מהגירעון, דרך ה"זינוק" ועד לעלייה של 20% בהכנסות- סיפורה המדהים של סחר חורי

 

סחר חורי, בוגרת תכנית "זינוק" של יסמין, מי שהיתה מבין הנשים הערביות הראשונות בארץ שסיימו לימודי רפואה משלימה, פתחה עסק עצמאי אולם נקלעה לקשיים. היום היא אומרת: "בזכות תכנית 'זינוק',  עברתי ממצב של 35% גירעון תזרימי שלילי- לעודף הכנסות של 20%, זאת לאחר שהעליתי את תעריף המשכורת שלי פי 3"

בשנת 2001 סחר חורי, היתה מבין הנשים הערביות הראשונות בארץ לסיים לימודי רפואה משלימה ופרצה את הדרך לבאות אחריה. אלא שחורי, שפתחה עסק עצמאי, גילתה שלא מספיק להיות בעלת מקצוע, עסק צריך גם לדעת לנהל. אחרי 9 שנים שבהם העסק שבבעלותה, "סחר חורי מרפאה לשיקום תנועתי אורטופדי", קפא במקום ואף הגיע לגירעונות, היא פנתה לעמותת יסמין והצטרפה לתוכנית "זינוק". התוצאות לא איחרו להגיע, מגירעונות תזרימיים של 35% היא זינקה לעודף הכנסות של 20%.

"האמנתי בעצמי"
חורי, בוגרת מכללת מדיסין לרפואה משלימה למדה 3 שנים שיאצו, 3 שנים טווינה והמשיכה את לימודיה לטיפול בשיקום תנועתי אורטופדי והחזרת טווחי תנועה למפרקים. בתחילת הדרך היא שכרה חדר בקופת חולים לאומית ועבדה פעמיים בשבוע. כעבור שנתיים החליטה חורי שהגיע הזמן ופתחה עסק עצמאי. "השכרתי שני חדרים והתחילו להגיע אלי אנשים מפה לאוזן", היא נזכרת, "בשנים ההן, הציבור פחות הכיר את תחום הרפואה המשלימה. בנוסף,  היה לי מאוד קשה להוכיח את עצמי במגזר הערבי". אבל האתגרים של ניהול העסק לא עצרו אותה, גם כאשר ההוצאות היו גבוהות מההכנסות: "בכל זאת האמנתי בעצמי, שאני יכולה לטפל באנשים ושהמקצוע הזה יכול להציל חיים. האמנתי שיבוא יום ואני אהיה בעלת מרכז לשיקום תנועתי אורטופדי", היא אומרת.

כיצד הפכה סחר חורי את העסק הגירעוני לעסק רווחי?
כעבור 9 שנים חורי מצאה את עצמה עם עסק שעומד במקום: "העסק לא היה רווחי והתנהלתי כחובבנית בכל הקשור לניהולו. הרגשתי שחסר משהו, עד שהגעתי לתכנית  'זינוק'  של יסמין ואז הבנתי מה היה חסר. בתכנית למדתי מה זה עסק ואיך מנהלים עסק".
חורי הפכה מהר מאוד לאחד מסיפורי ההצלחה של תכנית "זינוק", תכנית בלעדית וייחודית של עמותת יסמין, שמטרתה לקדם נשים בכל המגזרים להצלחה עסקית כלכלית, באמצעות כלים פרקטיים. כך, בתחילת התכנית, סימנה חורי כיעד צמיחה, להגיע עד סוף שנת 2019 לעודף תזרימי של כ- 20%. אלא שהיעד הזה הושג עוד קודם לכן, וממצב מתמשך לאורך שנים של גירעון תזרימי של 35%, התייצב העסק של חורי ברבעון השלישי של 2019 על עודף הכנסות של 20% , זאת לאחר שחורי העלתה את המשכורת שלה פי 3.

כיראם בלעום, מנכ"לית ומייסדת עמותת יסמין, מסבירה על הצלחת המודל שמובילה ומיישמת "יסמין" בישראל: "אנחנו מזהות את הצרכים של נשים בעלות עסקים עצמאיים ויודעות לפתח להן מענים ייחודיים, כך שהן יוכלו להתרומם ולהגיע להישגים עסקיים ועצמאות כלכלית. 'זינוק' נולדה מתוך צורך מאוד גדול בידע מעשי בניהול העסק. לא מספיק להיות בעלות מקצוע טובות, צריך גם להיות מקצועניות בניהול עסק. התכנית מכשירה את הנשים לניהול עסק מצליח וריווחי, בדגש על ביצוע מטלות מעשיות והגעה ליעדים מדידים".
עוד מציינת בלעום, כי מאחורי התכנית, עומד החזון של עמותת "יסמין", להכשיר שדרת מנהיגות נשית כלכלית בישראל. התוצאות מדברות בעד עצמן, כאשר עד כה זכו אלפי נשים להצטרף לתכנית העמותה, חלקן השתלבו בתפקידים בכירים במשק, חלקן מובילות כיום עסקים מצליחים ורובן נרתמות לעזור לנשים נוספות להשתלב בעסקים ובכלכלה: "יסמין דוחפת את הנשים קדימה, מושכת אותן למעלה, להצלחה עסקית ועד להשתלבות במוקדי קבלת ההחלטות, ובכך לחיזוק ואיזון הכלכלה והחברה הישראלית", אומרת בלעום.

חורי מעידה כי תכנית זינוק שינתה לה את העסק מקצה לקצה: "תכנית "זינוק" שינתה לי את צורת החשיבה, התחלתי לחשוב כבעלת עסק ולא רק כבעלת מקצוע. התחלתי לעבוד עם נתוני אמת, למדתי לנהל תזרים כספים, לבצע בקרה ומעקב, לקבוע נהלים, תכנון יעדים, תכנית עבודה ולמדתי לתמחר. בעקבות התכנית שיניתי את התמחור, אחרי שלמדתי כיצד מחשבים מחיר כדי שיהיה רווחי לעסק  וסביר לקונה. היום, אחרי תכנית זינוק, אני רואה רווחיות לעסק וניהול יציב, אני מנהלת עסק על בסיס פיננסי וכתוצאה מהליווי של עמותת יסמין הגעתי לשיפור תוצאות העסק עם רווחים שגדלים".

עוד מציינת חורי כי במסגרת תכנית זינוק היא בנתה מבנה ארגוני חדש, צוות עובדים מקצועיים ושירותי חוץ, ביצעה בידול רלוונטי לקהלי היעד הקיימים והחדשים, שגייסה כתוצאה מתכנית זינוק:"הכפלתי את השירותים הרווחיים שלי, חיסלתי שירותים שהם לא רווחיים", היא מסבירה.

במסגרת "זינוק" גדל העסק של חורי בכ- 20% בלקוחות חדשים, רשם עלייה של כ-20% במחזור הכספי, והיא כבר מתכוננת לצאת לדרך עם תכנית שהיא בונה לשנת 2020 : "אני מודה על 'זינוק', זו תכנית שמיועדת להציל הרבה עסקים ובעלות עסקים שמתנהלות ללא שיטות ניהול וללא ידע ניהולי. זינוק ליוותה אותי יום-יום ועזרה לי רבות לקרוא את המפה ולהתנהל בהתאם, להסתכל קדימה ולפעמים לקבל החלטות קשות, על מנת להתקדם. כל אישה שרוצה לנהל עסק יציב, מנוהל בצורה יעילה וטובה, עסק רווחי- חייבת להצטרף לתכנית "זינוק", כי מה שמלמדים בזינוק באף מקום לא מלמדים", מסכמת חורי.

למידע נוסף על תכנית זינוק<<< לחצי כאן