בשיתוף עמותת יסמין
השנים האחרונות הן לא פחות ממהפכה בעולם העסקים. חוקי המשחק השתנו יחד עם פריחתה של המציאות הדיגיטלית, שפרצה לחיינו. האחראים העיקריים למהפכה הם הרשתות החברתיות והסמארטפון שיש לכל אחד מאתנו ביד ומקשר כל אדם, בכל זמן אל כל העולם.
לכן, כדי להגיע היום ללקוחות, צריך להפעיל הרבה יצירתיות, להשתמש בכלים הדינמיים שמציעה הרשת ולהשתמש יותר בקשר בין אישי עם לקוח הקצה. דווקא השינוי הזה הביא איתו הזדמנות גדולה לעסקים קטנים ובינוניים.
עולם העסקים נראה כעולם גברי וקשוח אבל כיום, יותר נשים מתנסות בעולמות היזמות ובשפה החדשה שנוצרה עם העולם הדיגיטלי. היצירתיות והאינטואיציות הנשיות יכולות להפריח יתרונות עבור עסקים שמנוהלים על ידי נשים. ולמרות זאת בישראל 2017 כ-4% בלבד מהעסקים הקטנים בבעלות נשים.
מי שפועלת ומסייעת בנושא היא עמותת יסמין שהוקמה לפני למעלה מעשור ומובילה קידום של עסקים בבעלות נשים, מכל קשת המגזרים, הדתות והשכבות הסוציו אקונומיות ברחבי הארץ, יהודיות וערביות כאחד. כיום העמותה מייצגת יותר מ-8500 נשים בעלות עסקים קטנים ובינוניים בישראל, החברות בעמותה.
בעוד פחות מחודש (11 בדצמבר) תתקיים ועידת "יסמין" לקידום עסקים בבעלות נשים, בראשות עופרה שטראוס – "עסקים קטנים מניעים את הכלכלה", בהשתתפות שרת המשפטים איילת שקד. מקום חשוב יינתן בוועידה למקומו של הדיגיטל כמעצים עסקים בכלל וכאלה של נשים בפרט. במהלכה, מיטב נשות המקצוע יחלקו עם יזמיות מכל התחומים והמגזרים את הידע שלהן במטרה שכל אחת תוכל להקים את החלום שלה על הרגליים.
רגע לפני הוועידה שאלנו נשים שעשו, עושות ויודעות, איך עושים את זה נכון ומה חשוב לדעת על העולם הדיגיטלי החדש, הכלים שהוא מציע ותפקידו בעסקים בעידן החדש?
"אין הצלחה בלי התמדה"
ענת לב אדלר יוצרת בעולמות התוכן הרבה מאד שנים. לפני כ-3 שנים, בעיצומו של משבר אמצע חיים שלה, התפרסם ספרה "כותבת ומוחקת אהבה", שמכר עד היום יותר מ-50 אלף עותקים. את הצלחת הספר והמהפכה שהביא לחייה, היא תולה לא רק בכתיבה המשובחת אלא גם בקהילה שהתהוותה סביב הספר.
"הוצאתי 12 ספרים לפני "מוחקת וכותבת אהבה" אבל בזכות תזמונו של הספר במקביל להתחזקות פייסבוק, נוצרה סביבו קהילה גדולה. התכנים בהם נוגע הספר נגעו בהרבה אנשים; משבר אמצע החיים, ההורות, הזוגיות ועוד ובקהילה שנבנתה בפייסבוק, אנשים היו יכולים לדבר, בינם לבין עצמם ואיתי על זה. הקהילה נוצרה ואני רציתי ונדרשתי לצקת בה תכנים" היא מספרת.
"זה התחיל בעמוד שהקמתי בפייסבוק אחרי יציאת הספר. העמוד ואני הפכנו לכותל. העמוד והקהילה יצרו הרבה שיח והביאו את הדרישה להרצאות בנושאים בהם עוסק הספר. 90% מההרצאות שלי הגיעו מאותה קהילה בפייסבוק. הפעלתי מימון לפעילויות העמוד אבל תוכן טוב שכתבתי, עמד בפני עצמו והיה מאד ויראלי, גם ללא פרסום. הוא יצק תוכן לקהילה והרחיב אותה".
– מה הדבר הכי חשוב לדעתך בפעילות דיגיטלית?
"הפרסום לא עוזר אם אין מאחוריו תוכן אמיתי", מסבירה. "צרו תוכן משלכן, השמיעו את הקול שלכן. בעידן, שמקדש את העטיפה החיצונית, להביא אותנטיות ואת הקול שלכן, זה עניין ללא תחליף".
"תעזו – תכתבו ותלטשו את היכולות שלכן, בקול האישי שלכן. לא מרגישות שאתן מסוגלות? קחו אנשי מקצוע, רצוי נשות מקצוע. זה נדרש וזה חכם ואחר כך – לכו ללמוד איך לעשות את זה בעצמכן באופן נכון". לדבריה, "אף אחד לא יכול לנסח את החלום שלכן חוץ מכן. אין תחליף למי שכותבת את עצמה ואלה מיומנויות שאפשר לפתח. הספר שלי כנראה הצליח בגלל הקול שלו – הוא מדבר את הדברים בקול שלי וזה כנראה עזר לאנשים לשמוע את עצמם בתוך הדבר הזה".
– איך עושים את זה?
"נסו ליצור סביב העסק שלכן קהילה. המשמעות שלה קריטית בהצלחה. הקהילה מגלגלת את הדברים שאתה אומר והגלגול שלהם מהדהד את הדברים. בלי הקהילה שנוצרה סביבי לא הייתי יודעת באמת מה הכוח שלי", מסכמת לב אדלר.
"להקים אתר זה כמו לידה. לשווק אותו זה כמו גידול של הילד"
אנה ברודי היא מומחית איקומרס ושיווק דיגיטלי. היא מלווה עסקים בשיווק חנויות אונליין ומובילה דעת קהל בתחום הקניות ברשת. בוועידת יסמין היא תוביל שולחן עגול בנושא שיווק ועולם המכירות באונליי
"שיווק זה משהו שצריך ללמוד ולהשקיע בו. רבים לא יודעים כמה קל לפתוח חנות מקוונת. קל יותר מפתיחת חנות פיזית", היא אומרת ומוסיפה: "אבל להקים חנות וירטואלית זה החלק הקל יחסית, כמו לידה. שיווק זה החלק הקשה והמתמשך, כמו גידול הילד. כשמקימים עסק, חייבים להשקיע בשיווק דיגיטלי. לא מספיק להסתמך על משפחה וחברים".
"לא רוצים או יכולים ללמוד?" אומרת אנה, "קחו אנשי מקצוע שיעשו את זה עבורכם. חייבים לדעת, כשנכנסים לעסק, שצריך להשקיע כסף וזמן בשיווק".
– חייבים לשווק בדיגיטל?
"לבנות קהילה פיזית סביב העסק ולעשות פעילות שיווק מחוץ לרשת יעשו את השיווק – ואיתו את התוצאות – באיטיות, וזמן הוא קריטי לעסקים. לכן שיווק דיגיטלי כל כך חשובים. בשיווק צריך להשקיע זמן וכסף ואת זה יש לקחת בחשבון בתמחור האתר".
– באיזה פלטפורמות את מציעה לקיים פעילות?
"יש את פייסבוק כמובן אבל הוא הוא לא הערוץ היחיד. יש עוד הרבה ערוצים דיגיטליים לשיווק ואת זה צריך ללמוד ולהיעזר במי שיודע. אבל הכי חשוב לדעת", היא קובעת, "שלפני כל פעולה שיווקית צריך להתמיד ולהשקיע בלספר את הסיפור שלך ושל העסק. צרו סביבכם קהילה שתעקוב אחריכם ותתחבר אליכם רגשית. תפתחו בלוג, תשקיעו בקידום של האתר שלכם ברשת ואל תפסיקו לחבר את הקהל שלכם לסיפור שלכם ושל העסק".
"נוכחות משמעותית בזירה. פשוט להיות נוכח"
"הדבר החשוב ביותר כדי לשווק בדיגיטל הוא לייצר נוכחות משמעותית בזירה. צריך פשוט להיות נוכח" אומרת מיכל אלבז, המייסדת, הבעלים ומנכ"לית אתר הביוטי GUILTY.
"חשוב להיות זמינה ללקוחות בכל שעה ובכל מצב ולכן כשאתן מפרסמות פוסט, נניח, עקבו אחריו כדי לענות על שאלות ותגובות ולייצר אינטרקציה עם הלקוחות. הלקוחות מצפים לשרות לקוחות בכל עת", היא אומרת.- מה עוד יכול לתרום לקשר עם הלקוחות ברשת?
"הפתיעו את הלקוחות שלכם בתוכן מיוחד ורלוונטי עבורם. התוכן הוא ערך מוסף מעולה. כחלק מהשירות, אפשרו ללקוחות מדיניות החלפה גמישה וידידותית. זה יוצר אמינות מול הלקוח ויחד עם שירות אדיב וזמין, תעשו את ההבדל עבור הלקוח. נסו שחווית הרכישה תהיה קצרה וידידותית ואל תהססו להשתמש בפלטפורמות מגוונות: וידאו, סטילס, אפליקציות של אפקטים. תעשו את הפוסטים שלכן בפייסבוק ובאינסטגרם מעניינים ומגוונים. חשוב להישאר כל הזמן מעודכנים בכל מה שקורה בעולם הדיגיטל. אל תישארו מאחור", היא מסכמת.
מכשירים נשות עסקים
כיראם בלעום היא מנכ"לית עמותת יסמין, שמקיימת הכשרות מגוונות לנשים כדי שיתאימו לעולם החדש. "ההכשרות שעמותת יסמין נותנת הן עמוד השדרה של הידע שכל בעלת עסק ויזמית צריכה לדעת", אומרת בלעום. "אנחנו מתאימים את הידע שאנחנו מעבירים לרמות ולצרכים של היזמיות ובעלות העסקים. לפני כל הכשרה אנחנו מראיינים אותן ומתאימים להן, לפי רמת הידע, את התוכנית שמתאימה לה".
לדבריה, בעמותה רואים משמעות לידע המשתנה בין נשים ממקומות שונים בארץ ורמות ידע שונות. באלום מציינת כי העמותה נותנת הכשרות שונות כמו יזמות עסקית, ניהול כללי של עסק, שיווק ומכירות, שיווק דיגיטלי, ניהול פיננסי, הכשרה להיות ספק לתאגיד גדול וגם הכשרת יזמיות עם פרופיל עסקי גבוה להיות דירקטוריות בחברות. בכל אחת מההכשרות ניתן גם חיזוק של הביטחון האישי והמקצועי ליזמיות. "אישה בבני ברק ואישה בנצרת באות עם ידע והשכלה שונה ולכן ההתאמה מאד חשובה. המטרה שלנו, שכל הנשים יוכלו ליישם את הידע שיירכשו", אומרת בלעום. "אנחנו ממשיכים כל הזמן להקשיב לשטח ולחשוב על עוד הכשרות שהשטח דורש וצריך".
את ההכשרות מעביר צוות ותיק, בפריסה כלל ארצית, גברים אבל בעיקר נשים בעלי ידע מקצועי רלוונטי.
– למה ההעדפה לנשים?
"נשים מתייחסות לנשים אחרת, הן מאוד נדיבות בהעברת מידע", אומרת בלעום. "נשים פחות מתביישות לשאול מרצה אישה. אנחנו ממשיכים להכשיר מרצות ומרצים כל הזמן".
"דיגיטל וטכנולוגיה הם מפתח בהכשרות שלנו. יש לנו ליווי של חדשנות, שמותאם לשוק העסקים היום ואנחנו עוזרים ליזמיות לכוון לביקוש בעולם העכשווי ולכן בכנס הזה כיוונו לנשים מובילות, שיש להן ניסיון בעולם החדשני, העכשווי" מסכמת בלעום.
גם אתן יכולות להשתתף בוועידה ובשולחנות השיח בה ולפגוש נשים חזקות, שמחזקות נשים. הקליקו כאן להרשמה
בשיתוף עמותת יסמין
01/01/70
"לפתוח עסק, זה קל כמו לידה. השיווק קשה כמו גידול ילד"
בישראל 2017 כ-4% בלבד מהעסקים הקטנים בבעלות נשים. לפני ועידת "יסמין" לקידום עסקים של נשים, שאלנו כמה מהן איך מקימים עסק, ומהו שיווק דיגיטלי?