ההצלחה של אוסי: ממסעדה קטנה בחוף הים ועד לדירקטורית וחונכת מנהיגה מטעם עמותת יסמין

אשת העסקים והיזמית, אוסי הלל פיין, החלה את דרכה ברכישת קיוסק בחוף הים, הפכה לדירקטורית ואשת עסקים מבוקשת בארץ והיא משמשת כיום כמנטורית בתכנית "איזון" של יסמין

תכירו את אשת העסקים אסנת (אוסי) הלל פיין, המחזיקה בבעלותה חברה עצמאית לליווי אנשי עסקים ויזמויות שונות, ובנוסף מכהנת כדירקטורית בשלוש חברות ציבוריות במקביל. אוסי גויסה לפני כשנתיים וחצי כמנטורית לתוכנית "איזון" של עמותת יסמין, חיבור אשר הפך לסיפור הצלחה מרגש, ממש כמו הקריירה העסקית המפוארת שלה.

מקיוסק למסעדה
בשלוש השנים האחרונות, אוסי, בת 53, אמא לשניים ומתגוררת בתל אביב, משקיעה את זמנה בליווי יוזמות עסקיות , ומכנה את עצמה:  The Great Number Two. בימים אלו היא מלווה את היזם עדי שפרעם בפרויקטים שונים של נדלן בארץ ובחול, פיתוח מספר עסקים פרטיים ובחינת יזמויות בתחום הטכנולוגיה. במקביל, היא מכהנת כיום בשלושה דירקטוריונים של חברות הנסחרות בארץ ובחו"ל – אי סי בי השקעות ביוטכנולוגיה בע"מ,  XTL ביופרמסוטיקלס בע"מ ופריורטק בע"מ.
אוסי היא ללא ספק דמות להשראה עבור נשים רבות. היא נושאת עמה הרבה מאוד נחישות ואמונה בדרך שבה היא הולכת, לא חוששת לסלול דרכים חדשות ולהגשים חלומות. למעשה, הסיפור שלה מתחיל מיד אחרי השחרור מהצבא, כאשר היא עשתה את הצעד העסקי הראשון בחייה ופתחה מסעדה במרינה בתל אביב. לשאלה האם היא לא חששה מהסיכונים והכניסה לתחום, היא עונה: "הייתי הרבה יותר אמיצה אז", ומסבירה את ההחלטה לצלול למים, "בתקופת הצבא מאוד אהבתי לרדת לטאבה, סיני אבל המשפחה השתגעה מזה ויום אחד אחי אמר לי- את אוהבת את הים, יש קיוסק להשכרה במרינה על הים- קחי אותו". אוסי לא היססה ושכרה את המקום, למרות שכיסיה היו ריקים אבל תושייה עסקית לא חסרה לה כנראה מעולם. "לא היה לי כסף אז לוויתי מבעלי הקיוסק", היא נזכרת, "אחר כך הפכתי את הקיוסק למסעדנות, שיניתי את אופיו ומכרתי אותו אחרי שנה וחצי סופר-מוצלחות". היום המקום מוכר כמסעדת פורטונה המצליחה.

 הדרך לעסקים עוברת בים
מכירת המסעדה היתה רק ההתחלה בהצלחה עסקית ארוכת טווח שאותה סללה אוסי במשך השנים. היא המשיכה לעבוד סביב השעון, פתחה במקביל פאב בשכונת התקווה ואז הכירה את בן זוגה השייט והחליטה לצאת לים. "רציתי ללכת כיוון אחר ולשם הלכתי. התחלתי להפליג. היום אני בין היתר גם סקיפרית". אחרי מספר חודשי הפלגה, היא שבה הביתה ונכנסה לעסק המשפחתי בתחום דודי שמש, מה שהפך לבית הספר הטוב ביותר לעסקים עבורה. "שם למדתי את כל הטעויות העסקיות", היא מספרת, "עבדתי עם אחי ולמדתי הכל, מרצפת ייצור ועד מכירות, שירות לקוחות, שיווק. הגעתי מהעשייה, החיים זה לא רק מודלים כלכליים". אבל אוסי הבינה שגם את זה צריך לעשות בדרך וסיימה תואר ראשון בלימודים קלאסיים ולימודי תעודה במנהל עסקים. במקביל היא החלה לעבוד בחברת הייטק בתחום המרקום (תקשורת שיווקית) והתקבלה ללימודי תואר שני  בתוכנית מנהלים באוניברסיטת תל אביב. בבית כבר חיכה לה תינוק אבל היא לא התכוונה לעצור לנוח.

מכישלון צומחת הצלחה
בגיל 32  צללה אוסי שוב לעסקים ועסקה בהקמת קרן הון סיכון, שלא צלחה ומכאן נכנסה לתוך עולם הדירקטורים וכיהנה כדירקטורית בזרוע השקעות הון סיכון של בנק לאומי. "פתאום אני רואה פורטפוליו של 100 חברות, עולם חדש נפתח בפני", אומרת אוסי, אשר במשך 15 השנים האחרונות  כיהנה ב-7 דירקטוריונים שונים, כמעט תמיד בחברות טכנולוגיה והשקעות. בשלב מסוים היא אף נכנסה לחברת יזמות סטארט-אפ צעירה, העונה לשם "ניוטון", כאשר הרעיון היה לפתח פלטפורמת הנעה למטוסים, מכוניות, גנרטורים ועוד. "שם עברתי את כל שלבי הסטארט-אפ", היא מספרת, "בסופו של דבר החברה נסגרה כי אחרי 16 שנה לא הצלחנו לגייס יותר כסף. היינו קצת יהירים עם הרעיון אבל זו היתה כברת דרך מרתקת. נסעתי בין כל חברות הרכב בעולם, למדתי לדבר שפה אחרת. הניסיון הזה עזר ועוזר לי היום מאוד בתוך הדירקטוריונים".

כיום כאמור, אוסי היא מנטורית בתכנית איזון של עמותת "יסמין", ומעבירה את הידע שלה לטובת המשתתפות וצמיחתן העסקית.

"האג'נדה של כיראם הקסימה אותי"
תכנית איזון של עמותת יסמין כוללת 5 מחזורים שנתיים, שמטרתם לבנות דור של מנהיגות כלכלית נשית, אשר תשתלב מוקדי קבלת ההחלטות ותהפוך לכוח משפיע על הכלכלה והחברה הישראלית.
"התכנית פועלת לחזק את הנשים העצמאיות ולפתוח להן דלת לתפקידי חברות דירקטוריון בממשלה, במגזר הציבורי והמוניציפאלי, בחברות מובילות במשק", מסבירה כיראם, אשר רואה את התוצאות לטווח הארוך, "אני מאמינה שאותן נשים שיפרצו דרך לתפקידים אלו גם יוכלו להשפיע על כניסתן של נשים נוספות, קידומן במגזר הציבורי וביחד הן יהוו כוח משפיע על תהליכי קבלת החלטות במדינה".
על החיבור עם תכנית "איזון", אומרת אוסי: "נפגשתי עם כיראם והתכנית הקסימה אותי, כיראם הקסימה אותי, האג'נדה שלה הקסימה אותי. העובדה שהתכנית נותנת מענה לנשים ממגזרים שונים, היא לדעתי אחת המטרות החשובות והחלטתי להירתם למשימה. שידכו לי את אנג'ל אל-פחל, שהיתה מנהלת סניף סופרפארם וליוויתי אותה בנחישות במשך שנה וחצי. מה שהיה הכי מרגש בכל הסיפור הוא ששתינו ניגשנו בסופו של דבר לנבחרת הדירקטורים הממשלתיים, היא התקבלה ואני לא. מאוד שמחתי, זו גאווה גדולה והיא אישה נפלאה וראויה ועד היום אנחנו בקשר".

לשאלה כיצד התכנית תרמה לה כמנטורית, היא עונה בחיוך: "זה כיף לסייע למישהו להגשים חלום. שינויים מתחילים בדיוק מהמקום שבו ישנן נשים נחושות".

 איזו עצה היית נותנת לנשות עסקים?
"לא צריך להצטנע, אנחנו צנועות מידי. כשאני צריכה לעשות מו"מ עבור מישהו אחר, אני יודעת להילחם מצוין אבל כשזה עבור עצמי, אני מוצאת את עצמי נופלת לפעמים למקום המתנצל".

כיום אוסי החלה ללוות משתתפת חדשה בתכנית איזון והיא לא מסתירה את ההתרגשות: "המשתתפת החדשה ששידכו לי היא יועצת כלכלית, בחורה מדהימה אנרגטית, ששואפת להשתלב בדירקטוריון ואני מצפה לדרך שנעשה יחד".

השותפים של יסמין מהווים צלע חשובה
"השידוך" הזה בין יסמין לאוסי, הוא רק אחד מבין רבים. "עמותת יסמין ממשיכה לחזק שותפויות ושותפים לאג'נדה. דוגמא לכך הם כ- 30 נשות ואנשי עסקים, יושבי ראש וחברי דירקטוריון בחברות נסחרות בבורסה, אשר נקשרו לפעילות העמותה, מתוך אמונה בדרכה של "יסמין", אומרת כיראם, שמבחינתה השותפים מהווים צלע חשובה בפעילות העמותה ובתוך כך, גם בתכנית 'איזון'. "אותם אנשים, לקחו על עצמם ללוות את בוגרות תכנית איזון ולפתוח עבורן דלת לתפקיד בכיר במשק, במטרה אחת משותפות- לקדם נשים למרכז מוקדי ההשפעה", היא מסכמת.