חנאן אבו מוך

מייסדת ומנכ"לית חוות אבו ג'מיל בוגרת תקשורת ומנהל עסקים. חנאן כבהא אבו מוך, נולדה בכפר ברטעה באזור המשולש, למשפחה מרובת ילדים, ולהורים משכילים, אבא מנהל במקצועו, ואמא בוגרת ספרות אנגלית. "בשבילי חיי הכפר הם סמל לחשיבות המשפחה והסולידריות שלה. אחד הערכים החינוכיים שהקנו לי בבית הוא ערך העבודה. אמא התעסקה בסדנאות אומנות ומחזור, דבר שלימד אותי כלים אמנותיים ונתן השראה לפיתוח מודלים לעסקים חברתיים".

"לאורך השנים היה לי ברור שאבטא את עצמי באופן הטוב ביותר באמצעות עסק חברתי, שיתן ערך מוסף לנשים ערביות. התחתנתי עם עטאף אבו מוך מבאקה אל גרביה. כאישה ערביה היה לי הכי חשוב להקים משפחה. אחרי שבע שנים וכשארבעת ילדי היו בבית ספר, היה לי יותר זמן לעצמי. היה לי המזל שנכנסתי למטע זיתים ששייך לבעלי הבנתי שכאן אני יכולה להגשים החלום שלי, אחרי עבודה קשה של שנה וחצי הפך החלום למציאות".

בשנת 2008 לקחתה על עצמה חנאן את ההקמה והניהול של החווה הכפרית, חווה אקולוגית חינוכית שמטרתה ללמד על ערכי קיימות, איכות סביבה ומורשת ים תיכונית וערבית. החווה ממוקמת בבאקה אל גרבייה, ומקיימת מגוון סדנאות ופעילויות לאוכלוסיות שונות.

עוד מספרת חנאן כי יסדה עמותה בשם 'נשים יוזמות' ובה היא מעסיקה כעשרים נשים  ומייצרת להן תעסוקה ותומכת בהן לעצמאות. באביב 2016 הפיקה את פסטיבל נשות האדמה יחד עם שותפות נפלאות. הגיעו 800 נשים יהודיות וערביות לחגוג את יום האישה הבינלאומי יחד. "הפסטיבל נתן לי תמריץ שאני בכיוון הנכון. החווה בשנה האחרונה הפכה למרכז נשים וגאה לארח נשים (וגם ארגונים, בתי ספר, משפחות) מכל החברות במגוון פעילויות המוצעות בחווה. אירועים כאלה ואחרים מהווים אבני דרך להעצמת נשים וקידום שיתופי פעולה ודו-קיום. אני כל הזמן מתחדשת ומשתתפת בקורסי העשרה שונים: אומנות בשנקר, יזמות נשים, תיירות, יישוב סכסוכים, איכות סביבה, קיימות ועוד".

החווה מציעה מגוון פעילויות כגון: סדנאות וימי גיבוש למגזר העסקי והפרטי, שימוש בחווה לימי עיון, גיבוש וסדנאות, סדנת אפייה ובישול ערבי מסורתי מגוון טיפולים לגוף ולנפש, ארוחות בוקר וצהריים עשירות ומזינות מהמטבח הערבי האותנטי.

בחווה תמצאו קסם מיוחד, השראה ליזמות ועשייה, שבירת מוסכמות והצלחה כנגד כל הסיכויים. אני כמנכ"לית החווה, עם דגש על תעסוקת נשים וקידומן והגברת המודעות הסביבתית בקרב הילדים בחברה ככלל מובילה את פיתוח החווה כמקום שבו כולם יכולים להרגיש כמו בית, ללמוד על תרבויות, איכות סביבה, אוכל, וכן קבלת האחר.

אני מעבירה הרצאות מעוררות השראה על תהליך הקמת החווה וניהולה ומספרת על התהליך האישי שלי כאישה ערבייה המנהלת עסק חברתי יוצא דופן במגזר הערבי בפרט ובארץ בכלל.

בתחילת דרכי עמותת יסמין סייעה לי בפרסום ושיווק העסק. בנוסף לכך  למדתי קורס שיווק אינטרנטי במסגרת העמותה שעזר לי להבין את הכלים שעומדים לרשותי בשוק של היום.

חוות אבו ג'מיל בפייסבוק

לאתר החווה