להיות אישה זה לחיות בתחושה של הצלחה

מאת: שקמה תבור

"אני אישה, ערבייה, ישראלית ומצליחה", אני שומעת אותה אומרת, ולא יכולה שלא לחשוב על כל הקלישאות החבוטות. האם זה מדע בדיוני? ניצחון אפי כנגד כל הסיכויים? שיחת עומק עם כיראם מבהירה לי שזה בכלל לא המצב, שזאת מציאות אפשרית לחלוטין של אישה שמייצרת סביבה את חוויית החיים שאותה היא מבקשת לחיות. החיים על פי כיראם בלעום.

כדי להצליח לקיים שיחת טלפון ללא הפרעות עם כיראם בלעום מוכרחים לקבוע פגישה טלפונית דרך סיגל, המזכירה הנפלאה של עמותת "יסמין". והאמינו לי, מאוד לא פשוט לקבוע שיחה עם האישה העסוקה הזאת. כשהגיע מועד השיחה המיוחל לצורך הריאיון הזה, גיליתי מעברו השני של הקו אישה מעניינת, רהוטה ושנונה, כזאת שמכמה משפטים בודדים בעברית משובחת עם מבטא ערבי רך, אפשר להבין שמדברים עם מודל לחיקוי, אפילו דמות להערצה.

איך הכל התחיל?

לכיראם, שנולדה בטייבה שבמשולש, סיימה את לימודי התואר הראשון במזרחנות באוניברסיטת בר אילן, ותואר שני בכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת תל-אביב, יש חלום אחד גדול – לפתוח עסק עצמאי משלה שיהפוך להיות עסק משפחתי. בינתיים, עד שחלומה יקרום עור וגידים, היא עסוקה בלשנות את העולם. טוב, לשנות את החלק הקטן שלנו בעולם, את התפיסה של נשים בעולם העסקי במשק הישראלי. ובינינו, מה הפלא שכיראם הוכרזה כאחת הנשים המשפיעות ביותר במשק, בראש הרשימה של הנשים שעושות את מדינת ישראל למקום טוב יותר לחיות בו?

עמותת "יסמין", העמותה שבראשה כיראם מכהנת כמנכ"לית, חרטה על דגלה שני נושאים עיקריים: הראשון, והבולט ביותר, הוא האמונה הבלתי מתפשרת ביכולות ובעוצמה הנשית בעולם העסקים של המשק הישראלי. "יסמין" מקדמת את הפעילות העסקית והמקצועית של נשים בכל משלבי המשק – נשות עסקים שעומדות בראש עסק עצמאי יחידני, נשות עסקים שמובילות עסקים משפחתיים, נשים שמנהלות עסקים בינוניים ועומדות בראשם ונשים בעמדות מפתח בתאגידים ובחברות הגדולות. עד שנת 2017 הספיקה "יסמין" לתמוך ולסייע לשמונת אלפים נשות עסקים, מהמגזר היהודי ומהמגזר הערבי, מכל קצווי המדינה, להגשים את שאיפותיהן.

הנושא השני שבו "יסמין" מובילה שינוי אמיתי ומעשי הוא התחום החברתי, תחום שמקיף ומקיים שיתופי פעולה, עסקיים ואחרים, בין כל סוגי הקהל וכל המגזרים בחברה הישראלית.

גם לגבי "יסמין" יש לכיראם חלום, כזה שמוביל את הפעילות שלה בעמותה כמו מגדלור חזק ובוהק: כיראם חולמת לראות את "יסמין" חזקה, משפיעה ומשמעותית בישראל, עם סניפים פעילים בעולם כולו, כולל, כמובן, במדינות ערב, כפלטפורמה חיה ובועטת בכל מה שקשור לקשרים עסקיים נשיים.

הקמת עמותת "יסמין" אינה מובנת מאליה. לאחר שנתיים וחצי ומאות ראיונות עם נשים, כדי להצליח להבין לעומק את דרישותיהן ואתגריהן, ייסדה כיראם את "יסמין" במטרה לסייע לנשים להתגבר על המכשולים שעומדים בפניהן בפיתוח עסקים משגשגים.

אין זה מקרה שיסמין מסייעת לנשים מכל המגזרים. "המטרה שלנו", אומרת כיראם, "היא ליצור טוב שמשותף לכולנו בתוך מדינת ישראל. לתרום לכלכלת המדינה, לביטחון ולחיות בשלום". בשנת 2016 קיבלה "יסמין" את פרס יו"ר הכנסת, ובשנה הקרובה מקווה כיראם לראות את יסמין ממשיכה לסייע ולקדם נשים בשני פרויקטים שהם ספינות הדגל שלה:

WESOURCE – מיזם שנולד בעקבות דרישת אנשי הרכש בחברות ובתאגידים מגוונים, שמאפשרת הזדמנות לבעלות ובעלי עסקים מגוונים להיות חלק משרשרת האספקה של התאגידים הגדולים.

פורום "איזון" – הכשרת בעלות עסקים מוצלחים ואקדמאיות, עם ניסיון בניהול, כחברות דירקטוריון בתאגידים וחברות ציבוריות, וארגונים לא ממשלתיים.

אני מתלבטת איך לנסח את השאלה הבאה שלי לכיראם, ומאוד מתאמצת שלא ליפול בעצמי לתוך סטיגמות ודעות קדומות. איני מצליחה לעצור את עצמי, ובהתנצלות, אני שואלת איך הבית שבו גדלה, המשפחה והסביבה, קיבלו את הווייתה פורצת הדרך. את החיוך שלה אני יכולה לשמוע דרך הטלפון, והיא עונה לשאלתי בסבלנות של אישה שיודעת בדיוק את מקומה והשפעתה על אחרים:

"אני מוסלמית חילונית. גדלתי בבית שהרעיף עליי אהבה, תמיכה וחינוך שכולו מחזק תכונות של חשיבה מבדלת ועצמאות מגיל צעיר, במיוחד מצד אבי. בגיל מאוד צעיר ניהלתי סניף של חברה פרטית עם חמישה-עשר עובדים, במשך שלוש שנים, והבאתי אותה להצלחה גדולה. זה היה תפקיד מאתגר שהפך עולמות ממש, בחברה עצמה ובחיי הפרטיים".

אם נשים רוצות הן יכולות  

אני מקשיבה לכיראם רוב קשב, ובמוחי מנקרת שאלה אחת שיכולה לסייע לי לפצח את הסוד שמניע אותה קדימה, מעניק לה את האנרגיות להמשיך, ומונע מכל המכשולים שסביבה לסכל את תכניותיה.

  • מה מניע אותך, בעצם?

"אני באמת מאמינה", אומרת כיראם, "שנשים שבאמת רוצות משהו – אין כוח בעולם שיכול לעצור אותן מלהשיג את המטרה שאותה הציבו לעצמן. החלומות והאמונה שלי מניעים אותי קדימה, והידיעה שהשינוי האמתי מתחיל בנו, הנשים. אני מאמינה שאם כולנו נרצה ונשנה את הדרך שבה אנחנו מלמדות את העולם להתייחס אלינו – אנחנו נצליח בכל. אני מאמינה בכוחן של נשים להוביל שינוי, ויחד עם זאת לשמור על הבית והייחודיות שלנו, שמבדילה את דרך הפעולה והמחשבה שלנו מהדרך הגברית. אני מאמינה שאנחנו מסוגלות ומוכנות לייצר ולחזק חיים משותפים, ולהביא לכלכלה שווה. נשים שעושות – הן נשים שיכולות להשפיע לטובת כולנו, לטובת כולם – ללא הבדלים של דת, גזע, גיל, מגדר או תפיסת עולם, בכל מקום בעולם".

לעמוד הפייסבוק של שקמה תבור <<<