“אם לא נכשלת, אל תקראי לעצמך יזמית”

הת’ר ריסמן, מייסדת Indigo Books & Music, קמעונאית הספרים והמוזיקה הגדולה ביותר בקנדה, הגיעה לישראל וסיפרה לנשות הפורום של יסמין איך היא עשתה זאת "saloona"

אחת הסיבות שאני עושה מאמצים לקדם נשים יזמיות בעסקים היא הבן שלי”, סיפרה אתמול בגילוי לב עפרה שטראוס, אחת מנשות העסקים הבכירות בישראל לקומץ נשים שהתקבצו בבית קרן ‘הישג’ למען חיילים בודדים בתל אביב, “אני מאמינה שזה לא נכון עבור גברים להיות המין היחיד שנושא בעול פרנסת המשפחה. נשים חזקות ובעלות משרות הן למעשה אינטרס חברתי”.

שטראוס, נשיאת ארגון יסמין, ומנהלת הארגון כיראם בלעום; קיבצו לצורך המפגש הראשון במסגרת “פורום יסמין לנשים בעלות עסקים”, שורה של נשות עסקים בכירות כמו גליה מאור (לשעבר מנכ”ל בנק לאומי), איריס בראל (מנכ”ל סטימצקי), אשת העסקים, דליה לב, פנינה רוזנבלום, אתי רוטר (בעלת קסטרו), לצד יזמיות שרק עכשיו עושות את צעדיהן הראשונים בעולם העסקים. הסיבה למפגש – היכרות אינטימית עם הת’ר ריסמן, מייסדת ומנכ”לית Indigo Books & Music , קמעונאית הספרים והמוזיקה הגדולה ביותר בקנדה, המחזיקה בלמעלה מ-60% משוק הספרים הקנדי. ריסמן מציגה רשימת הצלחות מסחררת בתחום העסקי ובין היתר עמדה בראש אחת מחברות הייעוץ הגדולות בצפון אמריקה, זכתה בפרסים שונים בתחומי היזמות והניהול, לצד פעילות פילנטרופית עניפה בארגונים חברתיים בקנדה ובישראל בניגוד אולי לנשות עסקים מפורסמות אחרות שמככבות בתקשורת, ריסמן מעוררת השראה דווקא בגלל שהיא משדרת לסביבה תחושה של נגישות ואותנטיות. שלא כמו נשים במעמדה – שריל סנדברג, סמנכ”לית פייסבוק או מנכ”לית יאהו, מריסה מאייר – ריסמן לא מייצרת סביב עצמה הילה מקודשת, אלא מדברת עם הנשים שמולה בגובה העיניים. הנה כמה תובנות שהיא חלקה עם הקהל באירוע:

על יזמות:

“אני יזמית בדי.אן.אי שלי. הקמתי בעשר אצבעות ארבע עסקים מאפס. אישית, אני לא חושבת שאדם קם בבוקר ומחליט להיות יזם אלא מדובר בסוג של טיפוס. אחד כזה שמה שמאפיין אותו זה שהוא לא מסוגל לקבל פקודות מאף אחד. ישנם יזמים שבנוסף הם בעלי מזל כי בנוסף הם גם מצוידים בכושר מנהיגות וחזון”.

על התחלות:

“יזם קם בבוקר ומגלה שהוא בעצם ממלא את כל התפקידים בחברה שהוא הקים. הוא הבוס, הוא נער השליחויות, הוא המזכירה ואיש המכירות והשיווק. כך אני התחלתי ואני לא מכירה יזמים שהתחילו אחרת. מניסיוני, כדי לשרוד את השלבים הראשונים צריך להתמקד בסיכויי ההצלחה של העסק ופחות להתעמק בסיכונים”על אימהות:

“התחלתי לעבוד בגיל 24 ואני בת 65 היום ומקווה לעבוד עוד הרבה שנים. ועדיין, במהות שלי אני קודם כל אימא ועכשיו גם סבתא לתשעה נכדים. אני מאוד מחוברת לחוויית האימהות ואני מוצאת שיש לה הרבה במשותף עם רעיון היזמות. בשני המקרים את מחויבת לפרויקט 24 שעות ביממה ואת חייבת להיות בשליטה כל הזמן. אחד המסרים החשובים שאני מעבירה לנשים צעירות שאני פוגשת הוא שיש לנו עשרות שנים להיות נשות קריירה ולעומת זאת גידול ילדים במהותו – בעיקר כשהם קטנים – הוא תקופה קצרה יחסית. מאוד חשוב בעיני לא לפספס אותה ולהוציא ממנה את המיטב הן עבור האימא והן עבור הילד”.

על השראה:

“לפני שהקמתי את Indigo Books & Music קראתי ספר מעניין שהמחבר שלו טען שכדי שאדם יהיה מאושר בעבודה שלו הוא צריך לערוך לעצמו רשימה של דברים שחשובים לו בעשייה המקצועית. מיד הרכבתי לעצמי רשימה משל עצמי והנה היא: 1. אני חייבת להאמין בלב שלם במוצר או בשרות שאני מקדמת 2. אני צריכה לבנות עסק שיכול להתפתח מעבר למה שהוא בזמן הקמתו. 3. העסק שלי צריך להיות כזה שיכול לתת לי משהו בחזרה ברמת הסיפוק האישי והרגשי שלי. 4. העסק שלי חייב כל הזמן לאתגר ולעורר אותי אינטלקטואלית ומקצועית”.

על תחרות:

“העסק שהתחרה בי כשהקמתי את החברה שלי היה מאוד אגרסיבי כלפי. כבר בשנה הראשונה הם תבעו אותי בסכום של עשרה מיליון דולר בטענה שכביכול גנבתי להם עובד. בכל פעם שניסיתי לחתום על חוזה שכירות, הם ניסו לאיים על בעל הנכס כדי שלא יעשה עסקים איתי. מהניסיון הזה למדתי שלפעמים אתה משקיע כל כך הרבה אנרגיה חיונית כדי לנצח את היריב, עד שאתה עושה את הטעות הגורלית ומחליש את עצמך באופן קיצוני. עסק צריך להתמקד בלקוח ובצרכים שלו. בסופו של דבר קנינו את העסק המתחרה וזה היה ניצחון שבו דויד ניצח את גוליית”.

על דאגות:

“אני דואגת המון. ממש לילות שלמים. אנחנו מעסיקים אלפי עובדים ותחושת האחריות שמוטלת על כתפי גדולה מאוד. עם זאת, אני אדם מאוד אופטימי ושאפתני. אני כל הזמן מתכננת איך להרחיב את קבוצת המוצרים שלנו, לחזק את המותג, להתרחב לחו”ל. נכון שאני מזיעה ודואגת המון אבל אני מרגישה בכל יום שאני קמה לעבודה שזאת סוג של פריבילגיה

לקראית הכתבה המלאה לחצו כאן