גם לנשים מותר לחלום

"TLV:TIMES"

כירעם בלעום הקימה לפני עשור שנים את עמותת 'יסמין' לקידום עסקים של נשים. בכנס השנתי של העמותה פגשנו לשיחה את בלעום שסיפרה לנו על איך הצליחה לפרוץ את גבולות המגדר והמגזר בדיוק כמו שרי רוט חרדית שקימה אתר חדשות ומנסה לפרום את חומות החדשנות

הנתונים מדברים בעד עצמם : רק כ–19% מהנשים הערביות ו–45% מהנשים היהודיות הן חלק מכח העבודה במשק הישראלי. רק 15% מתוך כ–465,000 עסקים קטנים בישראל,
הינם בבעלות נשים ורק כ–20% מהמחזיקים בתפקידי ניהול בישראל הן נשים. נתונים אלו ועוד היוו לפני עשור שנים את הטריגר להקמתה של עמותת 'יסמין' שפועלת לקידום של נשים בעלות עסקים מכל קשת החברה הישראלית אותה הקימה כיראם בלעום תושבת טייבה נשואה פלוס 4 ביחד עם עפרה שטראוס שמשמשת כנשיאת כבוד הם מנסים לשפר את הנתונים העגומים כפי שהוצגו למעלה "הנתונים הללו נכונים לצערי הרב וזה קורה מפני שהממשלה לא תומכת".

מה קורה בתחום הזה בתוך המגזר הערבי ?

"מצד אחד יש הרבה ביקוש והקמה של עסקים בבעלות נשים. אבל המצב הכללי הוא שיש פי שתיים קושי".

ואיך את מקדמת את עצמך ולפרוץ את הגבולות ? "יסמין זה העסק שלי ואני חושבת שהצלחתי לפרוץ גבולות בזכות החינוך שקבלתי בבית ועד התכונות הללו אפשר לרוץ רחוק" בלעום ממליצה להטמיע חינוך ליזמות כבר מגיל צעיר. בלעום ממליצה לנשים שרוצות להקים עסקים לא לרוץ ולמהר לחשוב תחילה "צריך טוב טוב לתכנן ולבדוק ורצוי מאוד להתייעץ עם גורמים מקצועיים כמו יסמין והכי חושב להעז ולא להפסיק לחלום".

דוגמא מצוינת לשילוב נשים בעסקים היא שרי רוט מולי"ת אתר 'חרדים 10' מקרית ספר "נכון שזה נשמע לא שילוב כל כך טבעי. אבל אני כן עושה את זה. יש לי שאיפות שבניי יהיו תלמידי חכמים ואני מסתובבת בכנסת ככתבת פוליטית. אני מאמינה שניתן לחבר בין ציבורים שונים ולכבד את השונה".

זה לא מובן מאליו שאישה בחברה מסורתית תעשה דבר מהסוג הזה ? "יש המון סטיגמות וכל עוד האישה אינה חורגת מכללי ההלכה ופועלת בעצת רבים לא אמורה להיות בעייה. אני לא עושה שום דבר ממקום של להתריס או לנגד רבנים. התפקיד שלי להיות נציגה ולהסביר את הציבור החרדי לציבור החילוני ואולי גם לפרום את חומות החשדנות"

להקראית הכתבה המלאה לחצו כאן-