תמחיר או המחרה

Yehuda יהודה יזרעאלי
תכנון ויעוץ כלכלי לעסקים.

התמחות בבדיקת כדאיות, תמחיר והמחרה מוצרי ושירותי העסק. ליווי לתכנון ובקרה של תזרים המזומנים בעסק להעצמה כלכלית וניצול משאבים.
לשליחת מייל לחצי כאן

לאתר

המצב בבנק מפתיע הרבה עסקים שמוכרים מוצר או נותנים שירות. המוצר או השירות נמכרים במחיר שוק המקובל על כלל הלקוחות אבל בצורה מפתיעה יש עסקים שמצליחים לשגשג ולהרוויח ואחרים מפסידים ולוקחים כל הזמן הלוואות לכיסוי הגירעונות בבנק. כשדינה נכנסה למשרדי היא הייתה אובדת עצות. "כל המתחרים שלי מוכרים באותו מחיר ואני מפסידה כל הזמן" אמרה. "זה הרי לא הגיוני" הוסיפה. זה באמת לא הגיוני הסכמתי אתה שהרי אם יש בעלות עסק מרוויחות, אז כל בעלת עסק יכולה להרוויח. תגידי, שאלתי, בדקת פעם את התמחיר שלך? ממש לא, אין סיבה לבדוק אם המחיר קבוע בשוק.

בתיאוריה דינה צודקת, אם כולם מוכרות במחיר מסוים אז כולן יכולות להרוויח אבל בכדי להרוויח צריך לוודא שכל העלויות ידועות לנו ונלקחו בחשבון. תמחיר הוא בעצם התהליך שבו אנו מחשבים את עלות היצור של המוצר או השירות שאנחנו מספקים.

"אבל רגע", אומרת דינה, "אם המחיר קבוע וקשיח אז התמחיר שלי לא יעזור כי אני לא יכולה לקחת מעבר למחיר השוק". "זה ממש נכון וגם לא נכון" עניתי. "את המחיר לא תוכלי לשנות אבל כשנבדוק את העלויות ואת שלבי היצור של הקרם שאת מוכרת נבין מה גורם למחיר הגבוה. או אז, בצורה יסודית נעבור שלב אחר שלב וננסה להשיג אותו זול יותר. את המדבקה נשלח לבית דפוס לאחר שנעשה מכרז. את הקופסא נקנה מספק זול יותר וכן הלאה עד שגם נעמוד במחיר השוק וגם נרוויח כסף. בהמחרה השוק קובע את המחיר והמחיר קשיח. זאת אומרת שאם נעלה מעט את המחיר – המכירות שלנו יצנחו. מחיר קשיח מאפיין מוצרים שיש בהם הרבה היצע או שאין מאפיין ייחודי לנו. במידה ודינה תייבא מחו"ל קרם מיוחד שאין לאף קוסמטיקאית, דינה תוכל לחשב את כלל ההוצאות שלה, כולל הובלה, מכס מס קניה ושיווק ובסוף – תוסיף את הרווח שלה. ברור שבמקרה כזה דינה היא שקובעת את המחיר והקונות ישלמו.

 

לסיכום, דינה הבינה שיש לערוך תחשיב מדויק כדי שתדע היכן מסתתרות ההוצאות שלה. לאחר שתדע את ההוצאות תוכל לפעול להקטנת ההוצאות המיותרות מול הספקים השונים ובכך להגדיל את הרווחיות.

במאמר הזה הבנו את ההבדלים בין תמחיר והמחרה. במאמר הבא נלמד כיצד לבצע תמחיר מוצר/שירות בצורה מדויקת.