"היתה לנו דרך ויסמין האירה לנו אותה"

נגאח ח'יר ניהלה משפחתון עד שנולדה לה בת חולת צליאק. היא החלה לייצר בביתה מאפים ללא גלוטן אבל שיחה עם מנכ"לית עמותת יסמין, כיראם בלעום, הובילה אותה לפתוח מפעל עצמאי לייצור והפצת המוצרים לחנויות טבע בכל רחבי הארץ

 לנגאח ח'יר, בת 48, היה סיפור חיים נורמטיבי לחלוטין עד שהחיים נתנו לה הזדמנות לעשות שינוי והיא החליטה לקחת אותה. הסיפור המדהים של נגאח התמזג עם סיפורה המדהים של עמותת יסמין והפך לעוד סיפור הצלחה של נשים ששואפות ומגשימות חלומות ביחד.

מאפייה ביתית קטנה נגאח מתגוררת בפקיעין, נשואה לפאדל חיר ואמא ל 4 ילדים, 3 בנים ובת יחידה, יארא, אשר נולדה עם מחלת הצליאק, שלימים הובילה לשינוי הגדול בחייה של נגאח: "הפכתי את הלימון ללימונדה", מספרת כיום נגאח, אשר במשך שנים ניהלה משפחתון בבעלותה, "אני יודעת עד כמה היה קשה להתמודד עם המחלה הזו בזמנו, כי לא היתה מודעות כמו שיש היום ולא היו הרבה מוצרים בשוק שהתאימו לחולי צליאק. כתוצאה מכך, התחלתי להכין  מוצרים ללא גלוטן לביתי שלי וגם חילקתי לחולי צליאק שאני מכירה כדי שיטעמו וייהנו.  הטעימות מצאו חן בעיניהם וכולם התחילו לבקש את המוצרים והציעו שאתחיל למכור אותם. כך למעשה פתחתי את המאפיה הביתית הקטנה". מתוך הרצון לגרום הנאה מהמאפים לאחרים, נולד עסק קטן ונגאח עבדה במשך חמש שנים במשפחתון, במאפיה ובצימרים שבנתה המשפחה. אלא שאחרי  5 שנים היא החליטה לשנות כיוון, לסיים את ניהול המשפחתון ולהתרכז בעסקי המאפייה.

"שמעתי את מנכ"לית יסמין ברדיו" כאשר היא מביטה קדימה לדרך העסקים, נזכרה נגאח בראיון רדיו ששמעה כמה שנים קודם לכן ובו סיפרה מנכ"לית עמותת יסמין, כיראם בלעום, על פעילות יסמין- הארגון המוביל בישראל לקידומן הכלכלי של נשים בעלות עסקים מרחבי הארץ, בנות כל המגזרים והדתות, ומכל השכבות הסוציואקונומיות הקיימות. "בשלב הזה היתה לי מאפיה ביתית מאוד קטנה, בנינו את הצימרים ליד הבית ובאותם זמנים היינו במצב כלכלי קשה. במקרה לחלוטין שמעתי את כיראם בלעום ברדיו, היא דיברה על יסמין ועל התמיכה שלהן בנשים והחלטתי לפנות אליה. מאותו הרגע נכנס אור, היא התייחסה אלי ברצינות רבה ומאותה שיחה תמכה בי ועזרה לי בכל מה שרציתי", היא מספרת. 

כתוצאה מאותה שיחה החליטה נגאח לעבור ממאפייה ביתית, לקו ייצור ולפתוח מפעל למוצרי אפייה ללא גלוטן, לטובת הצליאקים. נכון להיום, המפעל, הממוקם במגדל תפן, נמצא לפני פתיחתו וממתין לאישורים האחרונים לפני תחילת הייצור.

כיראם עצמה מספרת כי: "התהליך שעברתי עם נגאח היה מלווה בהתמודדות עם תפיסת עולם, מנהגים והרגלים אבל היא האמינה בעצמה והיתה מוכנה להיפתח לכל האפשרויות, כולל העברת המתכונים מהבית אל הייצור במפעל".

מפעל "מאמא יארא"
בסיוע של עמותת יסמין וליווי אישי של כיראם בלעום, קיבלה נגאח בתחילת דרכה ליווי מנטורינג מהישאם גרייבי, אשר ליווה אותה בבניית תכנית עסקית ובייעוץ פיננסי. כיום מלווה אותה המנטורית מירי פלג גרנות, אשר סייעה לה בשיווק המיזם ובניית תכנית פעולה כנגזרת מהתכנית העסקית. "התוכנית היא להפיץ את המוצרים לחנויות טבע, כאשר ההפצה הראשונה תתבצע באזור הצפון ובהמשך גם למרכז הארץ", אומרת נגאח. העסק החדש נקרא כמובן על שמה של הבת יארא- "מאמא יארא" והוא ייצר כ- 10 מוצרים, ביניהם סמבוסק במגוון טעמים, פיתה מתנפחת, כדורי גבינה ואצבעות גבינה מצופת בבצק, ועוד: "מדובר במפעל שמייצר מאפים ללא גלוטן שלא נמצאים בשוק ברמה כזו של טעמים איכותיים, והם גם נראים מאוד מאוד טוב", היא מסבירה.

על הדרך להצלחה אומרת כיום נגאח: "רציתי להגדיל את העסק מזמן אבל תמיד היתה לי בעיה כלכלית, עד שבא אחי והחליט שהוא יהיה חלק מהמפעל וכמובן הוא המשקיע.  כשדיברתי  עם כיראם וסיפרתי לה את הכל היא תמכה מאוד, עזרה וחיזקה אותי. היא המלווה שלנו שלב אחרי שלב בעסק, היא עזרה לנו בכל השלבים, האירה את דרכינו ונתנה לנו מנטורים שיעזרו וילמדו אותנו מהניסיון והזמן שלהם. אין לי מילים לתאר מה יסמין תרמה לנו. אם אני צריכה לסכם את זה במשפט אחד אז הייתי אומרת- היתה לנו דרך ויסמין האירה לנו את הדרך שלנו. תודה ענקית מכל הלב לכל מי שעזר ועוזר לנו ולכל עסק שצריך עזרה ותודה לכיראם המדהימה".

סיפורה של נג'אח הביא לזכייתה של עמותת יסמין בפרס יו"ר הכנסת לשנת 2016. ח"כ מירב בן ארי שנשאה דברים במעמד הטקס, אמרה כי: "נג'אח היא דוגמא לאחת מתוך אלפי נשים שעמותת יסמין עוזרת להן להפוך לעצמאיות ולהקים עסק משלהן בעולם תחרותי ובזמן שיש הרבה קשיים, ובמטרה להגיע להצלחה".