מהישרדות להזדמנות: כך הצליחה עו"ד בלהה מצגר לצמוח בזמן משבר הקורונה

 הישיבה בבית בתקופת ההסגר המריצה אותה לחזור לעשייה, היא נרתמה לייעץ לבעלי העסקים, גייסה אנשי ציבור להנגיש את המידע ובדרך הבינה שבמציאות החדשה אנשים צמאים לסיוע, והרחיבה את שירותי המשרד שבבעלותה – תכירו את עו"ד בלהה מצגר, מי שהפכה את תקופת ההישרדות לתקופת הזדמנות

כיצד הפכה עו"ד בלהה (בילי) מצגר, בעלת משרד עורכי דין וחברה להתחדשות עירונית, את תקופת הקורונה להזדמנות לפיתוח עסקי?
בחודש מרץ, עם ההכרזה על סגר לאומי בעקבות מגפת הקורונה, עשרות אלפי בעלות ובעלי עסקים קטנים ובינוניים מצאו את עצמם בבית, אובדי עצות וחסרי אונים. עסקים נסגרו, הלקוחות הקפיאו את פעילותם והמוטיבציה הכללית, לאור המגבלות שהוטלו על המשק, היתה בנסיגה דרסטית. אלא שמתוך המשבר, היו גם מי הצליחו להפוך את תקופת ההישרדות לתקופת הזדמנות. אחת מהן היא עו"ד מצגר, יזמת בעלת תושייה יוצאת דופן, שלפני כתשע שנים פרשה מתפקידה כשוטרת במשטרת ישראל, והחליטה יחד עם שותפים לפתוח עסק עצמאי.

כיום, עו"ד מצגר היא שותפה, מייסדת ומנכ"ל של משרד עורכי דין מוטאי, מצגר גרבאוי שעד הקורונה התמתחה בתחום התעבורה, עומדת בראש חברת "אביבים" – חברה מארגנת להתחדשות עירונית, מכהנת בהתנדבות כיו"ר "להב" מחוז חיפה והצפון וחברת הנהלה בעמותת יסמין, אליה הצטרפה לפני למעלה משמונה שנים. על כך היא אומרת: "כאישה ובעלת עסק התחברתי לחזון ולמטרות הארגון והן השפיעו עלי באופן אישי. בזמנו הייתי עורכת דין כעסק עצמאי משלי ויסמין כארגון שמקדם נשים עצמאיות, מוביל לשינוי חברתי כלכלי למען נשות ישראל ובונה שדרת מנהיגות כלכלית נשית, הייתה עבורי קרקע לצמיחה, תמיכה ומימוש עצמי".

אלא שמשבר הקורונה תפס את עו"ד מצגר בסיטואציה לא קלה, כאשה נשואה ואמא לארבעה ילדים, ששהו בהסגר ללא מסגרות חינוך ועם ירידה בנפח פעילות המשרד. "התקופה היתה מלווה בקושי רב, ומצאתי את עצמי מטפסת על הקירות בבית", היא נזכרת, "אבל אני בן אדם של עשייה ואחרי שבמשך כמה ימים הורדתי את הרגל מהגז, מתוך אילוצים חיצוניים החלטתי ליזום שינוי כיוון".

באותם ימים היא נרתמה כל כולה למען פעילות סיוע לעסקים קטנים ובינונים והקימה מטעם "להב" מוקד פניות לעסקים, בשיתוף עם עיריית חיפה. עו"ד מצגר בעצמה העניקה ייעוץ בהתנדבות למאות פניות של בעלי עסקים מידי יום. "בתקופה הזו למעשה התרחשה התפנית בקריירה המקצועית שלי, החלטתי לקחת את העסק קדימה, ותוך כדי תנועה ומתוך הבנה כי לציבור בעלי עסקים ולציבור בכלל חסר ידע שיכול לסייע להם בקבלת החלטות נכונות, החלטתי להקים מחלקות בכל תחומי המשפט, מחלקת מקרקעין, מחלקה אזרחית, מסחרית ועוד", היא אומרת במבט לאחור.

במקביל, מאחר והתנועה על הכבישים היתה דלה ומשטרת התנועה הפחיתה את האכיפה, גם התיקים שבהם טיפל המשרד החלו לרדת. "חשבתי איך אפשר לפתח מוצר חדש שיתאים לתקופה אליה נקלענו, ויזמתי הקמה של מחלקה משפטית לטיפול בנפגעי קורונה, עובדים שפוטרו, קשיי השכרת דירות, קשיים כלכליים ועוד", אומרת עו"ד מצגר, כאשר ברוב התיקים דאז טיפל משרדה בפרו בונו. הדבר התאפשר מתוך איתנות ועוצמה עסקית של המשרד ובד בבד, מתוך תחושת השליחות שבה היא רואה את הטיפול בעסקים קטנים ובאלו שידם אינה מסגת.

את היוזמה להקים את המחלקה לנפגעי הקורונה שאבה עו"ד מצגר כחלק מהעשייה שהיא ייצרה מידי יום בתקופת המשבר. "כל יום חשבתי איך למנף את התקופה לטובת עשייה. התחלתי לעשות שידור לייב, אירחתי בשידורים אנשי ציבור, ביניהם את ראש עיריית קריית מוצקין, יו"ר לשכת עורכי הדין, יועצת מס ועוד, כדי להנגיש מידע לציבור", היא מספרת.

בנוסף, היא ייסדה פינת ייעוץ יומית עם עורכת דין ממשרדה, המנהלת את המחלקה האזרחית וביחד הן העבירו ידע אקטואלי ורלבנטי לתקופת ההסגר, לטובת הצופים בבית. "הבנתי שיש עולם שלם של תוכן שנולד בתקופה של הקורונה", אומרת עו"ד מצגר על אותם ימים, "התראיינתי בתקשורת וזעקתי את זעקת בעלי העסקים העצמאיים, שלחתי מכתבי בקשה לביטול ארנונה לעסקים לעיריות. בדרך מצאתי שאין לאנשים עם מי להתייעץ וכך הקמתי במשרד את המחלקות החדשות. בדיעבד התקופה הייתה קרש קפיצה לעולם תוכן שלם ולהרחבת פעילות המשרד".

לא פחדת להרחיב את הפעילות בזמן שכולם הקפיאו אותה?
"להפך, ראיתי את התקופה כשהזדמנות לצמיחה, גייסתי צוות מקצועי לכל מחלקה ואני עדיין עסוקה בפיתוח העסקי. בפועל מהלך ההתרחבות מוכיח את עצמו".

מהיכן שאבת מוטיבציה לעשייה באותה תקופה?
"לא הרגשתי שאני במשבר, לא בחיים האישיים ולא המקצועיים, להפך, הגעתי למסקנות ואחת מהן הייתה שאני צריכה לתת שירות לאלפי הלקוחות שלי בכל התחומים ולהרחיב את הפעילות לעומת תקופת השיגרה שלפני הקורונה, אז הייתי שקועה בעבודה, לא עצרתי לחשוב איך אפשר לקחת את העסק צעד אחד קדימה. כמובן שכל זאת התאפשר בזכות תמיכה אדירה שקיבלתי בבית מבעלי ומאמא שלי, שעמדו לצידי ונתנו לי את כל האנרגיות והעזרה שנדרשה,  בכל זאת, לא פשוט להוביל הרחבה של פעילות בתקופה שבה יש לי 4 ילדים קטנים בבית". 

כיצד התמודדת עם המשבר בחברה להתחדשות עירונית, בעקבות עצירת כנסי דיירים?
"בתחום ההתחדשות העירונית היה קושי גדול כי לא ניתן היה להתקהל ולהפגש עם הדיירים לצורך קידום פרויקטים. גם כאן מצאנו פתרון, התחלנו לעבוד בזומים, ניצלנו את התקופה להשתכלל בשיטת העבודה. עכשיו, בדיעבד, העולם נראה שונה אבל באותו זמן המעבר לאמצעים דיגיטלים במקום הקשר האישי עם בעלי הדירות היה נראה בלתי אפשרי. אז הנה עוד הוכחה שהכל אפשרי, ואנחנו ממשיכים לקדם פרויקטים".

האם לדעתך תקופת הקורונה השפיע באופן שונה על הנשים בעלות עסקים?
"בשנים האחרונות אני משמשת כחברת הנהלה בעמותת יסמין ויועמ"ש העמותה. יסמין היא עמותה ללא מטרות רווח, המונהגת על ידי נשים ולמענן, אשר פועלת  בפריסה ארצית למען קידום שינוי כלכלי וחברתי עבור עסקים בבעלות נשים יהודיות וערביות מכל המגזרים, הדתות והשכבות הסוציו-אקונומיות. מנתונים שנאספנו בעמותה זה די ברור שהקורונה השפיעה באופן שונה על עסקים בבעלות נשים, הרי מסגרות לימודים נסגרו, הילדים נשארו בבית ונטל ההורות נפל ברובו על כתפי האישה. אנו ביסמין פועלות ללא לאות מול משרדי הממשלה בכדי להכיר בשוני הזה ולתת מענה מותאם.אני גאה ורואה שליחות עצומה להיות חלק מהנהלת והנהגת יסמין ולסייע בקידום נשות עסקים בבעלות נשים צורך שהתחזק והתעצם בתקופת הקורונה".

יש לך מסר לבעלי העסקים שמתקשים לצאת מהמשבר?
"במהלך הקורונה נחשפתי לקשיים של אנשים, גם היום אני רואה אנשים שנלחמים על הלחם, המצב לא קל. מנקודת המבט שלי – כל קושי הוא הזדמנות, צריך להמשיך בעשייה, כדי לייצר עשייה חדשה".