אישה יכולה להתנהל מצוין בעולם של גברים ועסקים

"גלובס"

ערביה ,יהודייה, בדואית, חרדית , דרוזית , צ'רקסית  ואתיופית מדברות עסקים קטנים . קשיים אשראי ,קשרים תמיכה שפה . גם חלומות וכוח לפרוץ מחסומים , לחוק , לגדול  להזניק . זה קורה ב"יסמין " כי יסמין הוא צמח נפוץ שגדל כאן פרח יפה, ריח נעים, עושים ממנו תה , ושמו זהה בעברית ,בערבית ובאנגלית " לכן קראתי לזה יסמין ",אומרת כיראם בלעום, מייסרת ,מנהלת ,מקדמת וחולמת רחוק -רחוק (עולם הנשים בעסקים הרי לא נגמר בישראל או במזרה התיכון…) של העמותה שתחגוג השנה עשור. "אנחנו ארגון לקידום עסקים בבעלות נשים , יהודיות וערביות . עסקים במגמת צמיחה , שבעלת העסק שואפת לגדול אבל נתקלת במה סומים הציוניים ופנימיים . זה לא קורס , לא השתלמות ולא ספר לימוד . יסמין בונה תכונית הכשרה וליווי, אישית , חלקה קבוצתית חלקה פרטנית , ייחודית וסדורה שמיוערת לאישה אחת ולעסק שלה"

  • את .

" אני ,במהות שלי, בתוך כל הידע התמיכה המקצועית והסביבה התומכת , מחפשת את הברק בעיניים ומלמדת להעז לחלום . מחקרים מראים שמרבית העסקים שנמצאים בבעלות נשים , בכל העולם , קמו מצורך ואילוץ כלכלי . מיעוטם קמו מחלום מרצון נלהב להגשמה . אפשר מיד לראות את ההבדל הענק ביניהן : הראשונה רצה אחרי הזנב שלה והשנייה קופצת ומתלהבת . אני רוצה להביא את החולם לראשונה ואת הסדר הנכון לשנייה .

" את מומחית בפיסול ,ידייך  ידי זהב- אבל לא תמיד את יכולה לנהל את העסק שלך כשהוא הולך וגדל. את מתעקשת לנהל ? בסדר , או תני למישה להיות אשת המכירות שלך, לנהל את החשבונית שלך"

 

  • חשיבה עסקית .

,מטרה חשובה היא להסתכל לעתיד . שהיא , המקימה היזמית והעצמאית , לא תהפוך ל"צוואר הבקבוק " של העסק שלה. ראינו שעסקים עצמאיים נופלים בדיוק במקום הזה . היא אחת , היא עושה הכול , מחליטה הכול , ואז היא בשמירת היריון או חולה חלילה – מה זו? אחרי הכול , נשים בעסקים מתמודדות עם קשיים שגברים בעסקים , ושכירים ושכירות בכלל , אינם נתקלים בהם"

 

" אישה צריכה הרבה יותר תמיכה מגבר"

בלעום חיה בטייבה. עובדת ופרוסה בכל הארץ , אימא לשתי בנות ושני שנים היא בדיוק היזמית עם העיניים הבורקות . ההורים ייעדו אותה להוראה . למרה מזרחנות והיסטוריה , וחודשיים אחרי שנכנסה לכיתה יצאה ממנה ולא שבה " ללמד בכיתה זה לא המקום שלי. אני- זה לחשוב רחב , לחדש לייצר רעיונות להוביל שינוי , לפגוש אנשים ללמוד מהם ולתת להם " באירועים השנתיים של יסמין נוכחות בכירות העסקים של ישראל . יו"ר יסמין היא עופרה שטראוס יו"ר קבוצת שקראוס . עד היום תמכה יסמין ב למעלה מ 8,000נשים . מכל הארץ בעלות עסק שרושם על שמן , לפחות 51% ונשלט על ידן .בכל שנה מגעיות

8000-1,000 נשים חדשות למרכזי יסמין , שפיר סתם בארץ הולכת ומתרחבת . "יש שנשארות יתנו יש שנפלטות . חלקן כי הסתדרו ומצאו את עצמן , וחלקן כי לא התאמנו להן .

אני אומרת מהמקים לגמרי אישי שלי ,שאני לא יכולה להתעסק עם נשים שלא רוצות להתקדם . חבל על הזמן שלי ועל הזמן שלה. אנחנו פה כדי לגורם לדברים להתנהל ולהתקדם . היום ,שלא כמו בעבר הלא רחוק , מי שרוצה – יש לי הכול. פעם אישה , בעיקר אישה שהייתה מקימה עסק , הייתה לבד-לבד . היום יש לא מעט ארגונים שבאים ומחבקים אותך , את לא לבד . יש תמיכה ויש סיוע , אבל זה תלוי רק בן מה תעשי איתם ואיך תנצלי אותם אני רק מלמדת איך לעשות את זה "

  • למה לא ארגון לקידום נשים וגברים בעלי עסקים ?

" כי אישה בעלת עסק עצמאי מבוסס ומתפתה יכולה להתנהל מצוין בעולם של גברים ועסקים -אבל כשהיא עסק זעיר או קטן , כשהיא עוד נלחמת על קיומה ועל הכרת החברה , היא צריכה הרבה יותר תמיכה מגבר .ככה זה "

  • מהיכן מגיע המימון ליסמין ?

" אנחנו עמותה . שני שליש מההכנסות מגיעות מתרומת , שליש אחד משותפויות והכנסה עצמיות . מרבית התרומות הן מחו"ל . הממשל האמריקאי למשל , תורם לנו כבר פעם עשירית באמצעות  קרן תרומות למדינות המזרח התיכון , דרך נציגים בארץ , מול תכניות ייחודיות שלנו שמענייניות ארגונים ופדרציות שלהם . יסמין מוגדרת הבת של פדרציית  ניו יורק . הם שואלים שאלות, רוצים לדעת , ריווחים , תמונות מעורכות לפני ובמהלך . כל חודשיים דיווח , כל שנה ביקורת . הם צמודים אלינו . האיחור האירופי עובר בסבבי תרומה גדולה ל-3 שנים , מבקשים תכונית ל-3 שנים .

  • את מקבלת יותר בגלל שזה ארגון נשים ? או בגלל שהנשים ערביות ? או בגלל הנושא היהודי -ערבי ?

" אנחנו עונים על כמה פילוחים. אצלכם בתקשורת אומרים אתם ארגון סקסי . אנחנו מעניינים תורמים בתחומים שונים . יש לנושא היהודי- ערבי , יש לנשים בכלל , או לחרדיות ספציפית , או לנשים אתיופיות שבונות עסקים קטנים חשוב לנו להבין את השפה של התורמים כי הם המממנים שלנו "

  • מה לגבי ישראל ?

" בוודאי . הממשלה עובדת מול תוכנת שהיא מעוניינת בה ומשלמת ישר לספק יש כמובן גם תורמים ישראלים , תאגידים שמפרסמים רוח אחריות חברתית ופעלים  באמצעות ארגוני שטח . אנחנו זכינו להיות בין מקבלי המימון של גדולים כמו  קבוצות שטראוס , שעופרה שטראוס  היא  יו"ד יסמין ומלווה אותנו שנים , בנק הפועלים , לאומי , ישראכרט מיקרוסופט

ועוד .8-10 תאגדים אנחנו טובים במה שאנחנו עושים -ותורמים מעריכים את זה "

מי הן נשות יסמין ?

" מכנה משותף ף עסק בבעלות אישור עסקים גדולים בבעלות נשים פחות צריכים אותנו .  יסמין מפנה כוחותיה לנשים שחסר להן ידע, תמיכה מקצועית וסביבה תומכת . זו תכונית הכשרה וליווי. מאחר שהיכולת שלנו , אחרי הכול, היא לא בלתי נגמרת . חשוב לרכז כוחות . לכן אני תמיד נוכחת בראיונות , שאותם אני מכנה מפגש תיאום ציפות . מה היא יודע מה היא לא יודעת , מה היא צריכה , במקביל אני חייבת לבדוק את המועמדת על פי הקריטריונים של התוכנית , וגם חייבת לחודש את המועמדת מבחינת היכולות הפנימיות שלה, המוטיבציה , המחויבות האישית . "כן, אני מחפשת אישה עם ראש יזמי , אפילו אם טרם נעשה בו שימוש אפקטיבי . אני חייבת לחוש את הדברים , להכיר. לפעמים אני מזהה , למשל אישה שיש לה עסק קטן עם הכנסה קטנה , שעות קצרות , היא מרוצה בעלה מרוצה שהיא בבית כשהוא רוצה , ואין לה שאיפות אחרות – אז חבל על הזמן שלה ועל הזמן שלנו"
" מאוד חשוב לי שהנשים ייצאו מהשיעור ויגידו לעצמן : זה מה שאני עושה מחר ולא על איזה מדף גבוה אני אנשים את החומר שהעבירו לי הרגעה . זה לא ידע אקדמי מי שרוצה אקדמיה ותואר שתלך לאוניברסיטה או למכללה . אני רוצה שכתוצאה מהתהליך שבעלת העסק עוברת משהו ישתנה "

" זה בסדר לסמוך על רוצה החשבון שלך-אבל תמיד תזכרי את הסיפורים על רואי החשבון שהביאו את העסק לקריסה . אז תדעי לשאול , תדעי לכוון אותו ולענות לו תתעדכני , תקראי , תכירי מושגי יסוד . הרבה נשים נרתעות מהנושא הכספי , לוקח להן זמן להיות מוכנות להבין מה שאנחנו מלמדים "

  • מה השלב הבא ?

"אני כותבת הערות על הריאיון במטרה לבנות תכונית מתאימה למתאימות .יש שחסרות ידע כלכלי עסקי ,חלק מיומנות ניהול , או -וזה קורה הרבה -צורך לחיזוק פנימי . בעלת עסק לא חייבת להיות רואת חשבון , אבל היא צריכה להבין את השפה של רואה החשבון . י שיש לה חדרת עסקים בורחת מהרואה חשבון או מהיועץ כי היא לא מבינה אותו , פוחדת לשאול שאלות .זה בסדר לסמוך על רואה החשבון שלך -אבל תמיד תזכרי את הסיפורים על רואה החשבון שהביאו את העסק לקריסה .

" אז תדעי לשאול, תדעי לוודא ,תדעי לכוון אותו ולענות לו . תתעדכני , תקראי תכירי מושגי יסוד. רווקא הנושא הכספי הוא בעיה שכן הדרכה נשים נרתעות ממנו, לוקח להן זמן להיות מוכנות לקלוט ולהבין מה שאנחנו מלמדים "

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן