למה חשוב לשלב נשים בשרשרת האספקה?

"נשים. Bizz"

כל מה שאנו מכירות סביבנו, כל מוצר שאנו משתמשות בו, כל מה שאנו אוכלות, שותות, לובשות, משתכנעות באמצעותו, תלוי בשרשרת אספקה. שרשרת אספקה הינה מערכת מתואמת של ארגונים, חברות ואנשים המהווים חולייה בתהליך יצירת מוצר מוגמר, החל בנגישות לחומרי גלם וכלה בהבאת המוצר ללקוח הקצה ופינויו הסופי.

למה חשוב לשלב נשים בשרשרת האספקה?

שרשרת אספקה הינה חיונית ואף מחויבת המציאות לטובת הצמיחה, הרווחיות וההתייעלות העסקית שלך. שרשרת אספקה מושפעת ומשפיעה על שווקים גלובליים ומקומיים. כמו כן, גיוון בשרשרת האספקה מעודד תחרותיות בשוק, לקוחות חדשים, שיפור קשרי קהילה, חדירה למגזר הציבורי באמצעות זכייה במכרזים ועוד.

מלבד היתרון הכלכלי בשרשרת האספקה, לשרשרת מגוונת יש ערך מוסף לכל בית עסק. כל חולייה בשרשרת האספקה שלך יכולה לתת ערך מוסף למוצר אותו את מספקת ללקוח. ערך מוסף יכול להיות, למשל, במקרים הבאים: כאשר ספק המשנה הינו עסק בבעלות נשים, כאשר אחוז תעסוקת הנשים גבוה, ספק ממדינה מתפתחת, ספק שאינו מעסיק קטינים, ספק אשר מספק מקומות עבודה לשכבות החלשות באוכלוסייה, משתמש רק במוצרים טבעיים, אינו מבצע ניסויים בבעלי חיים, עשוי מחומרים מתכלים ועוד. בשווקים רוויים, בעלי עסקים מחפשים את הערך המוסף שמקנה יתרון למוצר שלהם ומבדל אותם לעומת שאר המוצרים שעל המדף.

ישנה חשיבות אדירה לעסקים קטנים ובינוניים בשרשרת האספקה. כאמור, שרשרת אספקה, בין היתר, הינה תפיסה ניהולית שמטרתה ייעול שרשרת ייצור המוצר. ניהול ארגוני הינו חלק בלתי נפרד מתרבות ארגונית של בית עסק. בחברות גדולות, יצירת שינוי ניהולי, תפיסתי ותרבותי הינו תהליך ארוך שהצלחתו תלויה במספר גורמים וביניהם העומד בראש הארגון והעובדים אשר מוכנים לשינוי. להבדיל מחברות גדולות, בעסקים קטנים ובינוניים היכולת לבצע שינויים ניהוליים הוא תהליך קצר יותר ואפקטיבי יותר. לכן, על מנת להוביל עסק לניהול יעיל של שרשרת אספקה ויצירת קשר הדדי בין החוליות השונות, יש לעודד את העסקים הקטנים והבינוניים ליצור את השינוי.

מקומן של נשים בשרשרת האספקה הינו חיוני ומחוייב המציאות. נשים נמצאות בתת ייצוג בין אם בניהול או בבעלות על עסקים בשרשרת האספקה. אין ספק שנשים הן חלק בלתי נפרד משוק העבודה. לצורך העניין, מחצית מעובדי החקלאות במדינות מתפתחות הינן נשים. כמו כן, נשים הן כוח הקנייה הגדול ביותר, (כך למשל, מחצית מצרכני קוקה קולה הן נשים). באופן מסורתי, סקטור שרשרת האספקה נשלט על ידי גברים, אך נראה כי בזמננו מתחיל להיווצר שינוי גם בשרשרת האספקה. יחד עם זאת, מעורבותן של יותר נשים בתפקידי מפתח בשוק הפרטי והציבורי מוכיח שגם מרחב שרשרת האספקה הינו מותאם לנשים.

הדרך לשינוי

במסגרת כנס עמותת יסמין 2013, נחנכה בארץ הפעילות שלWEConnect International -, ארגון בינלאומי המתמקד בחיבור בין עסקים בבעלות נשים לבין הזדמנויות עסקיות ושווקים חדשים. בין חברות הארגון בעולם נמנות IBM, HP, AT&T אפל, בואינג, קוקה-קולה וחברות רבות נוספות, שהסכימו להרחיב ולגוון את שרשרת האספקה שלהן בתהליך הרכש, בין היתר באמצעות פנייה לעסקים קטנים בבעלות נשים.

לאור כל זאת, על מנת שגם את תוכלי להרכיב שרשרת אספקה ולהיות חלק משרשרת יעילה ורלוונטית עבורך, הוקם פרויקט חיבור עסקים בבעלות נשית לחברות עסקיות בישראל, ביוזמת ובניהול עמותת יסמין, לקידום עסקים בבעלות נשים יהודיות וערביות ובשיתוף שטראוס גרופ ובנק הפועלים. פרויקט זה הוקם מתוך ההכרה בכך שלגיוון בשרשרת האספקה יש פוטנציאל להביא תועלות ארגוניות אמתיות ולסייע לחברה העסקית להשיג ביצועים טובים יותר, כלכלית וחברתית גם יחד. הדבר נכון במיוחד כשמדובר בשיתוף עסקים השייכים לנשים בשרשרת האספקה.
לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן