרתו נשים בעמדות מפתח נותנות הרצאות בהתנדבות לנשים יזמיות בתחילת דרכן. יפעת אנג'ל,  בוגרת התכנית,  הזמינה אף היא את לירון לתת הרצאה. לירון מספרת כי עבורה זו יותר "מעוד תכנית" אלא  מחויבות  וערבות הדדית. לדבריה מרגישים כי העמותה מאוד קשובה ואכפתית ויש רצון עז להצלחה.  בעקבות התכנית נרשמו חלק ממשתתפות התוכנית  למאגרים  להגשת מועמדות לתפקיד דירקטור .

משתתפת נוספת שמינפה את הכלים שהיא מקבלת ב"איזון" הנה שורוק עתאמנה, בת 39, נשואה ואימא לשתי בנות, מתגוררת בבאקה אל גרבייה ובוגרת תואר ראשון במדעי מעבדה רפואית ותואר שני במיקרוביולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. בימים אלו שורוק עוסקת בקידום ומיצוב תרופות מרשם של חברת MSD לקהל היעד באוכלוסייה הערבית.  "תמיד ראיתי בעצמי שגרירה, יזמית, שאפתנית. בכל תפקיד שהגעתי אליו, דאגתי לתת את הייצוג הנשי הכי טוב שיכול להיות", היא אומרת. האג’נדה העיקרית שלה "להיות במעמדת מפתח שבה תוכל להשפיע ולקדם את מעמד האישה", היא אשר הביאה אותה להצטרף לתוכנית איזון. בימים אלו היא שוקדת על הקמת מיזמים לקידום בריאות הציבור, צמצום פערים תרבותיים ועוד. שורוק נחושה ליצור מודל נשי תאגידי בין לאומי והטרוגני, שמטרתו תהיה גיבוש כוחות נשיים וסיעור מוחות עסקי. המסר של שורוק לנשים: "תהיו בטוחות שאתן גם יכולות!". שורוק ורותם אליהו, המשתתפת גם היא בתוכנית– הקימו יחד חברה משותפת.

 בוגרות "איזון" מובילות בדירקטוריונים ותפקידים ציבוריים!

עד כה הכשירה יסמין ה 52 נשים עצמאיות אקדמיות להגיע לעמדות השפעה, מתוכן 29 נשים שסיימו את המחזור הראשון בשנת 2017. בולטות במיוחד עשר נשים ששולבו בתפקידים בעלי השפעה, ביניהן דירקטוריות בקרן השתלמות עובדי מדינה, יו"ר קיבוץ להבות חביבה, דירקטורית בתאגיד המים, חברת הנהלה בחברה כלכלית  מועצה מקומית, דירקטורית בחברה כללית ברשות עירונית  וכן, חברות הנהלה בארגונים חברתיים ובחברות פרטיות. השנה הסתיים המחזור השני, בהשתתפות 23 נשים,  רובן בדרכן ליישם את השילוב לעמדות השפעה, כאשר עמותת יסמין דוחפת ומסייעת להן בחיבורים וקשרים, בין היתר באירועים שבראשם הכנס.

התוכנית מורכבת מחלק אקדמי – תכנית לימודים אשר נבחנת בקפידה, חלק יישומי – שבו יש עיבוי והרחבה לתכנים שנלמדו בחלק האקדמי וכן, תכנים נוספים, כגון מיתוג אישי, רישות עסקי ועוד.  למצטיינות מוענק ליווי על ידי מנטור, אשר מייעץ להן בדרכן לתפקיד.

קרן מיכאלי, המכהנת כמזכירת קיבוץ להבות חביבה, אמרה ראיון עמה כי: "התוכנית נוגעת בדברים הקטנים שעוצרים אותנו ביום-יום. עשיתי שינוי בעקבות התוכנית והגשתי מועמדות לתפקיד יו"ר בוועד ההנהלה של קיבוץ, וגם נבחרתי! כיום אני יועצת משפטית בבנק מוביל בישראל. מה שהופך את התוכנית הזאת למוצלחת ומועדפת על פני תוכניות אחרות היא המכוונות הנשית. מה שמבדיל את התוכנית הזאת היא הפנייה המגדרית. ההבנה שאני עדיין לא יודעת ויש לי היכולת להתמודד עם זה וללמוד – מגבירה את האמונה שלי בעצמי ואת תחושת המסוגלות".

אנג'ל אלפחאל, המכהנת בדירקטוריון והתקבלה לנבחרת הדירקטורים, פונה לנשים ואומרת כי: "אם את רצינית, מוכנה ורוצה להשקיע והתפקיד מעניין אותך – לכי על זה ותצליחי. נפתחו לי דלתות, נקבעו פגישות. התוכנית נתנה לי את ההזדמנות לצאת, ליזום ולהפיג את החששות. בנוסף, קיבלתי את ההזדמנות להצטרף לתוכנית המנטורינג ,ולמדתי מזה המון. כתוצאה מתוכנית איזון התקבלתי לנבחרת דירקטורים של חברות ממשלתיות, מתוך 10,000 איש שהגישו מועמדות". באשר לתכנים, היא מוסיפה: "התוכנית תרמה לי מאוד מבחינת תכנים מקצועיים, להבין בכלל מה זה תפקיד הדירקטורית: האחריות הכללית ומבחינת סוגיות משפטיות – כל הפן המקצועי והמשפטי שקשור לתפקיד. יצרתי קשרים חדשים, והצלחתי להשתחרר מהמקום שבו הייתי מאוד מקובעת וכבולה. פחדתי לעשות צעד, והגעתי למקום שבו החלטתי כן לעשות".