תמחיר, הבסיס לכל מחיר

Yehuda יהודה יזרעאלי
תכנון ויעוץ כלכלי לעסקים.

התמחות בבדיקת כדאיות, תמחיר והמחרה מוצרי ושירותי העסק. ליווי לתכנון ובקרה של תזרים המזומנים בעסק להעצמה כלכלית וניצול משאבים.
לשליחת מייל לחצי כאן

לאתר

המצב בבנק שולח הרבה בעלות עסקים לעשות "שיעורי בית כלכליים" רק לאחר שהגירעון הכספי גורם לבנק לעצור את הזרמת הכספים. למדנו שהדבר הבסיסי שעליו נופלות הרבה בעלות עסקים הוא התמחיר, כמה בכלל עולה לי המוצר ובכמה כסף אני יכולה למכור אותו (במאמר זה, כשאני כותב מוצר הכוונה גם לשירות כגון קוסמטיקאית, יועצת וכו').
בשלב הראשון נכין רשימת עלויות למוצר שלנו. העלויות יהיו עלויות יצור (שהם מתייחסות למוצר עצמו בלבד)
כגון חומרי גלם, מארזים, מדבקות ועוד… עלויות שיווק שאותן ניתן לקשר למוצר עצמו ועלויות שיווק כלליות שאינן לפי מוצר אלא לעסק כולו. עלויות נוספות הם עלויות כלליות כגון עלויות הנהלה כלליות הכוללות את כלל ההוצאות של ניהול העסק כגון טלפון נייד, משרד (אם יש), רכב, כרטיסי ביקור אתר אינטרנט ועוד. הוצאות חשובות לא פחות הם הוצאות המימון של העסק (או של המוצר שלו אנחנו מחשבים את התמחיר.

לאחר שאספנו את כלל העלויות נפנה לחישוב. נסכם את כלל העלויות הישירות לכל מוצר כגון אריזה, עטיפה, מדבקות, חומרי גלם (לפי משקל / נפח שהוכנסו למוצר) , שעות עבודה (מחולקות לפי כמות המוצרים שאנחנו מייצרות ביום עבודה) עד שיהיה לנו את עלות ההשקעה הישירה במוצר. חשוב מאוד לא לפספס אף חלק מהמרכיבים של המוצר מכיוון שרק כך נוכל לעקוב אחרי תהליך היצור ולהבין כמה זמן (שירות) או כסף (חומרי גלם) אנחנו משקיעות במוצר או בשירות אותו אנחנו מוכרות.
הוצאות ניהול העסק והשיווק הכללי (אתר אינטרנט וכו') יסוכמו עבור כלל המוצרים (או השירותים) שהעסק מוכר. את הסיכום הזה נחלק לכלל המוצרים כדי להבין כמה שקלים מושקעים בכל מוצר ללא קשר ישיר אליו. ההפרש בין עלות המוצר לתמחיר שלו הינו הרווח שאנחנו מכניסות לחשבון הבנק בכל מוצר אותו אנחנו מוכרות. כמובן שיש לזכור שאם כמות המוצרים שאנו מוכרות יורדת, העלויות הקבועות עולות לכל מוצר.
הכי חשוב זו דוגמא ואתן אותה על שירות יועצת עסקית שיש לה משרד ורכב ולעיתים יוצאת לתת יעוץ בבית העסק של לקוחותיה.

עלות שכירות המשרד 2500 ₪ לחודש כולל חשמל ומים. עלות הרכב לחודש כולל דלק כ- 2250 ₪ עלויות משרד, מחשבים ושאר הציוד שנקנה פעם במספר שנים 200 ₪ לחודש. ליועצת כ-150 שעות עבודה ישירה בחודש ו-50 שעות עקיפות. היועצת רוצה לקבל כ-150 ₪ לכל שעת עבודה לפחות. שעות ישירות הן שעות שבהן היא יושבת עם הלקוחות ושעות עקיפות הן שעות נסיעה, משרד שיווק וכו'. אם נסכם את העלויות הישירות (כולל עלות שעות עקיפות) נקבל 12450 ₪ לחודש. נחלק את העלות הקבועה הכולל בשעות העבודה, 150, ונקבל 83 ₪ לשעה.
כל שעה של היועצת (ובתנאי שהצליחה למכור באותו חודש כ-150 שעות יעוץ) עולה כ-83 ₪ במידה והיועצת מעוניינת להרוויח כ-150 ₪ לשעה, מחיר השעה ללקוח הוא 83+150=233 ₪ לשעה.
אני חייב לציין שזו רק דוגמא פשוטה. במציאות עד שאנחנו מקבלות עבודה אנחנו מגיעות לפגישת הכרות ולעיתים גם פגישת הצעת מחיר כך שהזמן המושקע בכל לקוח הוא לא רק זמן הישיבה אתו ליעוץ. מאוד מאוד חשוב לעשות מעקב זמן לכל לקוח ולקוח (דרך היומן) על מנת שנוכל להבין שאנחנו לא מפסידים. יועצות נוטות לחשוב שבגלל שאין להן עלויות של חומרי גלם, בכל מחיר יעוץ הן מרוויחות ולא היא. גם לעולם הייעוץ יש עלויות והחישוב לעיל לא לקח זמן בכנסים, זמן עם הלקוח בטלפון שברוב המקרים ללא חיוב ועוד.
ראינו שהתמחיר הוא הבסיס לרווחיות של העסק. למרות שלעיתים נדמה לנו שאנו מרוויחות הרבה, רק חישוב מדויק לכל מוצר ושירות יתנו לנו את התשובה כמה אנחנו מרוויחות. עסק זה גם מימוש עצמי אבל בסופו של יום עסק חייב להרוויח. חישוב תקופתי של תמחיר המוצר או השירות שלנו יאפשרו לנו לממש את עצמנו, לחייך ולממש מטרות כלכליות בעזרת השכר שנקבל מהעסק שלנו.